دلار بی‌قرار شد؛ هیجان آلوده در بازار ارز

روز گذشته، دلار بدون معامله خاصی به زیر مرز قیمتی 3 هزار و 600 تومان رسید. بخشی از این افت ناشی از هیجان اجرای برجام و قسمت دیگر آن، به تزریق ارادی هیجان از سوی دلالان ارزی مربوط بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علل گفته شده می‌تواند نشان‌دهنده روند نامطلوبی باشد؛‌ چراکه این افت همراه با هیجان می‌تواند با یک روند صعودی پیگیری شود. به‌عبارت دیگر،‌کنش هیجانی، می‌تواند ‌واکنشی مانند خود را به‌دنبال داشته باشد و تزریق عمدی هیجان از سوی دلالان ارزی می‌تواند این احتمال را بیش از پیش افزایش دهد. روز گذشته همسو با شکست کانالی دلار و ثبت قیمت 3 هزار و 595 تومان برای شاخص ارزی، سکه تمام بهار آزادی نیز از کانال 930 هزار تومان پایین آمد و به قیمت 922 هزار تومان رسید، ‌رقمی که 9 هزار تومان کمتر از روز پنج‌شنبه بود.

نشانه‌های تزریق هیجان

پیش از اعلام رسمی اجرایی شدن لغو تحریم‌های ایران، شاخص بازار ارز بی‌قرار و نوسانات در این بازار لحظه‌ای شده بود. به این ترتیب، قیمت دلار در پاساژ افشار دقیقه به دقیقه جا‌به‌جا می‌شد و بخش زیادی از این جا‌به‌جایی قیمت بدون معامله خاصی صورت می‌گرفت. روز شنبه دلار معاملات خود را با قیمت 3 هزار و 600 تومان آغاز کرد که کاهشی 40 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز پنج‌شنبه داشت. به گفته فعالان،‌ هیجان معامله‌گران نسبت به اجرایی شدن برجام موجب شده بود که این ارز بدون معامله خاصی و تنها تحت‌تاثیر هیجانات بازار به ابتدای کانال وارد شود. البته بخشی از فعالان بازار، فروش‌های ارزی بازیگران آتی در روز جمعه و در معاملات پشت خطی را نیز در این کاهش موثر دانستند. افت دلار بدون معامله یکی از نشانه‌های تزریق هیجان بود،‌ چراکه به گفته برخی فعالان،‌ معامله‌گران سعی داشتند با برانگیختن احساسات بازار در پایین‌ترین سطح قیمت به خرید دلار بپردازند. روز شنبه وقتی دلار بدون معامله خاصی به قیمت 3 هزار و 590 تومان رسید، ‌در این محدوده قیمتی با افزایش معاملات مواجه شد که خود نشان‌دهنده تلاش جزئی معامله‌گران برای «کف‌گیری» بود. به گفته برخی حاضران در بازار، معامله‌گران سعی داشتند بازار را تست کنند تا ببینند آیا قیمت به کف رسیده است یا نه. در این شرایط، قیمت دلار بین ساعت 12 تا یک بعدازظهر عمدتا تحت‌تاثیر تحرکات معامله‌گران آتی در دامنه 3 هزارو 590 تا 3 هزار و 600 تومان سرگردان بود. یکی از متغیرهایی که دلالان برای افزایش هیجان از آن استفاده می‌کنند، ‌ایجاد جو روانی پیرامون رشد میزان عرضه ارز در بازار است. این در حالی است که در فضای کنونی بازار، بیشتر تقاضا کنار رفته است تا اینکه عرضه افزایش چشمگیری پیدا کرده باشد. حتی برخی از آن‌ها سعی دارند با فروش ارز خود و کمک به کاهش بیشتر، دلار را در قیمت پایین‌تری خریداری کنند. به‌عبارت دیگر، معامله‌گران سعی دارند سوار بر هیجان بازار شوند و از آن کسب سود کنند. عامل دیگری که نشانه تزریق عمدی هیجان بود، افزایش حجم معاملات آتی در بازار ارز بود. روز گذشته بعضا معاملات آتی در حجم 500 هزار دلاری انجام می‌شد. در این وضعیت، ‌برخی معامله‌گران نیز سعی داشتند با خالی فروشی کسب سود کنند. در ساعات انتهایی روز، نرخ‌های زیر 3590 تومان نیز در بازار غیررسمی تجربه شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1