از آمار جدید اشتغال تا پرداخت بدهی بازنشستگان فولاد

مروری بر اخبار کار و تعاون در هفته گذشته

اعلام آخرین آمار ایجاد اشتغال، نحوه پرداخت بدهی دولت به بازنشستگان فولاد و اعلام بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده تعاونی‌ها از مهمترین اخبار هفته جاری بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، ‌در هفته‌ای که گذشت با پیگیری‌های رییس اتاق تعاون ایران در خصوص بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده تعاونی‌ها و در پی دستور وزیر اقتصاد، سازمان امور مالیاتی کشور بخشودگی بخشی از جرایم تعاونی‌ها را صادر کرد.

سازمان امور مالیاتی طی بخشنامه‌ای به اتاق تعاون ایران اعلام کرد که در صورت رعایت مقررات از سوی شرکتهای تعاونی، حداکثر مساعدت قانونی در خصوص تقسیط و بخشودگی جرایم را اتخاذ خواهد کرد.

این هفته، اولین نشست بررسی دستمزد کارگران تشکیل شد و ضمن ارائه گزارش کلی از وضع معیشت، نرخ تورم و بیکاری، مشکلات کارگران به لحاظ مزد و معیشت مورد بررسی قرارگرفت.

در این جلسه که با حضور نمایندگان تشکل‌های کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد، پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه مزد مورد استقبال قرار گرفت و مقرر شد تا کار بررسی دقیق‌تر و میدانی‌تر دستمزد در این کارگروه دنبال شود.همچنین نمایندگان کارگران تعریف حداقل‌های زندگی و سبد معیشت کارگران را در کنار بررسی مولفه‌های تاثیرگذار بر دستمزد خواستار شدند.

یکی از مهمترین خبرهایی که این هفته انتشار یافت، نحوه پرداخت بدهی دولت به بازنشستگان فولاد بود.

مجتبی احمدی نماینده کانون‌های بازنشستگان صنعت و معدن فولاد کشور اعلام کرده است که دولت متعهد شده بدهی 20 هزار میلیارد تومانی خود به صندوق بازنشستگان فولاد کشور را از سهام شرکت‌های درآمدزای معدنی و فولادی تامین کند و سالانه 2000 میلیارد تومان نیز به عنوان ارقام مکمل بپردازد.

وی با اشاره به اعتراض حدود 3000 نفر از بازنشستگان فولاد کشور مقابل مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای دریافت حقوق معوقه، احکام تکمیلی سال 1391 و وضعیت درمان خود، اظهار کرد: رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وعده پرداخت باقی مانده حقوق تیر ماه را داد که این مبلغ را بازنشستگان دریافت کردند و در ششم مهر امسال نیز مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور وعده دادند که تا دهم مهرماه امسال، حقوق مرداد ماه 20 درصد باقی مانده مستمری بگیران صنعت فولاد را پرداخت کنند که این امر در تاریخ ذکر شده عملی شد.

احمدی درباره رایزنی‌های انجام شده برای وضعیت پرداخت حقوق بازنشستگان این صنعت در شش ماه دوم سال جاری و سال‌های بعدی نیز،گفت: مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قول داده‌اند که در برنامه ششم توسعه کشور حدود 19.7 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به صندوق بازنشستگان فولاد را از سهام‌های درآمدزای شرکت‌های معدنی و فولادی تامین کنند.

اعلام اشتغال ارزان در بخش تعاون یکی دیگر از خبرهای این هفته بود.

آنطور که سید حمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون گفته اشتغال در بخش تعاون ارزان‌تر از دیگر بخش‌ها است به همین دلیل وزارت تعاون به سمت استفاده از ظرفیتهای بخش تعاون در ایجاد مشاغل خرد و خانگی حرکت کرده است.

به اعتقاد وی تشکل‌های تعاونی‌ می‌توانند در حوزه‌های تولید،‌ توزیع، مصرف و خدمات نقش مثبت و تاثیرگذاری داشته باشند و ضمن شکوفایی اقتصادی، امکان حضور قابل توجه در بازار‌های صادراتی را به وجود آورند.

اعلام آخرین آمار ایجاد اشتغال و افزایش اعزام نیرهای کار ایرانی در سال 94 از دیگر خبرهایی بود که این هفته انتشار یافت.

معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد 373 هزار شغل در سال گذشته خبر داد و گفت که امسال نیز فرصتهای شغلی جدیدی به وجود آمده اما آمار آن هنوز اعلام نشده است.

به گفته حسن طایی، از مجموع آمار اشتغال 373 هزار نفری در سال گذشته، 124 هزار شغل مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره)، 74 هزار شغل متعلق به بسیج سازندگی، بیش از 42 هزار شغل مربوط به صندوق کارآفرینی امید، 39 هزار شغل سازمان بهزیستی و 9500 شغل متعلق به دیگر دستگاهها بوده است.

وی همچنین از معرفی 300 هزار کارجو به موسسات کاریابی و مشغول به کار شدن 200 هزار نفر خبر داد.

معاون اشتغال وزیر کار درعین حال به عزم جدی دولت برای اعزام نیروی کار اشاره کرد و گفت:: طبعا برای اعزام نیرو به خارج مشکلاتی هست ولی نسبت به سال قبل وضع بهتر شده است.

طایی از علاقمندی کشورهای حوزه اروپا برای جذب نیروی کار خبر داد و گفت: ممکن است که جلوی صدور خدمات فنی و مهندسی ما به عراق گرفته شده باشد ولی باب کشورهای شرق دور و اروپایی از جمله استرالیا به روی ما باز شده است.

انجام بازرسی‌های سرزده برای ایمن سازی محیط کار خبر دیگری بود که از سوی معاون روابط کار وزیر کار اعلام شد.

سید حسن هفده تن با اشاره به وجود 10 برنامه جدید در حوزه روابط کار خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین رسالت‌های حوزه کار، صیانت از نیروی کار است، که در این راستا با ایمن سازی و سالم سازی محیط کار، به دنبال بالا بردن سلامت جسمانی و بهداشت روحی و جسمی کارگران هستیم.

به گفته وی سالانه 12 هزار نفر بر اثر بیماری‌های شغلی و آلاینده‌های محیط کار جان خود را از دست می‌دهند از این رو وزارت کار با تدوین برنامه‌های مختلف و بازرسی‌ های سرزده، به دنبال کاهش آلایندگی‌ها و ایمن سازی محیط کار است.
انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

44  ⁄    =  11