جهاد دانشگاهی به دنبال پژوهش‌های کاربردی است

طیبی:

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی به دنبال پژوهش‌های کاربردی و ارزش‌آفرین است، گفت: ما باید اقتدار دفاعی دانش‌بنیان و اقتصاد دانش‌بنیان را پیگیری کنیم که این مهم با دانش و فناوری دیگران محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا منطقه خراسان جنوبی، حمید رضا طیبی روز گذشته در دیدار با امام جمعه بیرجند با اشاره به جایگاه علم در توسعه کشورها، اظهار کرد: دو عنصری که می‌تواند ملت‌ها را به قله‌های پیشرفت برساند، توسعه فرهنگی و توسعه علم و فناوری است و در قبل از انقلاب سعی می‌شد که کشورهای جهان سوم و ایران از این دو مؤلفه دور نگه داشته شوند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب و ایجاد روحیه خودباوری در مردم و جامعه دانشگاهی به این اندیشه رسیدیم که باید مجموعه‌ای را تأسیس کنیم و با استفاده از مؤلفه علم و فناوری، توان خویش را اثبات کنیم که جهاد دانشگاهی بر این مبنا و اندیشه تأسیس شد.

رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: اگر به دنبال اقتدار در حوزه دفاعی و اقتصادی هستیم، باید اقتصاد دانش‌بنیان و اقتدار دفاعی دانش‌بنیان را پیگیری کنیم و این مهم با دانش و فناوری دیگران محقق نمی‌شود.

طیبی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جهاد دانشگاهی، تدوین برنامه پنجم توسعه و تعیین ماموریت برای واحدها بر اساس نیازهای علمی و مزیت‌های استانی بود که در خراسان جنوبی تکیه بر مزیت‌های گیاهان دارویی چون زرشک، زعفران و عناب است.

وی با اشاره به محدودیت منابع در حوزه پژوهش، افزود: جهاد دانشگاهی پژوهش‌های کاربردی و ارزش آفرین را پیگیری می‌کند که قابلیت اجرایی شدن را داشته باشد تا بتوانیم این دانش و فناوری را به جوامع هدف منتقل کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: امروزه فرهنگ باید بر بال علم و فناوری حرکت کند و اگر هوش بالای ایرانی، فرهنگ غنی و تعالیم والای اسلامی در کنار یکدیگر قرار گیرند، ملت ما را به قله‌های پیشرفت می‌رساند.

طیبی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه مسائل فرهنگی روی مباحث ساختاری فرهنگی و فعالیت‌های قرآنی فعالیت می‌کند و خبرگزاری ایکنا در مباحث قرآنی و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگ است.

وی تصریح کرد: در حوزه پزشکی نیز جهاد دانشگاهی تلاش کرده که بر مدار نیاز روز حرکت کند و چون دنیا از بحث دارودرمانی به سمت سلول درمانی حرکت کرده، ما نیز در این زمینه اقدامات قابل تأمل و توجهی داشته‌ایم و بزرگترین بیمارستان سلول درمانی کشور را در دست ساخت داریم.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در حوزه داروهای نوترکیب، شبیه سازی و مسائل ژنتیکی فعالیت‌های بزرگی انجام داده‌ایم و هر کدام از این بخش‌ها کمیته‌های اخلاق پزشکی دارند که با حوزه و علما در ارتباط هستند.

طیبی با اشاره به اینکه در حوزه مهندسی نیز فرستنده‌های رادیویی را ساختیم که اکنون اکثر فرستنده‌های رادیویی کشور ساخت داخل است، یادآور شد: در حوزه کشاورزی نیز اولین پژوهشکده گیاهان دارویی را ایجاد کردیم.

محمد قادر قادری، رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه با قرار گرفتن جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی در میان 10 واحدی که مورد حمایت معاونت پژوهش و فناوری در حوزه پژوهشی قرار می‌گیرند، اظهار امیدوازی کرد: با همت مدیریت و پرسنل واحد استان و حمایت مدیریت شاهد انجام کارهای شاخص در زمینه‌های انتخاب شده برای واحد باشیم.

وی با اشاره به اینکه مزیت تنها به داشتن معادن نیست، بلکه به منابع انسانی ارزشمند است، ادامه داد: در استان حجت‌الاسلام رضایی، قائم مقام نماینده ولی فقیه فردی فاضل و روشنفکر و در نهاد جهاد دانشگاهی، دکتر طیبی انسانی وارسته و اندیشمند هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در سه حوزه آموزش، پژوهش و فرهنگ یادآور شد: از زمان شروع فعالیتم در جهاد دانشگاهی تلاش کرده‌ام تا فعالیت‌ها بر محور عزت برای نیروی انسانی درون جهاد دانشگاهی و خدمت برای افرادی که به خدمات ارائه شده توسط جهاد دانشگاهی نیازمندند، باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

92  −  90  =