سرمایه‌گذاری‌های کلان جهانی در عرصه فناوری‌های فضایی

رئیس پژوهشگاه فضایی مطرح کرد

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: کشورهای جهان برای حضور بیشتر در عرصه فناوری‌های فضایی به رقابت پرداخته و سرمایه‌گذاری‌های کلان می‌کنند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر حسن کریمی در مراسم «جشنواره فضا» با بیان مطلب فوق اظهار کرد: کشورهای پیشرفته جهان با توجه به اهمیت دستاوردهای فناوری‌های فضایی و نقش آن در توسعه پایدار، سرمایه‌گذاری کلانی در این حوزه می‌کنند و البته درآمد خوبی هم از این بابت به دست می‌آورند.

کریمی افزود: بنا بر آمار منتشره، درآمد جهانی حاصل از صنایع ماهواره در سال 2014، دویست و سه میلیارد دلار بوده است.

وی با بیان این مطلب که 57 کشور جهان، حداقل یک ماهواره عملیاتی دارند، افزود: در سال 2014، از 1261 ماهواره عملیاتی کشورها، بیش از 50 درصد آن ماهواره‌های مخابراتی بوده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران همچنین اظهار کرد: در سال 2014، تعداد 208 ماهواره پرتاب شده است که تقریبا دو برابر سال 2013 (با 107 ماهواره) بوده و ماموریت آنها در حوزه‌های مختلف مخابراتی، هواشناسی، ناوبری، حفاظت نظامی، تحقیق و توسعه، علمی و رصد زمین بوده است.

وی یادآور شد: آمار ارائه شده نشان‌دهنده اهمیت صنایع فضایی در جهان و تلاش کشورها برای حضور بیشتر در این عرصه است.

کریمی همچنین به کاربرد دستاوردهای فضایی در زندگی روزمره از جمله انتقال سریع اطلاعات، پزشکی از راه دور، مدیریت بحران بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و توفان و مدیریت منابع آبی اشاره کرد.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران که در جشنواره فضا سخن می‌گفت، هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی عموم مردم، بویژه کودکان و نوجوانان و جوانان با علوم و فناوری‌های فضایی و دستاوردهای حاصله از آن، معرفی دستاوردهای کشورمان در این عرصه و علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان و دانشجویان به تحصیل این علوم عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، جشنواره فضا به مناسبت هفته جهانی فضا در روزهای 16 و 17 مهر امسال در گنبد مینای پارک آب و آتش برگزار شد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =