مرور تغییرات مدیریتی در بانکداری و پرداخت الکترونیک/ مربع معنادار در هرم مدیریت ارشد فناری های نوین

طی تقریباً شش ماه گذشته تغییرات زیادی در سطوح مختلف مدیریت بانک‌ها و شرکت‌های بانکی و پرداخت الکترونیک رخ داده است. این تغییرات جدا از جابجایی‌های مدیران بانکی پس از مسئله افشای فیش‌های حقوقی است/ بانک ملی، ملت و صادرات در بخش بانکی حدود 70 درصد و در حوضه پرداخت (شبکه کارت‌خوان) در کنار بانک پارسیان بالغ‌بر 80 درصد بازار را در اختیاردارند. اما نمایندگان این چهار بانک مذکور در هر یک از شرکت‌های مورد اشاره که سهام‌ دارند اعضایی کاملاً غیر مؤثر محسوب می‌شوند/ گویا کرمانشاه اکنون آنچه نیاز داشته است کسب کرده و در هفته گذشته از سمت مذکور، یعنی ریاست هیأت مدیره شرکت ملی انفورماتیک کناره گرفت و جای خود را به سید مسعود همایونفر که از مدیران سازمان مدیریت صنعتی است سپرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک – طی تقریباً شش ماه گذشته تغییرات زیادی در سطوح مختلف مدیریت بانک‌ها و شرکت‌های بانکی و پرداخت الکترونیک رخ داده است. این تغییرات جدا از جابجایی‌های مدیران بانکی پس از مسئله افشای فیش‌های حقوقی است. در ادامه به برخی از این تغییرات اشاره می‌شود:

تغییر در ریاست هیأت مدیره شرکت ملی انفورماتیک
پس از آنکه دکتر علی کرمانشاه در یک حرکت تاکتیکی ابتدا به سمت ریاست هیأت مدیره شاپرک منصوب شد کمتر کسی تصور می‌کرد که این جابجایی یک تاکتیک است تا وی پس از گذشت کمتر از دو فصل سمت بالاتری را کسب نماید و به معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی نقل مکان کند. بعد از ارتقا پست، وی مدتی را نیز بد ندید که ریاست هیأت مدیره شرکت ملی انفورماتیک را بر عهده داشته باشد تا از نزدیک از وضعیت این شرکت باخبر شود. گویا کرمانشاه اکنون آنچه نیاز داشته است کسب کرده و در هفته گذشته از سمت مذکور، یعنی ریاست هیأت مدیره شرکت ملی انفورماتیک کناره گرفت و جای خود را به سید مسعود همایونفر که از مدیران سازمان مدیریت صنعتی است سپرد. هم اکنون اعضای هیأت مدیره شرکت ملی انفورماتیک را علاوه بر همایونفر، ولی الله فاطمی به نمایندگی از بانک ملی، وکیلی به نمایندگی از بانک صادرات و عسکری به نمایندگی از پژوهشکده پولی و بانکی تشکیل می دهند.

همانطور که در خبرها آمده بود در شرکت خدمات نیز دو تن از اعضای هیأت مدیره تغییر کردند. داوری نژاد و دکتر جلیلی جایگزین دکترمقدم چرکری رئیس هیأت مدیره و رضایی عضو هیأت مدیره در هیأت مدیره شدند. هم اکنون اعضای هیأت مدیره شرکت خدمات انفورماتیک را علاوه بر افراد مورد اشاره سید عبدالله میرطاهری، بیژن وثوقی وحدت و رسول سعدی تشکیل می دهند.

شاپرک
در ساختار شاپرک نیز تغییراتی رخ داده است. البته این تغییرات تازه نیست. پس از اینکه چند ماهی دکتر کرمانشاه ریاست هیأت مدیره این شرکت را بر عهده داشت به معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی منصوب شد بعد از مدت کوتاهی جای خود را به هوشنگ بشارتیان سپرد که سابقه‌ای در حوزه پرداخت دارد. وی کارشناس ارشد مدیریت سیستم است.
دیگر عضو هیأت مدیره کورش معدلت است که دکتری مدیریت استراتژیک دارد و به نمایندگی از بانک ملت نیابت رئیس هیأت مدیره را عهده‌دار است. احمد محمدعلی خاکی، دارای کارشناس ارشد مهندسی صنایع به نمایندگی از بانک ملی، سعید حسینی به نمایندگی از شرکت ملی انفورماتیک که هم‌اکنون مدیر امور اداری شرکت ملی انفورماتیک را دارد و کارشناس ارشد برنامه ریزی است و رضا ناصری نیک، به عنوان نماینده بانک صادرات که کارشناس ارشد مدیریت مالی است دیگر اعضای هیأت مدیره را تشکیل می دهند.
بنابراین گزارش احمد محمدعلی خاکی در اواسط خردادماه مسئولیت مدیرعاملی در شرکت لیزینگ گسترش سرمایه‌گذاری ملی را به مجید کاظمی سپرده است و اکنون مسئولیت مدیرعاملی شرکت سداد را بر عهده گرفته و نام وی در پرتال شرکت به عنوان مدیرعامل دیده می شود.

