راه‌اندازی کارخانه سیمان و واحدهای صنعتی در افغانستان

در دیدار وزیر افغانستان با افخمی‌راد مطرح شد

در دیدار وزیر معادن و پترولیوم افغانستان با رییس سازمان توسعه تجارت ایران زمینه‌های سرمایه‌گذاری دو کشور اعلام شد که بر این اساس پیشنهاد سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان، راه اندازی واحدهای کوچک صنعتی و کارخانه‌های سیمان در این کشور و همچنین راه‌اندازی خطوط مستقیم هوایی به کابل و اختصاص یارانه بدین منظور مطرح شد.

به گزارش ایسنا، داود شاه‌صبا در دیدار با ولی‌الله افخمی‌راد پیشنهاد سرمایه‌گذاری ایران در بخش‌های معدنی و کمک ایران برای تدوین قوانین معدنی در این کشور را ارائه کرد و گفت: افغانستان برای هیچ کشوری در گسترش روابط اقتصادی و تجاری تبعیض قائل نیست اما همسایگان و به ویژه ایران همیشه برای این کشور از اولویت برخوردار بوده است.

وزیر معادن و پترولیوم افغانستان با اشاره به تجربیات ایران در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی، گفت: دو کشور ایران و افغانستان به خاطر شباهت‌های مذهبی، فرهنگی و زبانی زمینه‌های همکاری مناسبی دارند و ما از طرف ایرانی می‌خواهیم که در ساختارسازی نهادهای دولتی در افغانستان و آموزش نیروی انسانی با ما همکاری لازم را داشته باشد و تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی کشور متبوعش خاطرنشان کرد: بهره‌مندی از این معادن و وارد کردن آنها به چرخه تولید و سوددهی نیاز به همکاری و کمک بخش دولتی و خصوصی ایران دارد تا قوانین و ضوابط بهره‌برداری از معادن در افغانستان تنظیم شود و با کمک ایران، نیروهای انسانی افغانی آموزش‌های لازم را ببینند و از سوی دیگر زمینه سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کارخانه در خاک افغانستان برای طرف ایرانی مسجل شود.

وزیر معادن و پترولیوم افغانستان ساخت شهرک‌های صنعتی در این کشور را لازمه پیشرفت و توسعه افغانستان دانست و از طرف ایرانی خواست که برای راه‌اندازی این شهرک‌ها به افغانستان کمک کند و در این زمینه نیز سرمایه‌گذاری های لازم را انجام دهد.

اعلام آمادگی ایران برای سرمایه‌گذاری در افغانستان

در ادامه این دیدار ولی‌الله افخمی‌راد رییس سازمان توسعه تجارت، توانمندی‌های ایران را در زمینه‌های مختلف برشمرد و گفت: ما علاوه بر اینکه در بخش‌های صنعتی و معدنی و تجاری صاحب تجربیاتی هستیم که در افغانستان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد، در ساختارسازی‌های دولتی هم از پختگی لازم برخوردار هستیم و می‌توانیم به افغانستان در استفاده از معادن، ایجاد واحدهای مطالعاتی، واحدهای اکتشافی و تحقیق و توسعه و … کمک کنیم.

وی ادامه داد: تجارب نهادهایی همچون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، موسسه مطالعات و پژو‌هش‌های بازرگانی و سازمان توسعه تجارت به ویژه دفتر مقررات صادرات و واردات که دستورالعمل و ضوابط تجاری کشور را تنظیم می‌کند به ساختارسازی، تربیت نیروی انسانی و تدیون ضوابط تجاری در افغانستان کمک می‌کند و ایران نیز آمادگی در اختیار گذاشتن این تجربیات به را به طرف افغانی دارد.

در ادامه این دیدار افخمی‌راد به پتانسیل‌های معدنی ایران و افغانستان اشاره کرد و یادآور شد: ایران و افغانستان از نظر پتانسیل‌های معدنی بسیار غنی هستند با این تفاوت که این معادن در افغانستان هنوز بکر و دست‌نخورده باقی مانده است و ایران برای همکاری با افغانستان در این زمینه آمادگی کامل دارد؛ ایران می‌تواند برای بهره‌برداری و فرآوری سنگ‌آهن و تبدیل آن به کنسانتره اقامت لازم را انجام دهد.

پیشنهاد ایران برای استقرار کارخانه سیمان در افغانستان

وی اشاره‌ای هم به ظرفیت ایران در تولید سیمان داشت و خاطرنشان کرد: افغانستان واردکننده سیمان از ایران است و در ایران هم خوشبختانه کارخانه‌های تولید سیمان به وفور وجود دارد؛ ایران می‌تواند تعدادی از این کارخانه‌ها رادر افغانستان مستقر و در آنجا به تولید برساند.

تاکید بر راه‌اندازی ایرلاین‌های مستقیم به کابل و اختصاص یارانه به آنها بخش دیگری از صحبت‌های افخمی‌راد در دیدار با وزیر افغانستان بود، وی در این باره گفت: راه‌اندازی خطوط منظم هوایی بین دو کشور از ضرورت‌های گسترش صادرات ایران و افغانستان است؛ برای کمک به تسریع این کار در ابتدا باید با کمک یارانه دولتی آنها را به راه انداخت؛ چراکه در صورت استمرار و جلب اعتماد تجار به سوددهی خواهد رسید و می‌توان آن یارانه را حذف کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ضرورت احداث واحدهای صنعتی کوچک تاکید کرد و گفت: راه‌اندازی واحدهای کوچک صنعتی در افغانستان از آنجا که سریع به بازدهی می‌رسد و به سرمایه‌ کمی هم نیاز دارد لازم و ضروری است؛ ما در ایران 700 شهرک صنعتی داریم و در این زمینه می‌توانیم با افغانستان همکاری خوب و موثری داشته باشیم.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  ⁄  6  =