آمریکا تنها مانع خرید هواپیما از سوی ایران

هواپیماسازان دوباره به تهران آمدند

غول‌های هواپیماسازی جهان بار دیگر در تهران گردهم آمدند تا در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی ایران و فروش هواپیما با طرف ایرانی وارد مذاکره شوند. بررسی‌های انجام شده در این گردهمایی حاکی از این است که محدودیت‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا تنها مانع خرید هواپیما از سوی ایران است. در حال حاضر مذاکرات ایران با شرکت‌های مطرح هواپیماسازی جهان از جمله بوئینگ و ایرباس در بخش‌های ‌مختلف از جمله تامین مالی در حال انجام است و نهایی شدن قرارداد خرید منوط به برداشته شدن محدودیت‌ها از سوی آمریکا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اجلاس بین‌المللی سرمایه‌گذاری هوانوردی «کاپا» با دستور کار مذاکره در زمینه «رفع موانع بانکی در صنعت هوانوردی، توسعه شبکه پروازی بین‌المللی و داخلی، توسعه فرودگاه‌ها و همچنین اجاره و خرید هواپیما» با حضور سرمایه‌گذارانی از 150 شرکت بزرگ هوانوردی جهان همچون «ایرباس، بمباردیه و امبرائر» روز گذشته برگزار شد. براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، محور اصلی این اجلاس دو روزه «بررسی روش‌های فاینانس(تامین مالی) و سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی کشور» است. در این اجلاس وزیر راه و شهرسازی درخصوص تاخیر در انعقاد و نهایی شدن قراردادهای هوایی ایران با هواپیماسازان بین‌المللی از عدم صدور تاییدیه از سوی اوفک، به‌عنوان تنها مانع در این امر یاد کرد. همچنین وی به مدل‌های مختلف سرمایه‌گذاری در ایران اشاره و لیست زمینه‌های موجود برای سرمایه‌گذاری را نیز اعلام کرد. «پیتر هاربیسون» مدیرعامل کاپا به همراه شرکت‌های بزرگ هوانوردی از کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، هلند، کانادا، برزیل و چین در اجلاس مذکور حضور داشتند. بهمن ماه سال گذشته بود که اجلاس 2016 کاپا در تهران و برای نخستین بار برگزار شد. این دومین گردهمایی شرکت‌های بزرگ در بخش هوانوردی در تهران است.

 

آسمان امن ایران

وزیر راه و شهرسازی در اجلاس كاپا و در جمع بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران صنعت هوانوردی با تاکید بر اینکه آسمان ایران آسمانی آزاد و كاملا امن برای تمام پروازهای بین‌المللی است، گفت: بر این واقفیم که صنعت هوانوردی در رشد و توسعه ملی و همچنین رشد اقتصاد جهانی جایگاهی ویژه دارد و دارای قواعدی جهانی است که ما به آن تعهد داریم.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: صنعت هوانوردی یك سبك زندگی است و وسیله‌ای است برای ارتباط ملت‌ها. بنابراین ما به صنعت هوانوردی به‌عنوان یك بستر جهانی برای مبادله اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نگاه می‌كنیم. آخوندی ادامه داد: از جهت فناوری نیز یك فناوری بسیار پیچیده است كه شاید ما به ظاهر فقط آن را در رفت و آمد هواپیما ببینیم؛ اما دارای ابعاد مختلف در حوزه‌های مختلف اعم از فناوری اطلاعات، ساخت و از همه مهم‌تر بحث زنجیره خدمات است. بنابراین ما به اهمیت این صنعت در رشد و توسعه ملی و همچنین رشد اقتصاد جهانی كاملا واقف هستیم. وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: در آغاز تاكید كنم كه ما به اینكه صنعت هوانوردی یك صنعت جهانی است كاملا واقف هستیم. قواعد جهانی وجود دارد و ما به این قواعد جهانی پیوسته‌ایم و چنان كه گفته شد جزو بنیان‌گذاران كنفرانس شیكاگو هستیم. وی تاكید كرد: ایران به قوانین بین‌المللی اعتقاد دارد و طبق مقررات بین‌المللی در صنعت هوانوردی عمل می‌كند و بر اساس همین تعهد اعتقاد داریم كه باید بتوانیم منافع ملت ایران را در سطح بازار صنعت هوانوردی به دست آوریم. این مقام مسوول ادامه داد: ما فكر می‌كنیم سهم ما از این بازار بیش از آنی است كه در حال حاضر داریم و با توجه به اینكه همواره به قواعد وفادار بودیم هیچ مانعی برای توسعه این صنعت در ایران نمی‌بینیم.

