کاهش مصرف مواد مخدر با تغییرات زمانی در شبکه‌های مغزی توسط محققان ایرانی

یک عضو مرکز تحقیقات گروه آنالیز و تصویربرداری مغزی بیمارستان امام خمینی(ره) با بیان اینکه میزان زمان تغییرپذیری ارتباطات موثر بین نواحی مختلف مغزی به منظور کاهش مصرف مواد مخدر بررسی شده است، گفت: داده‌های مورد نظر در این پژوهش تصویربرداری عملکردی با روش تشدید مغناطیسی بر روی افراد در حال ترک مواد مخدر به خصوص افراد مبتلا به مصرف شیشه است.

دکتر آرش زارع صادقی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان اینکه در ثبت تصاویر عملکردی مغز، برخی نواحی فعالیت مورد توجهی نشان می‌دهند، گفت: بررسی جزئی این نواحی مغزی بدون در نظر گرفتن ارتباط میان آنها مطالعه چندان صحیحی به نظر نمی رسد چرا که این نواحی در حین انجام فعالیت ارتباط زیادی باهم دارد.

وی در خصوص انجام پژوهش با عنوان تغییر پذیری با زمان ارتباطات موثر بین نواحی مختلف مغزی، اضافه کرد: در این مطالعه انجام شده به مسئله تغییرات این ارتباطات در طول زمان بر روی 60 نفر شامل سه گروه 20 نفری پرداخته شده است که دو گروه از آنها در حال ترک مصرف مواد مخدر و یک گروه افراد فاقد هرگونه مصرف و سالم بوده اند.

این دکترای مهندسی پزشکی با اشاره به اینکه این پژوهش در طی یک سال و 6 ماه انجام شده است، تصریح کرد: داده های مورد نظر در این پژوهش تصویربرداری عملکردی با روش تشدید مغناطیسی بر روی افراد در حال ترک مواد مخدر به خصوص افراد مبتلا به مصرف شیشه است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه این پژوهش موفق به کسب رتبه چهارم در دوره چهارم جایزه طب اعتیاد ایزما در نهمین کنگره سالیانه دانش اعتیاد در شهریور ماه سال جاری شده است، یادآور شد: با معرفی این روش در قالب مطالعات انجام شده، تغییرات زمانی در شبکه های مختلف مغزی به صورت کامل مشاهده شده است که می تواند در کاهش مصرف مواد مخدر موثر باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −    =  70