بهترین بازیگران اقتصاد جهانی سال ۲۰۱۵

بلومبرگ با اعلام سال 2015 به عنوان یکی از سال های مأیوس کننده از لحاظ رشد جهانی و با اشاره به کاهش قیمت نفت و کالاهای جهانی برندگان و بازندگان اقتصادی سال 2015 را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ایسنا، بلومبرگ در آخرین روز از آخرین ماه سال 2015 بهترین بازیگران اقتصاد جهانی را اعلام کرد. در این گزارش که با بررسی دو شاخص میزان افزایش تولید ناخالص داخلی و پایین بودن سطح متوسط نرخ بیکاری صورت گرفته، کشورهای ایرلند و سنگاپور صدر نشین اند.بر این اساس در کشورهایی با اقتصاد پیشرفته، دولت های کوچک اروپایی یکی از بهترین بازیگران اقتصادی بودند. تا جاییکه رشد اقتصادی کشور ایرلند سریع تر از چین و با پیشی گرفتن از رشد 1.6 درصدی اقتصاد اتحادیه اروپا به 7 درصد رسید.این در حالی است که کشور فنلاند، شمالی ترین عضو اتحادیه اروپا و از منتقدان دولت یونان در بخش های مهم صنعتی کاغذسازی و خدمات الکترونیکی و هم چنین کاهش صادرات به روسیه در چالش اقتصادی است.

در کشورهایی با اقتصاد نوظهور نیز کشورهای ویتنام، تانزانیا و چین در فهرست برندگان اقتصادی جای دارند. این در حالی است که چین با وجود از دست رفتن 5 تریلیون دلار در بازار اوراق بهادار و هم چنین با وجود اعلام پایین ترین سطح رشد طی 25 سال گذشته هم چنان از اقتصادهای قابل توجه است. هم چنین اقتصاد هند نیز با افزایش 7.4 درصدی در تولید ناخالص داخلی و سرعت رشدی بیش از حد پیش بینی شده از جمله بازیگران مطرح بازارهای نوظهور اقتصادی به شمار می آید.اما بازندگان اقتصادی امسال کشورهای روسیه و برزیل هستند. اقتصاد روسیه در دهه دوم رکود اقتصادی که بخش اعظم این ناکامی در پی کاهش قیمت نفت بوده است به سر می برد. کشور برزیل هم چنین تحت تأثیر کاهش قیمت کالای جهانی، تنش های سیاسی، رسوایی فساد اقتصادی و شکاف بیش از حد در بودجه از بازیگران ناکام اقتصادی سال 2015 اعلام شد.

گزارش بلومبرگ از بهترین و بدترین بازیگران اقتصاد در جهان در حالی است که کشور ونزئلا به دلیل گزارش نشدن اطلاعات آماری تولید ناخالص داخلی اش از سوی بانک مرکزی مورد بررسی قرار نگرفته است.

از طرفی دیگر کشور ژاپن که سومین اقتصاد بزرگ جهان است با افزایش در تولید ناخالص داخلی که موجب به حاشیه رانده شدن دومین رکود پیش بینی شده طی سه سال اخیر شد از سوی اقتصاددانان با وجود چالش های قابل توجه باقی مانده به خاطر قدرت اقتصادی ژاپن مورد ستایش قرار گرفت.هم چنین با در نظر گرفتن میزان متوسط نرخ بیکاری کشورهایی چون ژاپن، سوئیس، تایلند و سنگاپور از پایین ترین سطح بیکاری برخوردارند. این در حالی است که کشورهای اروپای غربی از میزان بالای بیکاری در تنگنای اقتصادی قرار دارند. شاهد این ادعا نیز ارقام دو رقمی شاخص بیکاری در کشورهایی چون یونان و اسپانیا است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  ×    =  4