مذاکره با ۵ کشور برای تعاملات بین‌المللی در حوزه هوافضا

معاون فناوری سازمان فضایی مطرح کرد

معاون فناوری سازمان فضایی، پرتاب را یک حلقه مهم از زنجیره فناوری فضایی ایران دانست و بر تاثیر این فناوری بر اقتدار ملی و بین‌المللی تاکید کرد.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر جعفر روشنیان با تاکید بر اینکه فناوری فضایی موضوعی نظامی نیست، ادامه داد: در همه کشورها در حوزه فناوری فضایی دقت‌هایی صورت می‌گیرد تا این فناوری محفوظ بماند؛ چرا که این فناوری به سختی به دست می‌آید.

وی درباره تعاملات بین‌المللی ایران در حوزه فضایی گفت: علاقه‌مند به برقراری ارتباط با کشورهای مختلف هستیم و کشورهای روسیه، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و چین، جزء کشورهایی هستند که برنامه‌ریزی برای مذاکره با آنها در حال انجام است.

معاون فناوری سازمان فضایی درباره بازپس‌گیری ماهواره مصباح گفت: تلاش ما در زمینه بازپس‌گیری ماهواره بلوکه شده مصباح، همچنان ادامه دارد و اگر این امر تحقق یابد، آماده سازی برای پرتاب این ماهواره سه ماه طول می کشد.

وی بازگشت سازمان فضایی به وزارت ارتباطات را بسیار مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: درصدد هستیم تا موضوع فضا و اهمیت آن را وارد زندگی روزمره مردم کنیم تا کاربرد و تاثیر آن را در زندگی خود حس کنند و با موضوع فضا بیشتر ارتباط گیرند.

روشنیان با اشاره به کاربردهایی همچون اینترنت ماهواره‌ای، پیش‌بینی وضع هوا از طریق تصاویر ماهواره‌ای و شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی که از طریق ماهواره از سوی ایران برای سایر کشورها پخش می‌شود،‌ تصریح کرد:‌ فراهم کردن این کاربردها باعث رفاه و آرامش بیشتر مردم می‌شود.

معاون سازمان فضایی بر تاثیر این فناوری بر اقتدار ملی و بین‌المللی کشور تاکید کرد و ادامه داد: طراحی ماهواره مخابراتی ژئو و اعزام انسان به فضا، جزء توانمندی‌های پیشرفته حوزه فضایی است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی در بسیاری عرصه‌ها چون فناوری فضایی توانمندی‌های خود را به اثبات رسانده است، افزود: فناوری فضایی، ابعاد مختلفی دارد و در این زمینه، طراحی و ساخت ماهواره و ایستگاه‌های زمینی هم، حلقه‌هایی از زنجیره فناوری فضایی محسوب می‌شود.

روشنیان تصریح کرد: حوزه فضایی یک حوزه کاملا صلح‌آمیز در جهت رفاه بشریت و آرامش مردم است و اصولا یک فناوری غیرنظامی است و تا به امروز در این زمینه، محدودیتی برما اعمال نشده است.

وی درباره مدت زمان ساخت ماهواره بومی گفت: ساخت و پرتاب ماهواره بومی، بین هشت تا ١٠ سال طول می‌کشد و تا قبل از افق ١۴٠۴، مشروط به تامین منابع مورد نیاز، این امر محقق می‌شود.

روشنیان با اشاره به اهمیت و ضرورت شورای عالی فضایی کشور خاطرنشان کرد: خوشبختانه طبق قانون، دبیر این شورا، رئیس سازمان فضایی است که دستور کارهای مرتبط قبل از طرح در این شورا، در کمیسیون راهبردی مطرح و مقدمات کار فراهم می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  +    =  58