امنیت، بزرگ‌ترین مانع توسعه خدمات مالی موبایلی

هیأت فدرال رزرو نشانمی دهد:

گوشی‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر بیش از پیش به ابزاری برای انجام امور بانکی، پرداخت و خرید بدل شده‌اند./هیأت فدرال رزرو از سال 2011 انجام بررسی‌هایی درباره استفاده مصرف‌کنندگان از خدمات مالی موبایلی را در دستور کار قرار داد./نرخ استفاده از تلفن همراه در بین افراد 18 تا 44 ساله، 91درصد است. این میزان با اندکی کاهش برای افراد 45 تا 59 ساله، 87درصد و برای افراد 60 سال به بالا 80درصد است

پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – گوشی‌های تلفن همراه در سال‌های اخیر بیش از پیش به ابزاری برای انجام امور بانکی، پرداخت و خرید بدل شده‌اند.

با توجه به‌سرعت شتابان تحولات در حوزه امور مالی موبایلی، هیأت فدرال رزرو از سال 2011 انجام بررسی‌هایی درباره استفاده مصرف‌کنندگان از خدمات مالی موبایلی را در دستور کار خود قرار داد.

این بررسی به واکاوی نحوه استفاده مشتریان از بانکداری موبایلی، سیستم‌های پرداخت، خرید و این‌که چطور ظهور خدمات مالی موبایلی بر نحوه تعامل مشتریان با نهادهای مالی تأثیر می‌گذارد، می‌پردازد.

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که در حال حاضر، 87درصد از جمعیت بزرگسال ایالات‌متحده دارای تلفن همراه‌اند که 71درصد گوشی‌های تلفن همراه را گوشی‌های هوشمند تشکیل می‌دهد که از افزایشی 10درصدی نسبت به سال 2013 خبر می‌دهد.

 در حال حاضر، نرخ استفاده از تلفن همراه در بین افراد 18 تا 44 ساله، 91درصد است. این میزان با اندکی کاهش برای افراد 45 تا 59 ساله، 87درصد و برای افراد 60 سال به بالا 80درصد است که از نفوذ بالای تلفن همراه در جامعه آمریکا خبر می‌دهد.

علاوه بر این، فراگیر بودن و دامنه نفوذ بالای تلفن‌های همراه در جوامع امروزی علی‌الخصوص ایالات‌متحده در مقام یکی از کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی و همچنین پیشرو در زمینه بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، نحوه دسترسی مشتریان به خدمات مالی را دگرگون کرده است. به‌طوری‌که 39درصد تمام صاحبان گوشی موبایل که دارای حساب بانکی نیز هستند، تا سال 2014 از خدمات بانکداری موبایلی استفاده می‌کردند. این در حالی است که این میزان در سال 2013 میلادی 33درصد و در سال 2012، 29درصد گزارش شده بود. علاوه بر این، بررسی صورت گرفته نشان می‌دهد که 52درصد دارندگان گوشی‌های هوشمند تلفن همراه تا سال 2014 از خدمات بانکداری موبایلی استفاده می‌کردند که از افزایشی یک‌درصدی نسبت به سال 2013 خبر می‌دهد. این نظرسنجی نشان می‌دهد که رایج‌ترین کاربرد در میان خدمات بانکداری موبایلی، اعلام موجودی و بررسی آخرین تراکنش‌ها بوده که 94درصد کاربران بانکداری موبایلی از این سرویس استفاده می‌کنند. در میان کاربران خدمات بانکداری موبایلی، انتقال وجه (با 61درصد) و فعال‌سازی سیستم اطلاع‌رسانی پیامکی (با 57درصد) به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم پرکاربردترین کاربردهای خدمات بانکداری موبایلی را دارا هستند. علاوه بر این، میانگین استفاده از خدمات بانکداری موبایلی از چهار بار در ماه در سال 2013 به پنج بار در ماه در سال 2014 رسیده است.

از این گذشته، گوشی‌های تلفن همراه شیوه و نحوه پرداخت مشتریان را نیز تغییر داده‌اند، به‌طوری‌که 21درصد تمام دارندگان گوشی همراه در 12 ماه منتهی به انجام این بررسی از طریق موبایل اقدام به خرید و پرداخت وجه کرده بودند که از افزایشی 4درصدی نسبت به سال قبل آن یعنی سال 2013، خبر می‌دهد. این در حالی است که این میزان در سال‌های 2013 و 2012 به ترتیب 17 و 15درصد گزارش شده بود. در میان کاربران گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، رایج‌ترین کاربرد خدمات پرداخت موبایلی، پرداخت صورتحساب از طریق سیستم آنلاین یا یک اپلیکیشن یا برنامه موبایلی گزارش شده است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که 68درصد دارندگان گوشی‌های هوشمند از این سرویس پرداخت صورتحساب آنلاین بهره می‌گیرند که نسبت به سال 2013، دو درصد افزایش نشان می‌دهد. بااین‌حال یکی از دلایلی اقبال مشتریان به دیگر روش‌های پرداخت بانکی دغدغه مسائل امنیتی است که باعث شده است خدمات مالی موبایلی آن‌چنان‌که بایدوشاید مورد استقبال مشتریان و کاربران واقع نشود. درواقع 86درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، دلیل اصلی عدم استفاده از خدمات موبایلی را این موضوع عنوان کردند که نیازهایشان از طریق همان شیوه‌های سنتی بانکداری و بدون نیاز به خدمات مالی موبایلی برآورده می‌شود. همچنین 75درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی دلیل عدم استفاده از خدمات پرداخت موبایلی را راحتی و آسانی پرداخت با پول نقد یا از طریق کارت اعتباری عنوان کرده بودند. 62درصد نیز دغدغه امنیتی را علت عدم استفاده از خدمات بانکی و پرداخت موبایلی مطرح کردند.

بااین‌حال، گوشی‌های هوشمند تلفن همراه نحوه خرید و تصمیم‌گیری مالی افراد را نیز تغییر داده است. تحقیقات نشان می‌دهد که 47درصد دارندگان گوشی‌های هوشمند تلفن همراه در هنگام خرید از طریق گوشی هوشمند خود به مقایسه قیمت پرداخته و از این تعداد 69درصد درنتیجه اطلاعات به‌دست‌آمده تصمیم گرفته بودند کالای موردنیاز خود را از فروشگاه دیگری خریداری کنند. 33درصد نیز برای پیدا کردن ارزان‌ترین قیمت موجود، به اسکن کردن بارکد محصول اقدام کردند. علاوه بر این، 63درصد کاربران خدمات بانکداری موبایلی پیش از به اقدام خرید با مبلغ بالا، از طریق گوشی هوشمند تلفن همراه خود، باقیمانده حساب خود را چک کرده بودند و از این تعداد، بیش از 53درصدشان در نتیجه اطلاعات به‌دست‌آمده تصمیم به عدم خرید گرفتند. همچنین یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که 29درصد تمام دارندگان تلفن همراه و 38درصد دارندگان گوشی‌های هوشمند تلفن همراه در 12 نظرسنجی از گوشی خود برای ردگیری خریدها و پرداخت‌ها استفاده کرده بودند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  32