خرید ۵۰ هواپیما و ۱۰۰هزار تاکسی توسط ایران از برزیل

یک مقام برزیلی از تصمیم ایران برای خرید ۵۰ هواپیما و ۱۰۰هزار تاکسی گازسوز از این کشور خبر داد.

امبرائر
 به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک
 به نقل ازخبرگزاری تسنیم،‌ یک مشاور رئیس جمهوری برزیل گفت ایران علاقمند به خرید 50 هواپیما از این کشور است و  ایران احتمال دارد برای خرید 100هزار تاکسی گازسوز از این کشور سفارش دهد.

بر اساس این گزارش مذاکرات برای خرید هواپیماهای امبرائر توسط ایران به‌همراه خرید مجموعه‌ای از تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در ماه اکتبر آغاز شده است. در آن زمان وزیر تجارت برزیل به ایران سفر کرده بود.

وزر تجارت برزیل اخیراً اعلام کرد کشورش حاضر است در قبال فروش کالا به ایران یورو و سایر ارزهای غیردلاری را دریافت کند.

با وجود لغو تحریم‌ها علیه ایران روابط بانکی این کشور با خارج هنوز عادی نشده است و بانک‌های خارجی از انتقال ارز به ایران به‌ویژه دلار خودداری می‌کنند. با توجه به ممنوعیت مبادلات دلاری بانک‌های خارجی با ایران که از طریق سیستم بانکی آمریکا انجام شده باشد دولت ایران مجبور است روابط تجاری خود را بر پایه ارزهای دیگر قرار دهد.

خریدهای انبوه ایران در بازار هواپیما تعجب فعالان این بازار و انتقادهای گسترده داخلی را برانگیخته است. ایران تاکنون 118 هواپیما از شرکت ایرباس خریداری کرده و 40 فروند هواپیما نیز از شرکت ای‌تی‌آر ایتالیا ــ فرانسه خرید کرده است، این در حالی است که مذاکراتی نیز با شرکت‌های بوئینگ آمریکا و امبرائر برزیل در این زمینه جریان دارد.

بر اساس این گزارش حمل و نقل هوایی در سبد هزینه‌های خانوار ایرانی‌ها جزو هزینه‌های لوکس محسوب می‌شود و تنها 2 درصد از جمعیت کشور را در بر می‌گیرد. به‌عقیده تحلیلگران دولت ایران به‌جای تمرکز بر توسعه حمل و نقل هوایی باید دلارهای آزادشده را صرف توسعه حوزه‌های حمل و نقل ارزان‌تر مثل ریل و جاده کند.

شرکت امبرائر مذاکرات این شرکت برای فروش هواپیما به ایران را تأیید کرده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  +    =  6