۳ بانک خارجی از توسعه صادرات وام گرفتند

مدیرعامل بانک توسعه صادرات خبر داد

مدیر عامل بانک توسعه صادرات از ارایه خط اعتباری به بانک های خارجی خبر داد و گفت:‌ این بانک تا کنون به بانک میر بیزنس بانک روسیه ۱۰ میلیون یورو ، بانک ملت ارمنستان ۵ میلیون یورو و یکی از بانک های عراقی خط اعتباری ارایه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، علی صالح آبادی در پاسخ به این پرسش نرخ سود این خط اعتباری چه میزان است، به ایبنا گفت:‌ نرخ سود این خطوط اعتباری بین چهار تا پنج درصد است و به یورو محاسبه می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این خط اعتباری پس از برجام انجام شده است، افزود: با بانک هایی که بتوانیم فعالیت کارگزاری برقرار کنیم می توانیم خط اعتباری نیز ارایه کنیم ضمن اینکه افتتاح حساب نیز انجام ، گشایش اعتبار و سایر مبادلات بانکی نیز انجام می شود.

به گفته صالح آبادی ، رابطه کارگزاری با بانک های مختلف برقرار شده و بر همین اساس نیز می توانیم خدمات تکمیلی را نیز ارایه کنیم اما هنوز رابطه کارگزاری با بانک های بزرگ برقرارنشده است.

وی در باره عملکرد صندوق ضمانت صادرات نیز گفت:‌ از آنجایی که صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات مکمل هم هستند به هر میزان منابع مالی این صندوق افزایش یابد به طور قطع ظرفیت پوشش ریسک افزایش می یابد و می تواند ریسک بالاتری را پذیرش کند و بر همین اساس نیز تضامین بیشتری صادر و بانک توسعه صادرات نیز به اتکای آنها تسهیلات پرداخت کند.

وی با بیان اینکه، بانک توسعه صادرات هم اکنون در دو حوزه از خدمات صندوق ضمانت صادرات بهره گیری می کند، اظهارداشت: ضمانت های ریالی و ارزی از موارد مورد استفاده است در بخش ضمانت نامه های ریالی به طور طبیعی شرکت هایی که بانک ها مراجعه می کنند و تسهیلات دریافت می کنند اگر از ضمانت نامه صندوق ضمانت صادرات استفاده کنند به طور طبیعی ضمانت نامه آنها پذیرفته شده و نرخ سود آنها دو درصد تخفیف داده می شود ضمن آنکه هیچ تضمین دیگری از آنها در خواست نمی شود.

مدیر عامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: هر میزان که این صندوق بتواند ضمات بیشتری داشته باشد برای بانک توسعه صادرات مطلوب تر است.

وی درباره ضمانت نامه های ارزی نیز گفت: طرح هایی که شرکت های خدمات فنی و مهندسی در خارج از کشور می پذیرند و با تامین مالی بانک توسعه صادرات این طرح های اجرایی می شود توسط صندوق ضمانت صادرات تضمین بازپرداخت می شود البته دولت، بانک خارجی و یا شرکت خارجی بازپرداخت را تضمین می کند اما صندوق ضمانت صادرات به صورت مجدد این تضمین را انجام می دهد.

صالح آبادی با اشاره به انعقاد قرارداد خط انتقال ایران و ارمنستان با رقم ۸۳ میلیون یورو ‌، گفت:‌رقم این قرارداد بالا است بنابر این تضمین آن نیاز به کفایت سرمایه بالا درصندوق توسعه صادرات دارد بنابر این سادگی و سهولت بیشتری برای قبول ضمانت نامه ها داریم .

مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: در زمینه اعتبار خریدار شرکت های خدمات فنی و مهندسی با ضمانت این صندوق انجام می دهند ضمن اینکه به بانک های خارجی خط اعتباری ارایه می شود برای اینکه خریداران خارجی بتوانند کالاهای ایرانی را خریداری کنند تا صادرات ایران به این کشور ها گسترش پیدا کند که البته صندوق ضمانت صادرات طرف خارجی را پوشش ریسک می دهد.

به گفته وی، بانک توسعه صادرات به میزان پوشش ریسک صندوق خط اعتباری ارایه می کند لذا هر میزان ظرفیت بالاتر باشد خط اعتباری بیشتری ارایه می شود بنا بر این هر چه ظرفیت صندوق افزایش یابد به نفع صادر کنندگان بوده و بانک توسعه صادرات بر اساس آن تسهیلات بیشتری ارایه می کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  40