جشنواره منطقه‌ای اختراعات رویش برگزار می‌شود

آذرماه امسال

رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی گفت: جشنواره منطقه‌ای اختراعات رویش، آذرماه امسال در استان مرکزی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه مرکزی، محسن نجفی جشنواره رویش را یکی از رویدادهای ملی جهت رونق بخشیدن به فضای ابتکارات دانست و افزود: این جشنواره به عرضه ایده و ابتکارات دانشجویان تا رسیدن به محصولات دانش بنیان و تکمیل چرخه نوآوری می‌پردازد.

رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی گفت: بنیاد ملی نخبگان که ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد و بیش از یک دهه از عمر آن می‌گذرد، وظیفه تسهیل روابط بین دانشگاه‌ها، مراکز صنعتی، مراکز تحقیقاتی و مراکز کارآفرینی استان با این معاونت را برعهده دارد و استان مرکزی که به عنوان قطب صنعتی شناخته می‌شود، بیش از دیگران در این حوزه مسئولیت دارد.

نجفی، صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران و مراکزی همچون مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری و مراکز توسعه کسب و کار و پارک فناوری پردیس را از عناصر کمک‌کننده جهت نیل به اهداف بنیاد نخبگان که رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان است، دانست و گفت: در آینده نزدیک بنیاد ملی نخبگان نشست‌هایی با بخش صنعت و دانشگاه برگزار خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ملی نخبگان دارای شورای علمی است که ذیل آن فعالیت‌هایی جهت پرورش و حمایت از استعدادها در سطوح و محورهای مختلف صورت می‌گیرد و از جمله آن تسهیل ارتباط با صندوق حمایت از پژوهشگران است که دانشگاه اراک، دانشگاه صنعتی اراک، دانشگاه تفرش و دانشگاه علوم پزشکی اراک در ارتباط مؤثر با این صندوق پیشتاز هستند.

وی در ادامه با اشاره به «طرح شهاب» گفت: این طرح که وظیفه شناسایی و هدایت استعدادهای برتر دانش‌آموزی را برعهده دارد، سال گذشته در یک منطقه استان و امسال در سه منطقه با هدف ایجاد شناسنامه استعدادیابی در هشت محور برای دانش‌آموزان کشور برگزار می‌شود که قطعا این طرح می‌تواند در سطح کلاس و مدرسه و برنامه‌ریزی‌های منطقه‌ای و ملی مورد استفاده قرار بگیرد و آگاهانه این استعدادها را به سمت نیازها هدایت کند.

وی از جمله برنامه‌های بنیاد نخبگان در استان مرکزی را همکاری با نهادهای ذیربط جهت گردآوری و متوجه کردن جوانان نسبت به مشاهیر و سرآمدان استان با هدف تاثیرگذاری بر جوانان برشمرد و گفت: این تاثیرگذاری می‌تواند در سطح تماس دادن با مدیران و برنامه‌ریزان استان باشد یا می‌تواند در سطح ارتباط با کارشناسان حوزه تخصصی سرآمدان و یا الگوسازی در قالب فعالیت‌های فرهنگی برای دانش‌آموزان و دانشجویان باشد.

وی ضمن تاکید بر تقویت اجتماعات تخصصی که گروه‌های نخبگی استان را تشکیل می‌دهند، افزود: هدف بنیاد از کمک و تسهیل فضا برای گروه‌های نخبگی استان این است که این گروه‌ها در حوزه تخصصی خود قوام یابند و با همکاری استانداری استان مرکزی، دانشگاه‌ها و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تلاش کنیم تاثیرگذاری آنها بر رشد و توسعه استان افزایش یابد.

نجفی با اشاره به بحث تولید ثروت از علم و دانش که دستور کار اقتصاد مقاومتی است، گفت: بنیاد و دانشگاه‌ها جهت تقویت کارآفرینی و توسعه فضای علمی پژوهشی دانشگاه‌ها، وظیفه دارند تا با تقویت دانشگاه‌ها زمینه مهارت آموزی در حوزه کارآفرینی در کنار آموزش و تحقیق فراهم کنند و از جمله کارهای صورت گرفته در این راستا می‌توان به برگزاری استارتاپ اشاره کرد که یک فعالیت شناخته شده جهانی است و پیشتر در دانشگاه اراک برگزار شده است و امسال نیز در دانشگاه صنعتی در حال اجراست.

نجفی، ضمن ابراز امیدواری جهت استمرار فعالیت‌های بنیاد در سال‌های آتی گفت: امید است در ادامه فعالیت‌های کارآفرینی، شتاب‌دهنده‌های نوآوری و فناوری را در استان مستقر کنیم که حلقه‌ای از زنجیره تبدیل ایده به محصول را در استان مستعد ما شکل می‌دهد.

رئیس بنیاد نخبگان استان مرکزی جایگاه دانشگاه صنعتی را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: امسال سهمیه‌ها و امتیازات ویژه‌ای را از وزارت علوم جهت حمایت از فعالیت علمی دانشجویان برتر در سطوح مختلف دریافت کرده‌ایم.

وی گفت: استان مرکزی همراه با استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و قم در پهنه هشت تقسیم بندی جشنواره منطقه رویش قرار دارد که در دوره‌های گذشته تمام استان‌های این پهنه میزبان برگزاری این جشنواره بوده‌اند و امسال این مهم بر دوش بنیاد نخبگان استان مرکزی است.

نجفی اضافه کرد: این جشنواره با مسئولیت بنیاد نخبگان استان مرکزی به میزبانی دانشگاه صنعتی اراک و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی و دیگر نهادهای استان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: این جشنواره بستری برای شناسایی استعدادهای برتر و انتخاب و حمایت از ابتکارات و اختراعات جهت کمک به تجاری‌سازی آنهاست. اختراعاتی که در این جشنواره به تایید هیات داوران برسند، می‌توانند از تسهیلات بنیاد برای طی مسیر توانمندسازی اختراعات برگزیده بهره‌مند شوند. این مسیر از سه ایستگاه با نام‌های اختراعات سطح 3، اختراعات سطح 2 و اختراعات سطح یک می‌گذرد.

به گزارش ایسنا، ثبت نام جشنواره منطقه‌ای رویش (کوهرنگ) از 15 مهرماه در سایت www.sabtenam.bmn.ir آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه دارد، 20 آبان ماه نتایج اولیه اعلام می‌شود و در 15 و 16 آذرماه استان مرکزی میزبان راهیافتگان جشنواره رویش خواهد بود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  3