گزارشي از سفر رييس جمهور به ايناليا و فرانسه

سوغات روحاني از فرنگ چيست؟

عصر چهار شنبه هفتم بهمن ماه حجت الاسلام روحانی وارد فرودگاه پاریس شد. سفر ريیس جمهور به پاریس به دعوت رسمی «فرانسوا اولاند» رییس جمهور فرانسه انجام شد. رییس جمهور در فرودگاه بورژه پاریس و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعمیق روابط تهران-پاریس بوده چراکه این کار به نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر می باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – زینب صفری – رییس جمهور که بلافاصله بعد از اجرای برجام و رفع تحریم ها، ایتالیا و فرانسه را به عنوان اولین مقصد سفر خود به اروپا انتخاب کرده بود امروز به تهران برگشت.

سفری که در قالب یک هیئت بلندپایه ۱۵۰ نفری متشکل از دو معاون رییس جمهور، ۹ وزیر، و تعدادی از معاونانشان و حدود ۹۰ چهره اقتصادی و کارآفرین انجام شد تا عزم جزم ایران برای آغاز فصل جدیدی از مناسبات سیاسی و اقتصادی با جهان بعد از رفع تحریم ها و اجرای برجام را نشان دهد.

چنانکه خود رییس جمهور پیش از ترک ایران در فرودگاه گفت: گسترش روابط با کشورهای عضو اتحادیه اروپا را از سیاست های تهران است. چراکه باید از فضای پسابرجام برای رشد و توسعه کشور و اشتغال زایی بهره گرفت و سفر به ایتالیا و فرانسه با این هدف انجام می شود. روحانی از بررسی و توافق دو سند مهم در جریان این سفر خود خبر داد و گفت: در این سفر سند نقشه راه میان مدت و بلند مدت همکاری های تهران با ایتالیا و فرانسه مورد بررسی و توافق قرار می گیرد، همچنین در خصوص موسساتی که بیمه صادراتی را تضمین می کنند تفاهماتی انجام شود. او پس از ورود به ایتالیا مورد استقبال رسمی «سرجیو ماتارلا» رییس‌جمهور این کشور قرار گرفت.

روحانی در دیدار با ماتارلا ، تاکید کرد: اراده دو طرف بر این قرار گرفته تا همکاری‌های خود را در راستای منافع دو ملت و صلح و ثبات در منطقه و جهان هر چه بیشتر گسترش دهند. “سرجیو ماتارلا” رییس جمهوری ایتالیا هم انجام اولین سفر خارجی دکتر روحانی پس از آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ایتالیا، را نشانه دیگری از دوستی و صمیمیت عمیق دو ملت و دو دولت ایران و ایتالیا دانست و گفت: ایتالیا مصمم است زمینه های دوستی و همکاری خود را با جمهوری اسلامی ایران مستحکم کرده و همکاریهای پایداری با تهران برقرار سازد.

هیئت ۱۵۰ نفری ایران در این سفر در یک ضیافت شام مهمان ایتالیایی ها بودند. ضیافتی که بیش از ۱۰۰ مدیرعامل شرکت‌های ایتالیایی و وزیران ارشد کابینه این کشور و ماتئو رتزی، نخست‌وزیر ایتالیا در آن حاضر بودند. گزارش رسانه‌های ایتالیایی از این ضیافت نشان می‌داد که غذاها و دسرهای متنوع و اعلایی در آن سرو شده است.

امضای ۱۴ سند همکاری به ارزش۲۰ میلیارد یورو با ایتالیا
اما یکی از مهم ترین بخش های سفر رییس جمهور وقتی بود که به امضای ۱۴ سند همکاری رسید. ایتالیا که در تلاش است با باز شدن دروازه‌های بازار ایران در دوران پساتحریم، برای بهره برداری از فرصتها به سرعت وارد عمل شود، در سفر رییس جمهور به رم توافق‌هایی به ارزش حدود ۲۰ میلیارد یورو (۲۲ میلیارد دلار) با ایران امضا کرد. این توافق‌ها که صنایع مختلف از گاز طبیعی تا راه آهن پرسرعت را دربرمی‌گیرند پس از دیدار میان حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور کشور و ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا در مراسمی در رم به امضا رسیدند.

در ادامه سفر رییس جمهور به ایتالیا او با ماتئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا نیز دیدار کرد. روحانی در این دیدار تاکیدکرد: ایران برای گسترش تعاملات بین المللی خود اراده جدی دارد و از فعالان بخش خصوصی ایتالیا برای حضور در اقتصاد پرظرفیت خود دعوت به عمل می آورد. ماتئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا نیز در این دیدار گفت: به خوبی واقف هستیم که ایران روحیه همکاری بالایی دارد و صراحتا اعلام می کنم که ایران نقش آفرین بسیار مهمی در کل منطقه است. جالب اینجا بود که رنتسی در بخشی از سخنانش خطاب به روحانی گفت که شما نباید ایتالیا را همکار خود بلکه باید کشور خودتان بدانید. استقبال گرم ایتالیایی ها از رییس جمهور یک جای دیگر هم خود را نشان داد. آنجا که ایتالیایی ها در بازدید رییس جمهور از موزه رم مجسمه های برهنه در این موزه را با پوشش های مقوایی پوشاندند تا روحانی از دیدن آنها معذب نباشد.