آخوندی توضیح داد: گام اولی كه برداشته‌ایم حركت به سمت آسمان آزاد در ایران است. این كار را با اطمینان به نفس كامل انجام داده‌ایم و افتخار دارم اعلام كنم آسمان ایران در این منطقه آسمانی آزاد و كاملا امن برای تمام پروازهای بین‌المللی است.

آخوندی با مروری بر سیاست‌هایی که در حوزه هوایی در وزارتخانه تعقیب می‌کند، گفت: هرچند که می‌دانم قبل از آمدن به ایران بسیاری از این سیاست‌ها را مطالعه کرده‌اید اما دوباره آن را بیان می‌کنم. اعتقاد ما بر این است که باید در یک بازار رقابتی بین‌المللی عمل کنیم. ما با قواعد رقابت بین‌الملل آشنا و به مقررات پایبند هستیم و خواهیم ماند. آنچه در این مدت انجام داده‌ایم، این بود که نهادهای این رقابت بین‌المللی را یکی پس از دیگری در ایران مستقر کنیم. وی ادامه داد: اولین کار ما در جهت آزادسازی بازار صنعت هوانوردی ایران و برداشتن نظام قیمت‌گذاری در داخل این صنعت بود و افتخار دارم اعلام کنم این مهم در مدت کوتاهی انجام شد و بحث آزادسازی بازار هوایی ایران صورت گرفت و درحال حاضر قیمت‌های ما در روزها و ساعت‌های مختلف برای خطوط مختلف متفاوت است و کسی در نرخ‌گذاری دخالت ندارد. آخوندی ادامه داد: یک نشانه مثبت بعد از این اقدام آن است که میزان مسافر داخلی در پنج ماه اول امسال نسبت به سال گذشته حدود ۲۲ درصد رشد داشته است. وی گفت: این اتفاق حاوی دو نکته است. اول آنکه ظرفیت توسعه در صنعت هوانوردی ایران وجود دارد و دوم اینکه چگونه بحث رقابت می‌تواند به نفع بهره‌برداران باشد و رفاه مردم را دربرداشته باشد. وی ادامه داد: ما برای نهادسازی درحوزه صنعت هوانوردی افزون بر آزادسازی قیمت‌ها اقدامات دیگری در حوزه زیرساخت‌ها انجام دادیم. وزیر راه و شهرسازی گفت: اقدامات گسترده‌ای برای به‌روز رسانی و تجهیز مجدد سیستم‌های ناوبری ایران انجام دادیم. اکنون تمام سیستم‌های ناوبری ایران درحال نوسازی است و بیش از ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری دراین بخش کرده‌ایم و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای نوسازی سیستم ناوبری ایران درسطح تمام کشور در راه است.

