در هفت درصد از خاک کشور ۶۸ نوع ماده معدنی یافت شد

مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی:

مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی اعلام کرد: بیش از 68 نوع منابع معدنی در اکتشاف حدود 100 هزار کیلومتر از کل مساحت کشور که تنها هفت درصد از پهنه سرزمین یک میلیون و 648 هزارمترمکعبی یافت شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ناصر بزرگمهر در سومین اجلاس معدن و صنایع معدنی کشور با تاکید بر این‌که ارزش ذخائر معدنی کشور توسط برآورد اولیه 700 میلیارد دلار است و با اکتشافات جدید این رقم تا 1400 میلیارد دلار تخمین زده شده است، افزود: ایران دارای هفت درصد ذخائر معدنی کل جهان است.

وی با اشاره به وجود منابع معدنی از جمله مس، سنگ‌آهن و روی به صورت شاخص در ایران اظهار کرد: کشوری با منابع معدنی غنی داریم که ظرفیت‌های بسیاری دارد. معدن، نقش بسزایی در اقتصاد و اجتماعی کشور با توجه به شرایط اقتصادی کنونی دارد و این بخش علاوه بر این‌که می‌تواند ارزش مستقیم و اشتغالزایی ایجاد کند، موجب تحرک سایر بخش‌های اقتصادی نیز می‌شود.

مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با تاکید بر این‌که باید به مسائلی از قبیل چگونگی جذب سرمایه در توسعه معادن، رفتار با حوزه معدن در پساتحریم وچگونگی توسعه و رونق معادن توجه شود، گفت: باید مزیت‌های رقابتی را به جهان معرفی کنیم. در حال حاضر 68 نوع ماده معدنی در ذخائر کشور یافت شده که با اکتشافات جدید به 80 نوع ماده معدنی می‌رسیم. ایران در رتبه پانزدهم قدرت معدنی جهان قرار دارد، چرا که 27 میلیون تن ذخائر کشف شده و 57 میلیون تن ذخائر بالقوه داریم. با اکتشافاتی که در سال گذشته صورت گرفت 250 میلیون تن به ذخائر سنگ آهن، 200 میلیون تن به ذخائر زغال‌سنگ و 30 میلیون تن به ذخائر طلا افزوده شده است.

بزرگمهر با اشاره به این‌که سهم معدن در تولید ناخالص ملی یک درصد و صنایع معدنی پنج درصد است، تصریح کرد: با توجه به میانگین 16 درصدی سهم معدن در برخی کشور‌های توسعه یافته مشاهده می‌شود نیاز صنایع معدنی کاملا ملموس است. یک درصد اشتغال دنیا در بخش معادن ایجاد شده و معادن به صورت اصولی در توسعه مناطق دورافتاده نقش موثر دارد.

وی خاطر نشان کرد: ایران در بخش فولاد رتبه پانزدهم، در سیمان رتبه نهم، در سنگ آهن رتبه دهم، در آلومینیوم رتبه بیست‌وچهارم، در مس رتبه نهم و در سنگ‌های تزیینی رتبه‌ دوم را دارد. ایران در مسیر کمربند مواد معدنی فلزی و غیرفلزی قرار گرفته است و استان‌های یزد، کرمان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان و … دارای حجم بسیاری از ذخائر معدنی هستند.

بزرگمهر با تاکید بر این‌که برای رکود از شرایط اقتصادی کنونی طرح‌های نیمه‌تمام و راکد بررسی و طرح‌های واجد ارزش در توجیه اقتصادی انتخاب شوند، گفت: در ایمیدرو 24 هزار و 165 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است که از این میان 1634 میلیارد تومان با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است. استقبال بخش خصوصی در این حجم گویای چشم‌انداز مطلوب از بازدهی سرمایه‌گذاری در معدن است و تکمیل طرح‌هایی از جمله سیمان ونزوئلا و آلومنیوم المهدی از جمله کارهای ایمیدرو محسوب می‌شود. در سال 1394 نیز 10 طرح جدید شامل طرح‌های اسفنجی چادگان، چهار محال و بختیاری و تیتانیوم کهنوج با سرمایه‌گذاری 372 میلیارد دلار تکمیل و آماده اجرا می‌شود.

مشاور رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با تاکید بر این‌که با ازای هر شغل در بخش معدن 13 شغل در پایین دست ایجاد می‌شود، گفت: با اجرای اکتشافات جدید شش میلیارد تن منابع معدنی به ذخائر قطعی افزوده خواهد شد و برای اجرای مراحل بعدی پس از اکتشاف 200 هزار کیلومتر کشور با کشور‌های پیشرفته دنیا از جمله استرالیا و آفریقای جنوبی در کنار کشورهای اروپایی مذاکره کرده و می‌کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ⁄  1  =