حزب الله لبنان در لیست تروریستی اتحادیه عرب

اتحادیه عرب در سایه فشار‌های عربستان در نشست روز جمعه خود حزب‌الله لبنان را در لیست تروریستی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک در این نشست مسائل مختلف مربوط به اقدامات اسرائیل و اوضاع در فلسطین و همچنین بحران یمن نیز بررسی شد.

به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، این نشست که در سطح وزرای خارجه اتحادیه عرب در مقر این اتحادیه در قاهره برگزار شد و به تنش و درگیری لفظی بین وزرای خارجه برخی کشورها انجامید.

وحید مبارک سیار، قائم مقام وزارت خارجه بحرین که کشورش ریاست نشست اتحادیه عرب را به صورت موقت برعهده دارد در یک کنفرانس خبری عنوان داشت: در این نشست همه کشورها به جز لبنان،‌ عراق، و الجزایر، با تصمیم مذکور موافقت کردند.

این اقدام اتحادیه عرب در خصوص حزب الله لبنان بعد از گذشت یک هفته از اقدام مشابه شورای همکاری خلیج فارس در این خصوص صورت گرفت.

یک منبع در وزارت خارجه عراق عنوان داشت که هیات عربستانی صد و چهل و پنجمین نشست شورای اتحادیه عرب را به نشانه اعتراض به سخنان ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در دفاع از نیروهای مردمی کشورش و حزب الله لبنان ترک کردند.

سخنگوی وزارت خارجه عربستان هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

وزیر خارجه عراق در این نشست عنوان داشت که نیروهای “حشد شعبی” و حزب الله لبنان محافظان کرامت و عزت اعراب هستند و کسانی که آنها را متهم می‌کنند خود تروریست هستند.

در نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب هفت مصوبه در خصوص طرح فرانسه برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح درباره فلسطین و جنایت‌های اسرائیل و مذاکرات در یمن مطرح شد.

در این نشست از طرح فرانسه در این خصوص استقبال شده و شرکت کنندگان اعلام کردند که هرگونه از سرگیری مذاکرات آتی در خصوص حل و فصل درگیری‌ها میان اعراب و اسرائیل باید براساس مبانی مشخص و جدول زمان‌بندی مشخص برای پایان بخشیدن به اشغال‌گری فلسطین و قدس شرقی و ارائه تضمین‌های بین المللی در این خصوص صورت پذیرد.

شرکت کنندگان در نشست اتحادیه عرب به شدت سیاست‌های شهرک‌سازی اسرائیل را محکوم کرده واعلام کردند که این اقدامات کاملا غیرقانونی بوده و کشور اشغالی فلسطین از جمله قدس شرقی و اطراف آن و منطقه الاغوار را در بر می‌گیرد.

آنها همچنین ادامه سیاست‌های اشغالگران در خصوص بازداشت هزاران فلسطینی از جمله کودکان، زنان و رهبران سیاسی و نمایندگان و همچنین ادامه بازداشت اداری شهروندان فلسطینی را محکوم کردند.

وزرای خارجه اتحادیه عرب بار دیگر تاکید کردند که قدس شرقی پایتخت کشور فلسطین است و تمام اقدامات اسرائیل برای تغییر شرایط طبیعی و جمعیت شناسی بلندی‌های جولان اشغالی در سوریه کاملا محکوم است.

آنها همچنین اقدامات اسرائیل در به دست گرفتن منابع طبیعی در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه و ساخت سد و غارت منابع آبی این منطقه را کاملا محکوم کردند.

در خصوص بحران یمن شرکت کنندگان بر حمایت خود از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری فراری این کشور تاکید کردند. آنها از حوثی‌های یمن و نیروهای وابسته به علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق این کشور خواستند تا به توافقات ژنو از جمله آزادسازی تمام بازداشت‌ شده‌های سیاسی و غیر سیاسی و ایجاد شرایط برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان و همچنین آتش بس پایبند باشند.
منبع : ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  2