اما بخش دیگر از سفر روحانی به ایتالیا به نشست مشترک با بازرگانان ایرانی و ایتالیایی در رم اختصاص داشت. روحانی در آن نشست گفت که تهران در همکاریها و سیاست اقتصادی خود، پیگیر یک همکاری و مشارکت برد – برد است، و قرار نیست در سیاست داخلی هیچ کشوری دخالت کند. در این دیدار “پائولو جنتیلونی” وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در سخنانی با اشاره به تمایل و اراده جدی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط با تهران اظهار داشت: به دنبال توافق هسته‌ای، فصل جدیدی در روابط مثبت و سازنده دو کشور آغاز شده است و این توافق الگویی است برای این که می‌توان مسایل منطقه را با مذاکره و گفتگو حل و فصل کرد.

دیدار با رهبر کاتولیک های جهان بعد از ۱۶ سال
سفر روحانی که ابتدا با دیدار با رییس‌جمهور ایتالیا در رم آغاز شد با دیدار با پاپ فرانسیس خاتمه یافت. کسی که تلاش می‌کند روابط میان مذاهب از جمله اسلام و مسیحیت را تقویت کند. پاپ فرانسیس در دیداری ۴۰ دقیقه ای با حسن روحانی در کشور واتیکان که در قلب شهر رم قرار دارد، ازاو خواست تا ایران تلاش های خود را برای حل و فصل سیاسی مسائل خاور میانه عملی کند.

دیدار روحانی با پاپ نخستین دیدار رییس جمهور ایران با رهبر کاتولیک های جهان پس از ۱۶ سال بود. پیش از این رئیس دولت اصلاحات در اولین دوره ریاست جمهوری خود با پاپ ژان پل دوم دیدار کرده بود. ظریف، نهاوندیان، فریدون و قاضی زاده هاشمی در این دیدار رییس جمهور را همراهی کردند. جالب اینکه در پایان این دیدار رهبر کاتولیک های جهان از روحانی خواست که برای او دعا کند و روحانی نیز گفت ما همه محتاج دعا هستیم.

روحانی همچنین در دیدار با ایرانیان مقیم ایتالیا با تاکید بر اینکه ایران در خط مقدم مبارزه با خشونت و تروریسم قرار دارد، گفت: اگر ایران حضور فعالی در صحنه مقابله با تروریستها نداشت؛ چه بسا امروز جهانیان به جای گروهکهای تروریستی، با دولتهای تروریستی در منطقه مواجه بودند و این خطر بسیار بزرگی برای دنیا بود. رییس جمهوری تصریح کرد: امکان ندارد مسائل منطقه بدون حضور و نقش آفرینی ایران حل و فصل شود و این موضوعی است که امروز همه قدرتهای بزرگ جهانی به آن اعتراف دارند.

پیام های داخلی رییس جمهور از ایتالیا
رییس جمهور در پایان سفرش به ایتالیا در نشست خبری خود با رسانه های این کشور حاضر شد. نشستی که پرتعداد بودن رسانه ها و حاضرین در آن سوژه خوبی به عکاسان داد. روحانی در آن نشست گفت: شرایط برد-برد پس ازبرجام بین ایران واروپا پررنگتر است. او همچنین تاکید کرد ما خواهان ادامه تنش با عربستان نیستیم. روحانی اما پیامی هم به داخل کشور داشت. آنجا که درباره انتخابات سخن گفت و اظهار داشت: من بسیار امیدوارم به اقداماتی که شورای نگهبان انجام می دهد.

اماعصر چهار شنبه هفتم بهمن ماه حجت الاسلام روحانی وارد فرودگاه پاریس شد. سفر ریيس جمهور به پاریس به دعوت رسمی «فرانسوا اولاند» رییس جمهور فرانسه انجام شد. رییس جمهور در فرودگاه بورژه پاریس و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعمیق روابط تهران-پاریس بوده چراکه این کار به نفع دو ملت و دو کشور است و این سفر گام مهمی در این مسیر می باشد.

او سپس در اولین دیدار خود در نشستی با روسای شرکت‌های مهم فرانسوی حاضر شد و در سخنانش تصریح کرد که هیچ مانعی برای همکاری شرکت‌های فرانسوی و ایرانی وجود ندارد و تهران از ورود سرمایه و تکنولوژی و ایجاد بازارهای مشترک استقبال می‌کند. در این نشست روسای شرکت‌های توتال، ایرباس، اورنج، سانوفی، پژو سیتروئن، تالس و پیرگاتاز رییس سندیکای کارفرمایان فرانسه در سخنان کوتاهی بر تمایل و علاقه شدید خود برای مشارکت در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، صنعتی و خدماتی ایران تأکید کردند.

