ضرورت راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان اردبیل

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی بر ضرورت راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری در استان اردبیل تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه اردبیل، محمدحسین صادقی در نشست تخصصی با استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل گفت: در اجرای اصل 123 و نیز اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری‌ها و اختراعات، در سال 1389 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و به تائید شورای نگهبان رسید و در همان سال برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

وی افزود: مطابق این قانون، بمنظور کمک به تحقق و توسعه اقتصاد دانش بنیان و فناوری محور، تکمیل زنجیره ایده تا بازار و تجاری سازی نوآوری‌ها، دستاوردهای پژوهشی و اختراعات و کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمک‌ها و خدمات مالی و پشتیبانی به شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان، نهادی مالی به نام صندوق نوآوری و شکوفایی در اواخر سال 1391 تاسیس شد و از نیمه دوم سال 1392 فعال شد.

صادقی تصریح کرد: مطابق قانون فوق، سرمایه اولیه صندوق سی هزار میلیارد ریال است که به تدریج حداکثر ظرف مدت سه سال از محل صندوق توسعه ملی یا حساب ذخیره ارزی تامین شود.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی اضافه کرد: همچون همه بانک‌ها صندوق نیز با استفاده از سرمایه اولیه، کمک‌های دولت، سود تسهیلات و سرمایه گذاری‌های خود، ملزم به حفظ سرمایه صندوق است و پس از گذشت سه سال از تاسیس صندوق، هر ساله نیم درصد از بودجه عمومی کشور را جهت کمک به صندوق اختصاص خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: بودجه و اعتبارات دستگا‌ه‌های دولتی به هنگام حمایت از شرکت‌ها، بودجه‌ای هزینه‌ای است؛ اما صندوق یک نهاد مالی و اقتصادی است که ملزم به حفظ سرمایه خود است و پول را به چرخش در می‌آورد و باید تسهیلاتش برگشت یافته و بر طبق قانون، اعضای هیات عامل، مسئول و پاسخگوی حفظ سرمایه صندوق هستند.

صادقی با اشاره به شرایط روند حمایت از شرکت‌ها، «انعقاد قرارداد با شرکت و موسسه‌ای که خصوصی یا تعاونی باشد»، «شرکت باید دانش‌بنیان باشد»، «طرح در حوزه فناوری‌های برتر و دارای ارزش افزوده زیاد باشد» و «همچنین شرکت سوء سابقه حرفه‌ای نداشته باشد» را از جمله این شرایط دانست.

مشاور ارشد صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات سه ساله جهت فعالیت‌های ثبت اختراع، کسب فناوری و نمونه سازی، وام قرض‌الحسنه برای تولید نمونه های صنعتی و شرکت‌های پشتیبان تجاری‌سازی فناوری، تسهیلات میان مدت جهت فعالیت‌های پیش تولید صنعتی، وام بلندمدت جهت فعالیت‌ها و طرح توسعه تولید صنعتی و انبوه، سرمایه در گردش، فروش اقساطی و لیزینگ، تسهیلات خرید سهام شرکت‌ها، صدور انواع ضمانت‌نامه‌های اعتباری، کمک پرداخت سود بانکی، مشارکت مدنی در طرح‌ها و پروژه‌ها، مشارکت حقوقی و خرید سهام شرکت‌ها‌ و سرمایه‌گذاری و مشارکت خطرپذیر را از انواع خدمات و تسهیلات این صندوق ذکر کرد.

وی ماموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی را توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان کشور عنوان کرد و گفت: شکل گیری، ایجاد، تقویت، گسترش و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی و تعاونی از اهداف شکل‌گیری این صندوق است.

صادقی تصریح کرد: یک هزار و 50 شرکت دانش بنیان نوپا، 500 شرکت متوسط و حدود 50 شرکت صنعتی بزرگ داریم که از فناوری‌های دانش بنیان بهره می‌برند و هر مجموعه‌ای که طرحی مبنی بر عبور از روش‌های تولید سنتی به سوی استفاده از فناوری روز با قابلیت رقابت داشته باشد، مورد حمایت این صندوق قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2