نقش PSPها در میدان کارت اعتباری

شرایط کشور از نظر اقتصادی به ویژه در سال جاری از جهات مختلفی حساس است. *مدیرعامل شرکت فناواکارت

امسال بنا بر نام‌گذاری صورت گرفته باید شاهد اقدامات اجرایی در حوزه اقتصاد مقاومتی باشیم و این اقدامات هم قاعدتاً باید به بهبود شرایط معیشتی و اقتصادی مردم منجرشود.

شکی نیست که یکی از کلیدی‌ترین و در عین حال پرچالش‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند و باید در مسیر اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرین باشد، شبکه بانکی و حوزه‌های پیرامونی آن است.

نگاهی گذرا به پازل امروز اقتصاد ایران بخوبی نشان می دهد که تاثیری که شبکه بانکی و بازار پول می تواند و باید برای کمک به رشد بخش‌های مختلف انجام دهد، نه تنها بی‌بدیل بلکه غیر قابل چشم‌پوشی است. در شرایط امروز گذشته از نقشی که شبکه بانکی کشور در تامین مالی بخش واقعی اقتصاد بر عهده دارد، توجه به ابزارها و شیوه‌هایی که می تواند به ایجاد رونق در بازارهای مختلف کمک کند از جمله محورهایی است که به دامنه و عمق اثرگذاری بانک‌ها در تحریک بازار و فاصله گرفتن از رکود مؤثر خواهد بود.

به عبارت دیگر انتظار این است که مجموعه نظام بانکی کشور اعم از نهادهای سیاستگذار، بانک ها و حوزه‌های پیرامونی مانند فعالان حوزه پرداخت، ابزارها و روش‌هایی را تدبیر کنند که بدون نیاز به تزریق پول و تسهیلات و با تسریع و تسهیل خلق اعتبار و گردش پول به ایجاد رونق کمک کند.

تعریف چنین ابزارهایی چندان کار پیچیده‌ای نیست؛ چرا که نمونه های مشابه آن سال‌هاست در دنیا استفاده می‌شود و تنها کافی است با هم‌افزایی ارکان و اضلاع نظام بانکی هرچه سریع‌تر اقدام شود. به عنوان مثال می‌‌توان از کارت اعتباری شروع کرد؛ خوشبختانه در جریان اجرای بسته تسریع خروج از رکود که آبان ماه سال گذشته مجدداً مورد توجه قرار گرفت و اکنون مانع یا خلاء قانونی برای استفاده از این ابزار وجود ندارد. برخی از بانک‌ها هم به صورت جدی به این حوزه ورود کرده اند.

به این ترتیب می‌توان با تفکیک مراحل مختلف صدور و خدمات پشتیبانی و… کارت اعتباری و سپردن بخش های عمده‌ای از فرآیند بازاریابی، صدور فیزیکی و خدمات پشتیبانی کارت اعتباری به شرکت‌های خدمات پرداخت الکترونیکی و تعریف نظام کارمزدی صحیح، علاوه بر اینکه زمینه کسب و کار جدیدی را فراهم کرد، به ایجاد رونق در بازارها هم کمک کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  2