اتصال بانکها به سوئیفت روز اجرای برجام

پس از گذشت چهار سال از قطع ارتباط با جامعه جهانی بین بانکی؛

رئیس گروه توسعه و امنیت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: بانک‌های ایرانی برای بازگشت به شبکه سوئیفت باید الزامات سوئیفت را رعایت کنند و دو کمیته ویژه در این باره تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،محمود زیبایی در گفت و گو با تسنیم، با بیان اعلام اینکه ارتباط شبکه بانکی کشور با جامعه جهانی بین بانکی و ارتباطات مالی (سوئیفت) به زودی برقرار می‌شود، اظهار داشت: هنوز زمان قطعی و دقیق این اتفاق مشخص نشده، سوئیفت یکی ابزارها و کانال‌ها در تعاملات بین بانکی در بانکداری بین المللی همواره مدنظر بوده است و به همین دلیل از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: عملاً از روزهای آخر اسفند سال 90 دسترسی بسیاری از بانک‌های ایرانی به سوئیفت قطع شد، البته برخی بانک‌های کشور که تحت تحریم اتحادیه اروپا نبودند، ارتباط‌شان در آن زمان قطع نشد و هم اکنون هم از سوئیفت استفاده می‌کنند، اما موضوع بانک‌هایی است که تحریم شدند و ارتباط آنها با سوئیفت قطع شد که مجدداً این ارتباط می‌خواهد وصل شود.

رئیس گروه توسعه و امنیت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این سوال در چه تاریخی ارتباط سوئیفت برقرار خواهد شد، بیان کرد: قاعدتا این موضوع را باید مسئولین سوئیفت به ما اعلام کنند و تا کنون رسماً تاریخی اعلام نکرده‌اند که دقیقا در چه زمانی سوئیفت وصل خواهد شد. زیبایی ادامه داد: طرف ایرانی و 1+5 برای رسیدن به روز اجرای برجام در حال انجام اقداماتی هستند و با اجرای برجام باید اتفاقاتی رخ دهد. انتظار ما این است در روز اجرای برجام یکی از این اتفاقات خوب برداشته شدن تحریم سوئیفت باشد و مسوولین سوئیفت رسما اعلام کنند که بانک‌های ایرانی می‌توانند مجددا به این شبکه وصل شوند، البته انجام این کار، نیاز طی رویه های مشخص شده از سوی سوئیفت دارد.

وی تاکید کرد: بانک‌های ایرانی برای بازگشت به شبکه سوئیفت باید الزامات سوئیفت را رعایت کنند و رویه‌ای که مسئولین سوئیفت مشخص می‌‎کنند، را انجام دهند تا مجددا ارتباط‌شان با این شبکه برقرار شود.

این مقام مسئول در بانک مرکزی، در مورد اقدامات انجام شده، گفت: با پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و برجام، بانک مرکزی مذاکرات اولیه را از اواسط شهریور سالجاری با مدیران منطقه‌ای سوئیفت در دوبی انجام داد که اصلی ترین محور این مذاکرات نحوه بازگشت بانکی‌هایی که تحت تحریم قرار گرفته بودند، به شبکه سوئیفت بود و اینکه بانک‌ها عملا از روز برداشته شدن تحریم‌ها به چه نحوی می‌توانند دوباره به این شبکه برگردند.
زیبایی اضافه کرد: تعاملاتی با مسئولین منطقه‌ای سوئیفت در رابطه با راهکارهای فنی برای اتصال مجدد شبکه بانکی به سوئیفت انجام شد، زیرا راهکار مهم است که چگونه به فضای سوئیفت برگردیم و همچین در رابطه با مسائل مختلف از جمله نحوه اتصال بانک‌ها مذاکره شد.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای تسریع اتصال به سوئیفت دو کمیته ویژه تشکیل داده است، اظهار داشت: یکی کمیته راهبردی سوئیفت متشکل از بخش‌های مختف از جمله حوزه فناوری اطلاعات، ارزی و نظارتی بانک مرکزی است و کمیته دوم کمیته برجام است که به موازات اجرای برجام، مسائل بانکی را پیگیری می‌کند.
رئیس گروه توسعه و امنیت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در مورد اینکه چرا بانک‌هایی که ارتباط آنها با سوئیفت قطع نشده بود، نمی توانستند نقل و انتقال پول را انجام دهند، پاسخ داد: سوئیفت یک ابزار پیام رسان و مهم‌ترین ابزار برای نقل و انتقال است و روابط کارگزاری به عنوان بستری اصلی برای انجام نقل و انتقال پول مطرح است و تا بستر مهیا نباشد، یعنی بانک ایرانی با بانک خارجی رابطه کارگزاری ایجاد نکند و این رابطه وجود نداشته باشد، سوئیفت کارایی ندارد.

زیبایی تصریح کرد: با تحریم‌ها بسیاری از تبادلات بانک‌های ایرانی با خارج از کشور دچار مشکل و قطع شد و وقتی ارتباط کارگزاری وجود نداشت، سوئیفت هم آن کارآمدی را نخواهد داشت. سوئیفت زمانی کارآمد است که رابطه کارگزاری برقرار شود و بانک خارجی حاضر به ادامه همکاری و روابط کارگزاری با بانک ایرانی باشد.وی در پایان گفت: انتظار این است که از روز اجرای برجام و با لغو تحریم، ارتباط بانکی ایران با فضای بین الملل فراهم شود و ارتباط سوئیف هم در همان زمان برقرار شود که امیدواریم از اواسط ژانویه به بعد و با برداشته شدن تحریم‌ها و اعلام رسمی مسوولین سوئیفت، شبکه بانکی به این شبکه وصل شود؛ انشا ا… بعد از تعطیلات ژانویه حتما خبرهای خوشی در خصوص سیستم بانکی کشور در این حوزه خواهیم داشت.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

18  +    =  28