مهلت سپرده‌گذاری بانک ملی تمدید شد

عضو شورای فقهی بانک مرکزی:

به‌ موجب عقد مرابحه، بانک به‌ عنوان عرضه‌کننده‌، بهای تمام‌ شده اموال و خدمات را به اطلاع متقاضی می‌رساند و سپس با افزودن مبلغ یا درصدی اضافی به‌ عنوان سود‌، آن را به متقاضی می‌فروشد‌.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان ،عضو شورای فقهی بانک مرکزی که در همایش بانکداری اسلامی در بانک مسکن استان کرمان سخن می گفت؛با بیان این مطلب افزود: مرابحه می‌تواند جایگزین جعاله‌، فروش اقساطی و مضاربه شود‌.
وی امکان طراحی و انتشار اوراق مرابحه را از مزیت‌ها و قابلیت‌های این عقد دانست و تصریح کرد: فروش اقساطی فقط برای کالاهای محدود و معینی قابل استفاده است، در‌حالی‌که مرابحه منحصر به کالای خاصی نیست و می‌توان آ‌ن را برای تمام کالاهای مصرفی و با دوام مورد‌نیاز خانوارها‌، مؤسسات تولیدی‌، صنعتی و بازرگانی استفاده کرد.
حجت الاسلام موسویان افزود: مرابحه همچنین برای خدمات نیز مورد استفاده است، در حالی که فروش اقساطی چنین امکانی ندارد و از لحاظ شیوه پرداخت‌، فروش اقساطی عموماً شیوه پرداخت اقساطی تدریجی را مورد توجه قرار می‌دهد، درحالی که مرابحه سایر شیوه‌های پرداخت در عقد بیع اعم از بیع نقدی‌، بیع نسیه دفعی و بیع نسیه اقساطی را در‌برمی‌گیرد‌.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تفاوت‌های عمده بین بانکداری بدون ربا و بانکداری ربوی گفت: در بانکداری ربوی بهره‌، بهره پول است اما در بانکداری اسلامی سود از معامله یا فعالیت‌های اقتصادی حاصل می‌شود و این سود، سود فعالیت واقعی اقتصاد است. همچنین در بانکداری اسلامی، سود ناشی از بازدهی اقتصادی است. ضمن اینکه نظارت در بانکداری ربوی وجود ندارد و اساساً هیچ اهمیتی ندارد که وام‌گیرنده چه می‌کند. به‌عبارت ساده‌تر‌، اعتبارسنجی و ارزیابی پروژه اهمیتی ندارد‌.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  2