صدور گاز به سود ایران نیست

یک کارشناس انرژی و سیاست بین‌الملل:

یک کارشناس انرژی و سیاست بین‌الملل مدعی شد سرمایه گذاری برای صدور گاز به کشورهای دیگر نمی‌تواند به سود ایران تمام شود.

دکتر سعید میرترابی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در منطقه البرز، گفت: صادرات گاز توسط ایران به دلیل خام فروشی، به هیچ وجه سودآور نیست.
وی ضمن اشاره به افت فشار چاه‌های نفت ایران در سال‌های اخیر و تاکید بر اولویت اول مصرف گاز برای رفع این معضل تصریح کرد: طبق کارشناسی‌های صورت گرفته بهترین حالت و اولویت اول مصرف گاز ایران، تزریق آن به چاه‌های نفتی است که در سال‌های اخیر به دلیل افت فشار با کاهش تولید مواجه شده است.
میرترابی افزود: وقتی گاز تولیدی به چاه‌های نفت تزریق شود نه تنها فشار چاه مجددا افزایش یافته و سطح تولید نفت افزایش می‌یابد بلکه گاز تزریق شده نیز در عمق زمین ذخیره مانده و بعدها می‌توان آن را استحصال کرد.
این کارشناس مسائل انرژی از کاهش سه و نیم درصدی تولید سالانه نفت کشور در صورت عدم تزریق گاز خبر داد و گفت: اگر روزانه 170 میلیون متر مکعب گاز به میدان‌های نفت تزریق شود تنها می‌توان از این افت تولید جلوگیری کرد؛ در صورت اجرای این اولویت با فرض نفت بشکه‌ای 50 دلار در مدت 23 سال سود خالص از آن به 110 میلیارد دلار می‌رسد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تزریق 480 میلیون متر مکعب گاز در روز سبب برداشت بیشتر از حد موجود از مخزنهای نفت خواهد شد و می‌تواند 327 میلیارد دلار سود خالص در مدت 23 سال نصیب کشور کند.
میرترابی ضمن اشاره به نادرست بودن سیاست صدور گاز به کشورهای همسایه افزود: این برآوردها در حالی است که سود صادرات گاز به هند و پاکستان در مدت 30 سال و بر مبنای هر متر مکعب 8.2 سنت 54 میلیارد دلار تخمین زده شده بود.
وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر مجموع تزریق روزانه گاز به مخازن نفت کشور حدود 70 تا 90 میلیون متر مکعب در روز است که با میزان برآورد شده مورد نیاز تفاوت زیادی دارد.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

16  ⁄    =  2