فرآوری محصولات نفتی باید با دانش ایرانی انجام شود

طیبی در نشست با مسؤولین شرکت پایانه‌های نفتی ایران:

نشست مشترک مدیران جهاد دانشگاهی و شرکت پایانه‌های نفتی ایران با حضور دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی و مهندس سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران چهارشنبه، 22 مهرماه در دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر طیبی در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی پرداخت و اظهار کرد: اقتصاد دنیا به سوی دانش‌بنیان شدن در حال حرکت است و هر که توان فناورانه بیشتری داشته باشد، سریع‌تر از بحران خارج می‌شود. با توجه به محدودیت منابع همه کشورها تکنولوژی را در اختیار خود گرفتند؛ اما دانش کسب آن را به دیگری انتقال نمی‌دهند. پس نیاز است تا هم در حوزه دفاع و هم حوزه اقتصاد صاحب دانش شویم.

وی افزود: به هرحال ما به عنوان کشوری که صاحب معادن نفتی هستیم، چه در حوزه نفت و گاز و چه سایر حوزه‌ها نه تنها نباید خام فروشی کنیم، بلکه باید علاوه بر تبدیل مواد خام به محصول، فرآوری این محصولات را هم با دانش خود انجام دهیم.

طیبی خاطرنشان کرد: تا کنون شرکت پایانه‌های نفتی عنایت خوبی به این موضوع داشته است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در جهاد دانشگاهی دارای چهار حوزه فعالیت پژوهشی و فناوری، آموزشی، فرهنگی و کارآفرینی هستیم. در زمینه گستره جغرافیایی و فعالیت، جهاد دانشگاهی به جز بوشهر در تمامی استان‌ها دارای واحد مستقل است. جهاد علاوه بر داشتن یک مجتمع بزرگ تحقیقاتی در البرز دارای دو پارک علم و فناوری در البرز و کرمانشاه است.

طیبی در رابطه با کارهای انجام شده توسط جهاد دانشگاهی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در اغلب پروژه‌های کشور حضور داشته و به لحاظ تکنولوژی هم به روز است. تولید ups ها را به شکل تولید صنعتی داریم. در حوزه مهندسی فرایند دارای پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی هستیم. در حوزه مکانیک طراحی و ساخت فیلتر الکترواستاتیک را داشتیم. کار ساخت بازوهای بارگیری نفتی و دکل‌های حفاری را با موفقیت انجام دادیم.

وی اظهار کرد: کار ساخت اولین بازوی بارگیری نفتی با موفقیت انجام شده است؛ اما در زمینه ساخت بازوهای دوم و سوم با مشکل مالی رو به رو هستیم.

رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد: جوانان و متخصصان ایرانی می‌توانند کارهای خوبی انجام دهند، اما کشور باید به بحث فناوری اهمیت دهد. ما هم باید از قابلیت‌های موجود در کشور استفاده کنیم.

در ادامه این نشست، مهندس سید پیروز موسوی، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران گفت: با توجه به گزارشی که رئیس جهاد دانشگاهی ارائه کرد، من به عینه دیدم که جهاد دانشگاهی دقیقا در حوزه‌هایی مانند دفاع، امنیت، اقتصاد و … ورود پیدا کرده است که دغدغه‌های کشور هستند و این برای من عجیب بود.

وی با اشاره به اینکه ارتباط بین صنعت و علم و صنعت و دانش یکی از مشکلات و دغدغه‌های ما است، افزود: حرکت و مدیریت جهادی می‌تواند خلاقیت را به همراه داشته باشد. امیدواریم که با کمک جهاد دانشگاهی نهضت علمی کشور را دنبال کنیم.

مهندس حسنی، رئیس اداره پژوهش و توسعه شرکت پایانه‌های نفت ایران نیز در این دیدار گفت: اصل کار شرکت پایانه‌های نفتی در خصوص استفاده از توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در حوزه نفت از سال 1390 رقم خورد. این شرکت تا کنون 13 پروژه را با جهاد دانشگاهی شروع کرده است که تعداد زیادی از آنها با موفقیت به پایان رسیده است و سه پروژه باقی مانده که در حال انجام مراحل لازم است.

وی تصریح کرد: در همکاری شرکت پایانه‌های نفتی با جهاد دانشگاهی درک مشترک لازم ایجاد شده است و به یک زبان مشترک با این نهاد رسیده‌ایم و با توجه به مسیر طی شده بستر مساعدی وجود دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  9