آخوندی در ادامه گفت: اهمیت و توجه ما به مفهوم حرفه‌ای‌گری در صنعت هوانوردی در ایران و اهمیت مفهوم شرکت در صنعت هوانوردی است. وی توضیح داد: ما اعتقاد داریم شرکت‌های هوانوردی که در بخش‌های مختلف این صنعت کار می‌کنند، موتورهای متحرک توسعه صنعت هوانوردی هستند. بنابراین ما به نهاد شرکت در صنعت هوانوردی بسیار احترام می‌گذاریم و به شدت به استقلال در تصمیم‌گیری آنها پایبند هستیم. وی ادامه داد: بازار صنعت هوانوردی براساس نظام مدیریت بین‌المللی اداره می‌شود و از همین رو برای اینکه رعایت انصاف شود و شرکت‌های همتراز بتوانند با هم رقابت کنند، مفهوم کفایت سرمایه و صلاحیت فنی برای مدیریت بنگاه‌ها را به شدت مورد توجه قرار دادیم. وی افزود: از همین‌رو برای شرکت‌هایی که می‌خواهند دراین حوزه فعالیت کنند میزان کفایت سرمایه را به ۳۵۰ میلیارد تومان افزایش دادیم. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اینکه ما میزان کفایت را به ۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه افزایش دادیم به این مفهوم است که بنگاه‌ها باید بدانند از جهت کمینه سرمایه هم‌تراز باشند و بتوانند در بازار رقابت بین‌المللی رقابتی منصفانه داشته باشند. همچنین برای صدور پروانه به صلاحیت بنگاه‌ها و توانایی آنها به تعهد در مقابل مردم توجه کردیم. بنابراین بحث ما به رقابت و برنامه‌ریزی نهادی و حرفه‌ای‌گری درصنعت هوانوردی بازمی‌گردد. آخوندی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن اشاره به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در پسابرجام در حوزه هوایی گفت: موقعیت ما به گونه‌ای است که ۸۰ درصد جمعیت جهان در فاصله پرواز هفت ساعته از ایران هستند این یک موقعیت استثنایی برای ایران است و این فرصت را به ما می‌دهد که یک بار دیگر روی نقشه هوایی جهان موقعیت ایران را بازتعریف کنیم و نیز امکان آسایش و رفاه مردم جهان را فراهم کنیم. ما وظیفه داریم برای کسانی که از شمال به جنوب یا از غرب به شرق از فراز آسمان ایران حرکت می‌کنند، منافع آنها را درنظر بگیریم؛ ضمن آنکه منافع ملی ایران را در این بازار جهانی بازتعریف کنیم. ازاین رو درصدد هستیم نقشه شبکه فرودگاهی ایران را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم. وی به فرودگاه امام خمینی (ره) به‌عنوان محل برگزاری اجلاس کاپا اشاره کرد و گفت: اینجا فرودگاهی است که به عنوان یک شهر فرودگاهی، یک بندر خشک، یک پارک لجستیکی و مرکز توسعه‌ای عمل می‌کند. ما در فرودگاه امام خمینی(ره) در پی آن هستیم که مفهوم حمل و نقل چند وجهی را ایجاد کنیم. وی خبر داد: فرودگاه امام(ره) از طریق ریل و جاده به تمام بنادر ایران وصل می‌شود و می‌توان پروژه‌ای را بین دریا، هوا و زمین ایجاد کنیم. به گفته وی شهر فرودگاهی امام(ره) به‌عنوان یک منطقه آزاد برای آزادسازی تمام ارتباطات تجاری در منطقه عمل می‌کند و می‌تواند از فناوری‌های نهایی برای توسعه صنعت کاملا پشتیبانی کند و به‌عنوان یک هاب فرودگاهی عمل کند. وی گفت: می‌دانیم با این امکانی که در اختیار داریم در برابر همه ملت‌های جهان مسوولیت داریم و به همین دلیل اعلام می‌کنم برای تمام شما، برای اینکه بتوانید به‌صورت رقابتی در اینجا سرمایه‌گذاری کنید فضا وجود دارد. سرمایه‌گذاری درتمام بخش‌ها اعم از خدمات گردشگری و توریسم تا سیستم‌های فرودگاهی دراین منطقه ممکن است.

 