پس از آن هم نوبت به دیدار رییس جمهور با “ژرار لارشه” رییس مجلس سنای فرانسه رسید. رییس جمهور در این دیدار اظهار داشت: تهران و پاریس می توانند در پرتو روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای و بین المللی، اقدامات بزرگی را به نفع منافع دو ملت و صلح و ثبات انجام دهند. “ژرار لارشه” رییس مجلس سنای فرانسه نیز در این دیدار با ابراز خوشحالی از دیدار دکتر روحانی، اراده فرانسه را برای تقویت و برقراری روابط همه جانبه با ایران مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: چشم انداز روشنی پیش روی روابط دو کشور وجود دارد.

روحانی در ادامه سفرش به فرانسه در جمع ایرانیان مقیم فرانسه نیز حاضر شد. او در این دیدار درباره روند مذاکرات هسته ای و جایگاه ایران در مناسبات منطقه ای سخن گفت. روحانی در آن دیدار با اشاره به حل پرونده هسته ای ایران گفت که اگر ظریف نبود، ما امروز در این نقطه نبودیم”.

هدیه مدیرکل سازمان یونسکو برای روحانی چه بود؟
روز پنج شنبه رییس‌جمهور دیداری هم با ایرینا جئورجیوا بوکووا مدیرکل سازمان‌ یونسکو داشت. دیداری که در پایان آن مدیر کل یونسکو، چهار لوح ثبت آثار ایران در فهرست میراث جهانی و حافظه جهانی یونسکو را به روحانی هدیه داد. این الواح شامل شوش و چشم انداز میمند به عنوان دو اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی و کلیات سعدی و مسالک المالک استخری به عنوان دو اثر ثبت در حافظه جهانی یونسکو بود.

همچنین رییس جمهور در دومین روز سفرش به فرانسه در جمع اندیشمندان و محققان سیاسی مؤسسه ایفری حاضر شد و گفت: نباید برای کسب منافع زودگذر، در برابر کسانی که به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کمک می‌کنند، سکوت کرد. روحانی جهل، نادانی و فقر را عامل اصلی خشونت و افراط‌گرایی دانست و با تاکید بر اینکه ماجرای تروریسم طی چند هفته و یا چند ماه و با راهکارهای نظامی حل نخواهد شد، گفت: امروز همه باید توان فرهنگی خود را برای مقابله با این معضلات بکار بگیرند تا زمینه جذب سرباز برای گروه‌های تروریستی را مسدود کنند.

امضای ۲۰ سندهمکاری به ارزش ۳۰ میلیارد یورو با فرانسه
اما شاید مهم ترین بخش سفر رییس جمهور به فرانسه آنجا بود که منجر به امضای ۲۰ سند همکاری میان ایران و فرانسه شد. قراردادهایی به ارزش حدود ۳۰ میلیارد یورو (۳۳ میلیارد دلار) امضا کرد که شامل توافق های همکاری با شرکتهای پژوسیتروئن، ایرباس و توتال بود.  توافق برای خرید ۱۱۴ هواپیمای مسافربری تجاری با ایرباس، توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP ، توافق برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ،توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی، یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت سانوفی، امضای توافق نفتی با کمپانی توتال از جمله این قراردادها بود.

به علاوه رییس جمهور روسای شرکت نفتی توتال فرانسه و شرکت هواپیمایی ایرباس را به طور جداگانه در محل اقامت خود در پاریس به حضور پذیرفت. ‘ پاتریک پویان’ مدیرعامل شرکت نفتی توتال در این دیدار، به سوابق حضور شرکت توتال درجمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت که توتال، آماده بازگشت به همکاری ها و مشارکت سریع در توسعه میادین انرژی ایران است. فابریس برژیه مدیرعامل ایرباس هم در دیدار خود از گشایش دفتر ایرباس در تهران درآینده ای نزدیک خبر داد و گفت: ۱۷ فروند از هواپیماهای مسافربری تولید این شرکت درسال ۲۰۱۶ تحویل ایران می شود که زمان تحویل نخستین فروند از این هواپیماها ماه فوریه (۱۲بهمن تا۱۰ اسفند) خواهد بود.

پاسخ روحانی به سئوال خبرنگار خارجی: بسیار امیدوارم که شورای نگهبان نگرانی‌ها را رفع کند
اما پایان بخش سفر روحانی به فرانسه شرکت در نشست خبری مشترک با فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه بود. بخشی از سخنان او البته به انتخابات مربوط بود. آنجا که گفت:بسیار امیدوارم شورای نگهبان که یک نهاد بسیار مهم در جمهوری اسلامی ایران است، نسبت به نگرانی هایی که وجود دارد رفع نگرانی کند و ان شاء الله انتخاباتی در هفت اسفند داشته باشیم که مردم با حضور گسترده در این انتخابات موجب تقویت نظام شوند و ما بعد از این انتخابات بتوانیم با قدرت بیشتری در داخل،منطقه و جهان راهمان را ادامه دهیم.

خبر داغ

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  9  =  1