مهمترین دستاورد اقتصادی برجام چه بود؟

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران معتقد است در یک سالی که از امضای توافق هسته‌ای و برجام می‌گذرد، رفع تحریم‌های نفتی مهمترین دستاورد اقتصادی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سید رضی حاجی آقا میری اظهار کرد: پیش‌بینی‌هایی که برای دوران پس از توافق و برجام انجام گرفته بود امروز در صورتی می‌توانست به درستی مورد ارزیابی قرار بگیرد که فضای پس از برجام با آنچه دولت برنامه ریزی کرده منطبق می‌شد اما این اتفاق رخ نداده است و بعد از برجام شاهد اتفاقاتی بودیم که تاثیرات منفی در روند اجرای برجام داشته است. دولت انتظار داشت که پس از برجام شرایط داخلی در آرامش پیش برود و همه چیز در جهت پیشبرد اهداف دولت به شکل همدلانه اتفاق بیفتد.  

میری تصریح کرد:‌ البته از طرف دیگر باید به این مسئله توجه کنیم که به هر حال یک جدایی درازمدت به دلیل تحریم‌ها اتفاق افتاده است و اینکه انتظار داشته باشیم در چند ماه همه مسائل بر طرف شود و به حالت عادی می‌گردد دور از واقعیت است. پس از برجام در یک نوسان قرار گرفتیم که تا حدودی نگران کننده است اما باید در این مسیر حرکت کنیم و اقداماتی را انجام دهیم و همچنان منتظر بمانیم. 

رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی اضافه کرد: می‌توان امیدوار بود که در فضای پس از برجام خردمندی بر هیجان و منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی و سیاست بازی قالب شود، چرا که سال دیگر انتخابات است و رقبای دولت می‌خواهند زمین بازی را از دولت بگیرند و برخی به دنبال این هستند که به هر قیمتی این کار را انجام دهند، حتی به قیمت از دست رفتن منافع ملی. 

میری همچنین با اشاره به مهمترین دستاورد اقتصادی برجام در یک سال گذشته گفت: به لحاظ اقتصادی در یک سال گذشته مهمترین تاثیر برجام برطرف شدن تحریم‌های نفتی بوده است، ‌زمانی که  تحریم نفت برداشته شد از تنگنای اقتصادی بیرون آمدیم و در حال حاضر این امکان را داریم که صادرات نفت مان را افزایش دهیم و دولت هم می‌تواند در این شرایط اقدامات بیشتری را انجام دهد. اکنون همین که می‌توانیم پول فروش نفت‌مان را وارد کشور کنیم اتفاق مهمی است، چون در زمان تحریم این امان وجود نداشت برای همین رفع تحریم نفتی یکی از دستاوردهای بزرگ اقتصادی برجام بوده است.

ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  −  52  =