گردش هزار میلیاردی در شبکه الکترونیک بانک‌ها/ گام‌هایی برای سلامت نظام بانکی

وزیر دادگستری عنوان کرد؛

وزیر دادگستری با تاکید بر اینکه بانک ها سالانه صدها میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می کنند گفت: تنها در سال 93، 1200 هزار میلیارد تومان گردش مالی در شبکه الکترونیک انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی شب گذشته با حضور در برنامه نگاه یک سیما به اهمیت اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اقتصاد سالم و پویا نیازمند هر جامعه است و هر جامعه‌ای که بخواهد رفاه، استقلال و امنیت داشته باشد و شهروندانش از تعالی فکری و اخلاقی برخوردار باشند باید اقتصادی سالم و پویا داشته باشد.

وزیر دادگستری در ادامه توجه مقام معظم رهبری به مقوله اقتصاد و نامگذاری امسال به‌عنوان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل را مد نظر قرار داد و افزود: باید به داشته‌ها و توانایی‌های خودمان متکی باشیم. اگرچه با اجرای برجام موانع بسیار زیادی برطرف شد و تصویر زشتی که از ما ارائه داده بودند کنار گذاشته شد و موفق شدیم اهرم‌های فشار علیه ملت را برطرف کنیم اما اساس حرکت ما باید حرکت از درون باشد.

پورمحمدی افزود: اگر مجریان ما قانون را خوب رعایت کنند و انضباط اجرایی و نظارت دقیق محقق شود جلوی فساد گرفته خواهد شد. ما با دستگاه اداری و گردش مالی بسیار بزرگی مواجهیم و نزدیک به هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی داریم که اگر این پول چندین بار در سال بچرخد گردش مالی فراوانی می‌شود.

وزیر دادگستری افزود: فقط در سال 93 در بحث شبکه الکترونیک 1200هزار میلیارد تومان گردش مالی داشتیم و حجم تسهیلات بانک‌ها سالانه چند صدهزار میلیارد تومان است و این گردش بزرگ اقتصادی مراقبت‌های زیادی می‌خواهد.

وی گفت: نظارت بر این اقتصاد بزرگ کار سیستم‌هاست نه افراد و بیش از 90 درصد نظارت بر صحت اجرای قوانین فقط با سیستم امکان دارد و اتکای به نیروی انسانی حتی نیروی انسانی سالم اشتباه است. حتی اگر همه دادگاه‌ها و دستگاه‌های نظارتی چندنوبته در بحث مبارزه با فساد کار کنند تا سیستم اجرای الکترونیک و دولت الکترونیک محقق نشود راه به جایی نخواهیم برد.

وزیر دادگستری ادامه داد: فرار مالیاتی تنها در بخش‌های خصوصی نیست و در دولت هم هست و برخی شرکت‌ها و نهادهای دولتی از سیستم مالیاتی فرار می‌کنند اما عمده شرکت‌ها تحت کنترل هستند.

پورمحمدی با اشاره به لزوم توجه به زیرساخت ها تصریح کرد: یکی از این مسائل نظام بانکی است که باید متکی به این سیستم‌ها باشد. باید قبول کنیم که نظام بانکی ما از ضعف جدی برخوردار است و یکی از مشکلاتی که بعد از برجام پیش آمد نظام بانکی ما بود که نمی‌توانست با نظام بانکی بین الملل چفت شود.

وی  تأکید کرد: سیستم بانکی تا تأمین نشود ما نمی‌توانیم قول اقتصاد سالم را بدهیم و باید سیستم بانکی، مالی و پولی کشور با شفافیت، روزآمد و مرتبط با هم کار کند و تمام فعالیت‌های بانکی تحت نظارت باشد که اگر اینطور شد آن زمان می‌توانیم بگوییم یک گام جدی در جهت سلامت سیستم بانکی برداشته‌ایم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

35  ⁄  35  =