ضرورت ایجاد سامانه اعتبار سنجی psp ها و پذیرندگان

سامانه جامع متمرکز اعتبار سنجی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک و پذیرندگان شبکه پذیرش کارت؛ روزنه ای برای یکپارچگی و برون رفت برخی از مشکلات فعلی صنعت پرداخت الکترونیک کشور محسوب می شود.

یکی از مشکلات و موانعی که از آن به عنوان الزامات سیاستی، نهادی و چارچوب‌های قانونی اعلام شده از سوی قانونگذار (رگولاتور) نام برده می شود ولی به دلایل متعدد، راهکاری برای حل آن تعیین نگردیده، عدم تخصیص پایانه های فروش (P.O.S) جدید به صنوفی  است که بیش از یک پایانه بر روی پیشخوان خود دارند، است.

تامین و تخصیصی که جدا از ناکارآمدی، همواره به دلیل واردات بی رویه، منجر به خروج ارز، اتلاف منابع و آسیب به اقتصاد کشور می شود و شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک که اختصاراً آنها را “PSP” می نامیم را دچار انحراف در اتخاذ استراتژی درست می نماید. آنجایی که به اشتباه؛ استراتژی توسعه کمی شبکه پذیرندگی، ارزش می شود، درحالیکه از منظر قانونگذار، انتظار توسعه متقارن در جغرافیای صنوف کشور،  ارائه سرویس مناسب و افزایش تعدادی و مبلغی تراکنش با اعتماد و فرهنگ سازی گردش وجوه الکترونیک ارزش است.  

به همین منظور و با توجه به اهمیت مساله و تکرار مکرر این فرآیند در یک دهه گذشته، به دلایلی نظیر مشکلات امنیتی، به روز آوری تکنولوژی و تغییرات حقوقی تولید کنندگان؛ در این نوشتار صرفاً قصد این است راهکاری  که منجر به توسعه قابلیتهای نرم افزاری سوییچ شبکه پرداخت الکترونیک کشور (شاپرک)  می شود را تعریف و با شاخص های کلیدی محدود کننده، راهکاری منطقی برای برون رفت و اصلاح نظام عملیاتی توسعه شبکه پذیرندگی ارائه شود. این ابزار یا راهکار که از آن به عنوان”سامانه متمرکز اعتبار سنجی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک و پذیرندگان شبکه پذیرش کارت” یاد می شود، جدا از مدیریت مشکلاتی نظیر کمرنگ شدن پدیده مجهول المکانی، مدیریت دارایی ها و جابه جایی پایانه ها در شبکه پذیرندگی شاپرک بین شرکت ها و خارج  از آن، کشف تقلب و وجود پایانه های موازی، نسبت به گزینش متمرکز و کنترل مستقیم پذیرندگان اقدام و زمینه ساز شبکه ای امن را در سطوح مختلف مهیا می سازد.

سامانه ای که به مرور زمان می تواند پس از بلوغ، تکامل، ایجاد و حتی حذف مرزها،  جامع تر و در نقش متمرکز (concentrator) ایفای نقش نموده و نقش مراکز پشتیبانی پایانه های فروش سایر پی اس پی ها و اشتراک زیرساخت ارتباطی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک را در استانهای کشور، پس از امضای پروتکل های همکاری معمول دارد.

سامانه متمرکز اعتبار سنجی شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک و پذیرندگان شبکه پذیرش کارت که گزیده ای  از اهداف آن به شرح صدر در آمده می تواند راهی برای برون رفت مشکلات فعلی نظام پرداخت می باشد.

این راهکار؛ کاربردها، سیاست ها و اهدافی را دنبال می کند که منجر به شتاب بخشيدن به رشد اقتصاد ملي و ارتقاي كارايي بنگاه‌هاي اقتصادي و بهره‌وري منابع مادي و انساني و فناوري مطابق با سياستهاي كلي اصل 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران خواهد شد.

 *معاون برنامه ریزی و توسعه بازار- شرکت پدیسار انفورماتیک
 samannabavi@gmail.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

2  +  3  =