اقتصاد آمریکا هنوز تحت فشار است

بانک مرکزی و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند داده‌های اقتصادی از آمادگی آمریکا برای افزایش نرخ بهره حکایت دارد اما پیتر شیف، رئیس شرکت سرمایه‌گذاری «یورو پاسیفیک کپیتال» این ادعا را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از قتصادنیوزپیتر شیف اظهار داشت که اقتصاد آمریکا هنوز تحت فشار است و به همین دلیل، فدرال رزرو آمریکا تظاهر به در پیش گرفتن سیاست‌های انقباض پولی می‌کند. وی گفت: اقتصاد آمریکا کند شده است و درآمد نیز تحت فشار است و به عقیده من تحت فشار خواهد ماند.
شیف ضمن تأکید بر اینکه حدسش بر بالا نرفتن نرخ بهره درست بوده، اظهار کرد: اما ماجرای اصلی فدرال رزرو است و اینکه بازارها هنوز متوجه نیستند بانک مرکزی فقط تظاهر به بالا بردن نرخ بهره می‌کند؛ زیرا جانت یلن از یک سو اعلام کرد که احتمال افزایش در اکتبر یا دسامبر وجود دارد و از سوی دیگر گفت که نگران اقتصاد جهان است.
شیف دلیل تظاهر فدرال رزرو را اینطور توصیف کرد: آن‌ها می‌خواهند نشان دهند که اقتصاد کشور به اندازه کافی محکم شده و تحمل بهره بالاتر را دارد اما نمی‌خواهند در واقع این‌کار را انجام دهند تا خلاف امر ثابت شود. بانک مرکزی آمریکا می‌خواهد به همه بقبولاند که سیاست‌هایش کار کرده و اقتصاد واقعاً بهبود یافته است اما اینطور نیست.
وی ادامه داد: در اقتصاد آمریکا حبابی وجود دارد که وابسته به بهره صفر است، بنابراین بدون سوراخ کردن این حباب افزایش نرخ بهره میسر نیست و فدرال رزرو هم نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. از طرفی نمی‌خواهند حقیقت را هم تأیید کنند. لذا تنها راه این است که به افزایش نرخ بهره تظاهر کنند ولی واقعاً انجامش ندهند اما بازارها هنوز به این نکته نرسیده‌اند.
مجری «سی ان بی سی» خاطر نشان کرد که اگر نظریه پیتر شیف درست باشد، بازارها از آن استقبال می کنند زیرا به منزله شروع برنامه چهارم تسهیل کمی فدرال رزرو خواهد بود.
شیف در پاسخ گفت: فدرال رزرو برنامه تسهیل کمی چهارم را آغاز خواهد کرد به همان دلیل که برنامه تسهیل کمی سوم و دوم را انجام داد اما مردم متوجه آن نیستند و به همین خاطر بازار آسیب دیده و بازارهای نوظهور و پول آن‌ها را نیز تضعیف کرده است.
شیف تصریح کرد که به لطف فدرال رزرو، اقتصاد آمریکا از هر زمان دیگری بیمارتر است و اگر بانک مرکزی واقعاً نرخ بهره را بالا ببرد، با بحران مالی شدیدتر از سال 2008 روبرو خواهیم شد.
 رئیس شرکت سرمایه‌گذاری «یورو پاسیفیک کپیتال» گفت با توجه به وضعیت اقتصاد آمریکا، سرمایه‌گذاری مناسب را در زمینه‌های غیردلاری می‌بیند. وی افزود: به عقیده من طلا احتمالاً به کف رسیده و قیمتش بالا خواهد رفت. سهام طلا از همیشه ارزانتر است اما توقع دارم اوضاع تغییر کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  6