حضور منسجم اصولگرایان در اصفهان/ رقابت ها پر رنگ تر شد

اصفهان – حضور منسجم اصولگرایان از تفاوت های انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با دیگر دوره ها محسوب می شود این درحالی است که رقابت های انتخاباتی رفته رفته در اصفهان داغ تر می شود.

تبلیغات دانتخابات
به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
خبرگزاری مهر : طلیعه انتخابات هفتم اسفندماه در راه است و گوشه گوشه شهرهای استان‌های مختلف کشورمان از فضای همدلی در کنار رقابت‌های انتخاباتی سرشار است و شاید همین رقابت‌های دوستانه است که هیجان و نشاط روزشمار معکوس انتخاباتی را بر چهره شهر رقم زده است.

رقابت در حوزه‌های انتخاباتی شهرستان‌های مختلف اصفهان نیز بسته به کوچک و بزرگ بودن شهرها و تعداد کاندیداهایی که برای صندلی‌های خانه ملت رقابت می‌کنند متفاوت و دیگرگونه است.

بدین ترتیب در حالیکه در استان، ۴۹۹ نفر برای مجلس شورای اسلامی تأیید صلاحیت شده‌اند و برای هر کرسی در اصفهان ۲۲ نامزد با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، در شهرستان اصفهان ۱۶۷ نفر در صحنه رقابت برای حضور در مجلس شورای اسلامی تبلیغات خود را آغاز كرده‌اند که از این تعداد ۱۷ نفر خانم و ۱۵۰ نفر آقا هستند.

در مجموع جوان ترین كاندیداهای مجلس شورای اسلامی در اصفهان دارای ۳۰ سال و شش ماه سن و مسن‌ترین نامزد ۷۴ ساله است.

همچنین در این دوره انتخابات خبرگان رهبری نیز ۱۲ کاندیدا حضور دارند كه جوان ترین آنها ۳۶ سال و مسن‌ترین آنها ۸۲ ساله است.

برای هر کرسی مجلس در استان اصفهان ۲۳ نفر رقابت می‌کنند

اما رقابت در ۱۵ حوزه انتخاباتی اصفهان برای مجلس شورای اسلامی نیز با روند متفاوتی به نسبت تعداد کاندیداها پیش می‌رود:

در شهرستان اصفهان ۱۶۷ نفر برای پنج کرسی مجلس شورای اسلامی به رقابت می‌پردازند.

شهرستان فریدن شامل حوزه انتخابیه شهرستان‌های فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین و میان دشت است و بنا بر اعلام فرمانداری فریدن ۱۸ نفر در شهرستان فریدن برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  رقابت می‌کنند.

در حوزه انتخاباتی شهرضا ۲۰ کاندیدا در دو حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان برای یک کرسی مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می‌کنند.

در بقیه شهرستان‌های اصفهان نیز وضعیت رقابت کاندیداهای مجلس شورای اسلامی برای یک صندلی در مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

در اردستان ۱۵ کاندیدا، خمینی‌شهر ۱۴، سمیرم ۱۳، شاهین شهر، میمه و برخوار ۲۷، فلاورجان ۱۴، کاشان و آران و بیدگل ۲۶، گلپایگان و خوانسار ۱۹، لنجان ۲۵، مبارکه ۱۴، نایین و خوروبیابانک ۱۴، نجف‌آباد، تیران و کرون ۱۳، نطنز، بادرود قمصر ۳۰ نفر و  ارامنه اصفهان و جنوب ایران با ۳  کاندیدا برای تصاحب یک کرسی در مجلس شورای اسلامی رقابت می‌کنند.

بیشترین رقابت میان کاندیداهای اصفهان و کمترین رقابت در سمیرم و تیران و کرون

بدین ترتیب بیشترین رقابت را در میان کاندیداهای شهرستان اصفهان شاهد خواهیم بود که برای هر کرسی مجلس ۳۳ نفر به رقابت می‌پردازند و کمترین رقابت انتخاباتی نیز در شهرستان‌های سمیرم و تیران و کرون است که در هر دو حوزه انتخابیه ۱۳ نفر برای تصاحب یک کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

در کل استان اصفهان ۱۲ نفر کاندیدای مجلس خبرگان رهبری هستند که در مجموع پنج نفر به مجلس خبرگان رهبری راه خواهند یافت.

