دبیرخانه مشترک سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون تشکیل شد

دبیرخانه مشترک اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون برای اولین بار در کشور تشکیل شده که به گفته رییس اتاق بازرگانی این دبیرخانه به دنبال توسعه اقتصاد غیردولتی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نشست مشترک رؤسای اتاق‌های بازرگانی ایران، تعاون و اصناف برای تبیین برنامه‌های دبیرخانه مشترک این سه اتاق که به ریاست نقره‌کار شیرازی تشکیل شده، امروز – 28 شهریورماه – در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد که محسن جلال‌پور – رییس اتاق بازرگانی ایران – در این نشست اظهار کرد: در طول هشت دهه گذشته چنین شرایطی برای تغییر اقتصاد کشور و تغییر وضعیت اقتصاد دولتی به وجود نیامده است.

وی افزود: وجود تحریم‌های اقتصادی، سوء تدبیر‌های دولت نهم و دهم، افت مداوم قیمت نفت و البته رکود اقتصادی در دنیا و در داخل کشور و همچنین شرایط منطقه سبب شده است که چنین ضرورتی برای تغییر اقتصاد دولتی در کشور ایجاد شود و زمینه برای سپردن اقتصاد کشور به بخش خصوصی و فعالان که تا پیش از این فضای زیادی برای کار نداشتند فراهم شود.

جلال‌پور درباره‌ اهداف اصلی دبیرخانه مشترک اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون ادامه داد: اعتقاد داریم که بخش غیردولتی در سالیان گذشته نقش چندانی نداشته است و کمتر مورد اعتنا قرار داشته و حضور زیادی نداشته است. تنها راه اثر‌گذاری ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی کار عملی، کارشناسی و مستند در مجموعه قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در کشور است این‌که بتوان با یک کار کارشناسی در مصوبات اقتصادی کشور تاثیر‌گذار باشد.

رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در اقتصاد کشور با زنجیره‌ای از پیش از تولید تا پس از مصرف روبرو هستیم که هر یک از این بخش‌ها به یکی از اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون مربوط می‌شود از این جهت ایجاد هماهنگی بین این سه اتاق و فعالیت مشترک ضروری است و در دبیرخانه مشترک این سه اتاق به دنبال توسعه اقتصاد غیردولتی هستیم. این‌که بتوانیم از ظرفیت‌های هر یک از این اتاق‌ها به نحو مطلوبی استفاده کنیم.

وی درباره‌ این‌که تاکنون چه مانعی بر سر ایجاد این اتاق مشترک وجود داشته است، گفت: رؤسای سه اتاق بازرگانی، اصناف و تعاون در دوره‌های قبل به این اجماع برای تشکیل چنین دبیرخانه‌ای نرسیده بودند، اما خوشبختانه در این دوره این ضروت و اجماع برای این دبیرخانه مشترک به وجود آمد. بخش غیردولتی در سطح کلان یک هدف را دنبال می‌کند و آن هدف این است که بتوان وزن بخش غیردولتی اقتصاد را افزایش داد. ما اعتقاد داریم در 10 سال اخیر وضع بخش دولتی بیش از گذشته شده است و سهم بخش غیردولتی کاهش یافته است. مطمئنا سه اتاق به دنبال سهم خود از اقتصاد کشور هستند.

جلال‌پور اضافه کرد: در این بین طی سالیان اخیر توسعه سرمایه اجتماعی و منابع انسانی مورد توجه قرار نگرفت و بیشتر به شکل اجرایی کار توجه شد. ضربه‌ای که در حوزه سرمایه اجتماعی وارد شد بیش از صدمه‌ای بود که دیگر بخش‌های اقتصادی ایجاد شد.

رییس اتاق بازرگانی ایران همچنین گفت: سرمایه‌گذاری خارجی باید در بخش غیردولتی ایران انجام شود، چرا که سرمایه‌گذاری خارجی در بخش دولتی باعث ایجاد انحصار می‌شود و فضای رقابتی را از بین می‌برد. از این‌رو باید توجه کنیم که سرمایه‌گذاری خارجی مانند یک تیغ دولبه است.

در ادامه حسین نقره‌کار شیرازی – رییس دبیرخانه اتاق‌های مشترک بازرگانی، اصناف و تعاون – در سخنانی درباره‌ برنامه‌های این دبیرخانه توضیح داد: امروز اتاق‌های بازرگانی، اصناف و تعاون این همت را انجام داده‌اند و در قالب اقتصاد مردمی تشکلی را ایجاد کرده‌اند که با حفظ استقرار اتاق‌ها به دنبال توسعه فعالیت اقتصاد مردمی هستند.

افزود: این واقعیت وجود دارد که 30 سال برای تشکیل این اتاق‌ها وجود دارد و امروز تاسیس این دبیرخانه مشترک را به فال نیک می‌گیریم. این دبیرخانه یک برگ موفقیت از تجمیع، هماهنگی و همدلی از فعالیت‌هایی است که قبلا به صورت مجزا اتفاق می‌افتاده است. مطمئنا چنین اقدامی می‌تواند آثار مهمی در اقتصاد کشور ایجاد کند.

وی تصریح کرد: مردم همواره به جز در اقتصاد در حوزه‌هایی دیگر همواره در صف اول بودند. هیات دولت و قوای سه‌گانه در راستای تقویت اقتصاد مردمی همواره بیانات فراوانی داشتند و ما می‌خواهیم در میدان عمل این امر را محقق کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  4  =