مربع معنادار
پس‌ازآنکه شورای راهبردی فناوری ذیل معاونت فناوری اطلاعات بانک مرکزی شکل گرفت از درون این شورا چند نفر مأمور شدند تا با حضور در هیأت مدیره های سه شرکت مهم حاکمیتی شرکت ملی انفورماتیک، شرکت خدمات انفورماتیک و شاپرک علاوه بر سیاست‌گذاری به نظارت امور بپردازند. و ازآنجاکه بانک مرکزی در هر سه شرکت مورد اشاره دارای سهام ممتاز است عملاً رأی این افراد رأی لازم‌الاجرا در هر یک از شرکت‌های مورداشاره محسوب می‌شود. از سوی دیگر شورای راهبردی یک شورای مشورتی است لذا تصمیمات آن لازم‌الاجرا نیست درنتیجه نمایندگان مذکور عملاً به‌صورت مستقیم مجری اوامر دکتر کرمانشاه در سه شرکت مذکور خواهند بود. بر همین اساس به نظر می‌رسد روند با گذشته چندان تغییری نکرده تنها یک مرحله به رسیدن تا رئیس افزوده‌شده است. درگذشته مدیران عامل مستقیماً راهی بانک مرکزی می‌شدند برای اتخاذ تصمیم، در ساختار جدید مدیرعامل به رئیس هیأت مدیره می‌گوید و رئیس هیأت مدیره راهی بانک مرکزی می‌شود و با مسئول فناوری شور می‌کند و دستور را بر ای اجرا بر می گرداند. بر این اساس به نظر می رسد سه شرکت مذکور بیشتر سه معاونت ذیل معاونت فناوری های بانک مرکزی است. بر اساس تعریف قانون تجارت و حاکمیت شرکتی، شرکت دارای تعریف مشخصی است که از جمله اینکه برای هیأت مدیره وجاهت و جایگاه مستقل و موثر در نظر می گیرد و از سهامدار می خواهد که به وظایف سهامداری خود مبادرت و سیاست‌گذاری را به هیأت مدیره وا گذار کند. لذا طبیعی است که نمی توان شرکت تاسیس کرد ما به صورت معاونت آن را اداره کرد.

سهامداران دیگر چه می کنند؟
بانک ملی، ملت و صادرات در بخش بانکی حدود 70 درصد و در حوضه پرداخت (شبکه کارت‌خوان) در کنار بانک پارسیان بالغ‌بر 80 درصد بازار را در اختیاردارند. اما نمایندگان این چهار بانک مذکور در هر یک از شرکت‌های مورد اشاره که سهام‌ دارند اعضایی کاملاً غیر مؤثر محسوب می‌شوند. یکی از نمایندگان بانک‌های مذکور و از اعضای هیأت مدیره یکی از شرکت‌های مورداشاره در دوره‌های قبل روایت کرده که «برای حفظ احترام خودم ترجیح دادم در جلسات هیأت مدیره شرکت نکنم.»

دیگر تغییرات؟
پس‌ازآنکه امیرحسین فتاحی از مشاورت در شرکت ملی انفورماتیک با سمت مدیرعامل به ایران ارقام نقل مکان کرد میرزا زاده نیز پس از رفع کسالت چندماهه، راهی شرکت توسعه ریز کامپیوتر شد تا با حمایت‌های داده‌پردازی بتواند حضور توسعه ریز کامپیوتر را در بازار بین‌بانکی گسترش دهد. در همین حال صوفی نیز به داده‌پردازی رفت تا بهتر بتواند تجربه‌های خود را به‌عنوان مشاور در اختیار مدیرعامل شرکت بگذرد.
همچنین در هلدینگ سامان نیز، پس از آنکه قمصری جای خود را به حسینی نژاد داد راهی معاونت اداری مالی بانک سامان شد تا مسئولیت این بخش را بر عهده گیرد. همچنین معاونت فناوری این بانک که پیش از این بر عهده سامان قطبی بود نیز بر عهده مسعود مومنی، برادر منصور مومنی مدیرامور بازاریابی و ارتباط با مشتریان این بانک قرار گرفت.

مقدسیان به تجارت رفت
از دیگر تغییرات، مأموریت جدید مقدسیان در بانک تجارت است. وی چند ماهی می‌شود که مشاور لگزایی معاون فناوری های بانک مذکور شده و قرار است لکوموتیو فناوری بانکی بانک تجارت را متحول کند.
همچنین علی چالنگی نیز پس از تجربه نه چندان موفق در یک شرکت فناوری بانکی، چندماهی است معاونت فناوری اطلاعات بانک سرمایه را پذیرفته است و به زعم خودش آمده تا زمینه ساز تحول در این بخش شود.
در پایان البته تغییرات دیگری نیز در شبکه بانکی و پرداخت رخ داده است. از جمله اینکه رازقندی مدیر روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، میثم علیزاده مدیر روابط عمومی شرکت پککو و خانم دکتر رسولی مدیر روابط عمومی ایرانکیش شدند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  ⁄  14  =