اسامی کاندیداهای خبرگان رهبری در استان اصفهان عبارت است از حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عمومی، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن فقیهی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن الهی دوست، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالمحمود عبداللهی، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرسول قاسمی، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن شریعتی نیاسر، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی فقیهی، آیت‌الله عبدالنبی نمازی و آیت‌الله مرتضی مقتدایی و آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد.

اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حمایت خود را از پنج کاندیدای مجلس خبرگان در اصفهان اعم از آیت‌الله ابوالحسن مهدوی، آیت‌الله مقتدایی، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژاد، حجت‌الاسلام محمود عبداللهی اعلام کرده‌ است.

ورود نام برخی کاندیداها در چند لیست انتخاباتی در فضای رقابتی انتخابات

فضای رقابتی باعث شده است که نام برخی کاندیداهای مجمع اصولگرایان در دیگر لیست‌های انتخاباتی نیز وارد شود که سخنگوی این مجمع  ضمن اعلام اینکه این پنج نفر به لیست مجمع وفادار هستند این کار را امری غیراخلاقی و غیرقانونی در فضای رقابتی برای ورود به خانه ملت برشمرده است و از طرح شکایت در فرمانداری اصفهان سخن به میان آورده است.

همچنین گرچه نام چندین نفر از افراد مورد حمایت جامعه مدرسین در لیست مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز به چشم خورده است، این افراد اعلام کردند که از این موضوع اطلاعی ندارند و تنها خود را در لیست مورد حمایت جامعه مدرسین می‌دانند.

تفاوت فضای رقابتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با دوره‌های قبلی

اما فضای رقابتی برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با دوره‌های قبلی تفاوت‌های اساسی دارد که از مهم‌ترین این تفاوت‌ها را اتحاد خوب اصولگرایان در دوره فعلی می‌توان ارزیابی کرد چرا که دوره‌های قبلی اصولگرایان بیشتر به شکل مستقل با دیگر کاندیدها رقابت می‌کردند و نتوانستند ائتلاف یگانه‌ای تشکیل دهند.

گرچه در این دوره نیز برخی اصولگرایان راه خود را جدا کرده‌اند اما از چندماه پیش مجمع اصولگرایان استان اصفهان به پیشنهاد آیات عظام و جمعی از افراد با سابقه اصولگرای اصفهان تشکیل شده است که نشان از عزم جدی اصولگرایان در این دوره از مجلس دارد.

بدین ترتیب مجمع اصولگرایان در این دوره لیست پنج نفره‌ای پیشنهاد داده است که تاکنون اصولگرایان به این لیست وفادار بوده و برخی  کاندیداهای مستقل اصولگرایی نیز با اعلام وفاداری به فهرست مجمع از حضور در انتخابات صرف‌نظر کرده‌اند.

اتحاد خوب اصولگرایان و حضور پر رنگ‌تر اصلاح‌طلبان نسبت به دوره‌های قبل

گرچه تعدادی کاندیدا به شکل مستقل و تعدادی نیز در لیستی جدا از مجمع برای رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام حضور کرده‌اند اما با توجه به فضای رقابتی شدید بدون توجه به تشکیل یک ائتلاف واحد در دوره‌های قبلی مجلس شورای اسلامی، به نظر می‌رسد امسال اتحاد خوبی میان اصولگرایان اصفهان همانند بسیاری از نقاط کشور ایجاد شده است.

اما حضور پر رنگ‌تر اصلاح‌طلبان برای رقابت در راستای پر کردن صندلی‌های مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلسات متعدد در دانشگاه‌ها و دیگر نقاط شهر را می‌توان از دیگر تفاوت‌های فضای رقابتی انتخابات امسال با ادوار گذشته برشمرد؛ امسال ائتلاف اصلاح‌طلبان نیز لیست واحد پنج نفره‌ای ارائه کرد که گرچه دارای تغییراتی نیز بود اما نشان از عزم اصلاح‌طلبان برای حضور پر رنگ‌تر در انتخابات امسال دارد.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که اصلاح‌طلبان کمی دیرتر نسبت به دیگر احزاب و درست در آستانه آغاز تبلیغات نامزدهای انتخاباتی امسال اقدام به معرفی کاندیداهای خود کردند.

گفتنی است در روزهای اخیر ائتلاف‌هایی مانند همدلان هم‌درد با مردم، ائتلاف سفید و مواردی دیگر نیز اظهار وجود کردند گرچه این احزاب در رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان احزاب و گروه‌های مستقل کمتر به چشم می‌آیند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =