دانشگاه‌ها سهام‌دار شرکت‌های دانش‌ بنیان شوند

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور:

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: سهام‌داری دانشگا‌ه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان روش تجربه شده در دنیا است که بر بهره‌گیری از توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان برای درآمدزایی تاکید دارد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه مازندران، بهزاد سلطانی در جمع روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان مازندران در دانشگاه مازندران گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در دنیا به اندازه چهار تا پنج کشور دنیا درآمد دارند و این نشانه بالا بودن ارزش افزوده شرکت‌های دانش بنیان است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری با اشاره به این که در کشور‌های دنیا به یک فارغ‌التحصیل دکتری و فوق لیسانس به صورت یک جعبه اسکناس نگاه می‌کنند، افزود: در کشورهای پیشرفته دنیا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توانایی آن را دارند که علم را به ثروت تبدیل کنند.

وی با اعلام این که در بخش تحقیقات و تولید نمونه آزمایشگاهی در کشور خلا وجود دارد و باید در این بخش اعتبارات به صورت حمایتی در اختیار پژوهشگران قرار گیرد، تصریح کرد: در کشور قانونی وجود دارد که تمامی وزارتخانه‌ها باید درصدی از خرید خارجی خود را صرف قراردادهای پژوهشی با شرکت‌های دانش‌بنیان کنند که این اعتبارات یا به پارک‌های فناوری تعلق گیرد و یا صرف تحقیقات و تولید نمونه شود.

سلطانی با اشاره به تسهیلات قرض‌الحسنه با بهره 14 درصد در صندوق اشاره کرد و گفت: بانک‌ها در حال حاضر 14 تا 22 درصد بهره دریافت می‌کنند و صندوق با 14 درصد بهره وام پرداخت می‌کند که تا سقف 10 میلیارد تومان توان پرداخت دارد و این اعتبارات برای پیش از تولید، توسعه تولید، صادرات، سرمایه ثابت و سرمایه در گردش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی سقف تسهیلات برای سرمایه در گردش را دو میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: وام خرید محصولات دانش بنیان نیز با بهره 9 درصد برای خرید لیزینگ پرداخت خواهد شد و انواع ضمانت‌نامه‌های دانش بنیان نیز از طریق این صندوق تامین می‌شود.
سلطانی از دیگر فعالیت های صندوق را مشارکت و سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: این صندوق بدون سقف و محدودیت می‌تواند در شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی و تعاونی سرمایه‌گذاری کند.

وی ادامه داد: این صندوق می‌تواند سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز انجام دهد و به صورت مشارکتی با سرمایه‌گذاری 49 درصدی توسط صندوق مشارکت صورت گیرد.

سلطانی با تاکید بر این که این صندوق همچنین برای تامین دفاتر شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اقدام کرده است، گفت: با اعلام استانداری و یا دانشگاه‌ها به 10 شرکت دانش‌بنیان که توان تهیه دفتر را داشته باشند کمک می‌شود تا با 30 درصد آورده شرکت و 70 درصد مابقی توسط صندوق به صورت اجاره به شرط تملیک این شرکت‌های دارای دفتر شوند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری بزرگترین مزیت کشور را وجود تحصیل‌کرده‌ها و فارغ‌التحصیلان زیاد دانست که باید از این فرصت استفاده کرد و گفت: به غیر از مراکز رشد، پارک‌های فناوری اطلاعات و دفاتر ارتباط با صنعت یک راه حل دیگر هم وجود دارد که ایجاد شرکت‌های دانشگاهی است یعنی شرکت‌های دانش‌بنیانی تاسیس شود که دانشگاه نیز سهام‌دار آن باشد.

این مسئول با تاکید بر اینکه در دانشگاه استنفورد آمریکا 60 درصد درآمد دانشگاه از سود سهام شرکت‌های این دانشگاه تامین شده و 20 درصد از شهریه و 20 درصد باقی مانده نیز از طریق دولت و خیریه تامین می‌شود، افزود: این یک روش امتحان شده ای است که در دنیا اتفاق افتاده و می توان در کشور نیز از آن استفاده کرد.

سلطانی با اشاره به تعداد زیاد رساله‌های دکتری و ارشد ادامه داد: اگر حداقل 10 درصد این رساله‌ها قابلیت تجاری سازی شدن را داشته باشند و 10 درصد اساتید نیز روحیه فعالیت شرکتی را داشته باشند می‌توانند فضای تجاری‌سازی محصول خود را فراهم کنند.

وی ادامه داد: صندوق می‌تواند در صورت تائید کارشناسان بازارسنج و امکان سنج خود در این طرح به صورت مشارکتی شرکت کند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری در ادامه ضمن اعلام ثبت 1675 شرکت دانش بنیان گفت: از این تعداد 1256 شرکت به صندوق طرح ارائه کرده‌اند و 742 طرح تعیین تکلیف شده و 400 طرح نیز در دست بررسی است و از این تعداد طرح بررسی شده 520 طرح مصوب شده و 322 طرح نیز به دلایل مختلف رد و یا برای اصلاح به شرکت بازگردانده شده است.

سلطانی با اعلام اینکه 520 میلیارد تومان برای این طرح‌ها مصوب شده و 200 میلیارد تومان نیز برای دفاتر کاری شرکت‌ها هزینه شده است، عنوان کرد: 260 میلیارد تومان نیز درخواست تسهیلات برای شرکت‌ها کرده‌ایم و 420 میلیارد تومان نیز برای طرح‌های سرمایه گذاری و مشارکت در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =