چرا جهان به احترام علم برخاسته است؟

در کشورهای پیشرفته جهان، از جمله سوئد به عنوان یک نمونه عالی از کشورهایی که علم در آنها از جایگاه خیره‌کننده‌ای برخوردار است، اگر عضو هیأت علمی برجسته یک دانشگاه درخواست همکاری با محقق علمی از کشور دیگری را داشته باشد و آن را طی یک نامه به محقق مورد نظر اعلام کند، نامه وی از چنان اعتباری برخوردار است که کشور میزبان به پشتوانه همین نامه عضو هیأت علمی‌ و بدون درخواست هیچ مدرک ضروری دیگری، برای محقق مدعو، اقامت ویژه محققان صادر کند!

چه می‌شود که جهان چنین به احترام علم برمی‌خیزد؟ این نمونه، تنها یکی از صدها نشانه‌ «مدیریت شدن علم توسط علم» در جهان است که سبب می‌شود این حوزه، امروزه بدون دغدغه، یکه‌تازی کند، بر پیشانی برنامه‌های سیاستگذاران بنشیند، اقتصادهای توسعه یافته را وامدار خود سازد و نهایتا ، کشورها را به ثروت واقعی و اقتدار برساند.

شکی نیست که لازمه نخست این اقتدار، سپردن امور به دست نخبگان یک کشور است، نخبگانی که نه در شعار که در عمل معتقدند حل مسائل به پشتوانه تحقیق ممکن است، معنا و آثار تحقیق را خوب می‌فهمند، رنج پژوهش کشیده‌اند و برای ثمر دادن آن صبوری کرده‌اند، از نیازهای جامعه علمی عمیقا آگاهند و فارغ از هر گونه دغدغه‌های شخصی،‌ سیاسی و امتیازات اقتصادی، ایثارگرایانه و در گمنامی برای تعالی کشور تلاش کرده، با دستان تقریبا خالی از اعتبارات مالی، اعتبارات بین‌المللی بس گرانقیمتی رقم زده و اثبات کرده‌اند که دیده شوند یا نشوند، تعهدی عمیق به این آب و خاک دارند و اعتبار علمی خود را بخشی از دارایی‌های این ملت می‌دانند.

خبرنگار علمی ایسنا، در تازه‌ترین سلسله‌گفت‌و‌گوهای خود با محوریت «بررسی دغدغه‌های نخبگان و راهکارهای حفظ نخبگان در کشور» پای صحبت یکی دیگر از چهره‌های علمی نخبه در حوزه پزشکی نشسته است. دکتر آقا محمدی، عضو هیات علمی و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تهران از جمله نخبگان حاضر در جمع 90 نخبه دریافت کننده جایزه علامه طباطبایی است. وی همچنین از دانشمندان علوم پزشکی کشور است که در جمع یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارد.

دکتر آقا محمدی، نخبه پزشکی و دارنده جایزه علامه طباطبایی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3