انجام ۸۰ درصد پروازها در۱۰ فرودگاه کشور

وی گفت: درست است که بیش از ۶۰ فرودگاه در ایران وجود دارد ولی ۸۰ درصد پروازها صرفا در۱۰ فرودگاه انجام می‌شود و این فرودگاه‌ها مازاد بر ظرفیت درحال فعالیت هستند. بنابراین توسعه فرودگاه‌های ایران مثل مهرآباد، تبریز، مشهد، اهواز، بندرعباس، بوشهر و باقی فرودگاه‌های بین‌المللی آماده جذب سرمایه برای تمام کسانی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت فرودگاهی هستند. آخوندی در ادامه به بحث خرید ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: ما مذاکرات موفقی را با تمام عرضه‌کنندگان هواپیمایی مانند ایرباس و بوئینگ به‌عنوان نام‌آوران این عرصه داشته‌ایم، ضمن اینکه با دیگر نام‌های بزرگ برزیل، ژاپن و ایتالیا و کانادا نیز مذاکراتی را داشته‌ایم. وی گفت: تمایل داریم از این رقابت بین‌المللی به نفع ایران استفاده کنیم. البته برخی مشکلات وجود دارد؛ اما از آنجا که تمام قوانین را رعایت کرده‌ایم و به قوانین بین‌المللی پایبند هستیم، همه این مشکلات باید حل شود. به گفته آخوندی برگزاری مجدد اجلاس کاپا در تهران نشانه این است که تمام فعالان صنعت هوانوردی جهان چشم انتظار برداشته شدن این موانع هستند و اتفاقا آنها هم خوش‌بین بودند و معتقدند باید موانع خرید هواپیما رفع شود. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود به ترکیب ناوگان هوایی ایران اشاره کرد و گفت: ایران سرزمین پهناوری است و پرواز بر فراز ایران و طراحی سیستم شبکه‌ای در بین فرودگاه‌ها بحث پیچیده‌ای است به همین خاطر به خرید هواپیماها برای پروازهای دوربرد و میان‌برد همچنین کوتاه‌برد فکر می‌کنیم و به ترتیب نوسازی این ناوگان اهمیت می‌دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث ما در نوسازی صنعت هوانوردی چیزی فراتر از نوسازی ناوگان و توسعه فرودگاه‌ها است. ما به تمام زنجیره ارزش نگاه می‌کنیم. اعم از خدمات مسافری‌ها، سیستم تامین و نگهداری و سیستم‌های بازسازی و همچنین تمامی خدمات؛ به همین دلیل از نوسازی، بازسازی و بازاندیشی مجدد در صنعت هوانوردی صحبت می‌کنیم. آخوندی نکته دیگر در بحث سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی را توجه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بین‌المللی دانست و گفت: نکته دیگری که برآن تاکید داریم بحث اشتغال و مفهوم نیروی انسانی در صنعت هوانوردی است. باور ما این است که این صنعت قدرت ایجاد اشتغال گسترده‌ای در تمامی بخش‌ها دارد. هر یک شغل مستقلی که در این صنعت ایجاد شود، چهار برابر شغل پیرامونی به وجود می‌آورد به همین دلیل بحث تربیت و جذب نیروی انسانی در این صنعت برای ما بسیار مهم است و از این رو بحث آموزش جوانان ایرانی در حوزه هوانوردی یکی از اهدافی است که به آن توجه داریم و تعقیب می‌کنیم. وی درخصوص مدل‌های سرمایه‌گذاری در ایران نیز گفت: بحث مدل‌های سرمایه‌گذاری نیز از دیگر موضوع‌های مورد علاقه وزارتخانه در بخش هوانوردی است. افزون بر سرمایه‌گذاری مستقیم و انواع سرمایه‌گذاری یعنیBOT (سرمایه‌گذاری، ساخت، بهره‌برداری) و همچنین BLT(ساخت، اجاره و انتقال) ما به شدت علاقه‌مند هستیم که در این صنعت به مفهوم اجاره‌داری بلندمدت فکر کنیم؛ بنابراین لیزینگ، برای ما چه در بحث توسعه زیرساخت و چه درباره تامین ناوگان یک استراتژی مهم است. آخوندی خبر داد: ما از فعالیت شرکت‌های توسعه لیزینگ در ایران به‌صورت مشترک داخلی و خارجی حمایت می‌کنیم و به دنبال ایجاد چند بنگاه لیزینگ هستیم. وی خطاب به شرکت‌کنندگان حاضر در اجلاس گفت: از طرف شرکت شهر فرودگاهی به همه کسانی که به‌صورت لیزینگ سرمایه‌گذاری می‌کنند ضمانت می‌دهیم که می‌توانیم خریدار محصول نهایی آنها باشیم، بنابراین تمام حاضران می‌توانند به سرمایه‌گذاری لیزینگ در ایران فکر کنند. آخوندی ادامه داد: البته لیزینگ تنها مدل سرمایه‌گذاری ما نیست، ما به همه مدل‌های سرمایه‌گذاری خوشامد می‌گوییم و تاکید می‌کنیم که مدل سرمایه‌گذاری لیزینگ به شدت مورد حمایت ما قرار دارد. وزیر راه و شهرسازی در پایان این اجلاس گفت: امیدوارم این کنفرانس این موقعیت را برای ما و شما فراهم آورد که بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم و به سهم خود در توسعه صنعت هوانوردی کمک کرده و نتیجه این‌گونه اجلاس‌ها روان شدن ارتباطات بین همه ملت‌های جهان باشد.

 

مشکل بانکی نداریم

وزیر راه و شهرسازی در کنفرانس مطبوعاتی که در حاشیه این اجلاس برگزار شد، درباره نهایی شدن قرارداد با ایرباس و چگونگی رفع موانع بانکی و مالی قرارداد گفت: تصور ما این است که تشکیل اجلاس کاپا در تهران حاکی از فشار جامعه جهانی بر آمریکا است. نهایی شدن این قرارداد تنها تقاضای تهران نیست؛ بلکه تقاضای جامعه جهانی است. آمریکا نمی‌تواند در مقابل این درخواست بین‌المللی کوتاهی کند. وی افزود: مشکلی در رفع موانع مالی و بیمه‌ای وجود ندارد و می‌توانیم به محض موافقت اوفک بقیه بخش‌های قرارداد را حل و فصل کنیم. وی در پاسخ به آخرین وضعیت مذاکره با ایرباس و اینکه برای شرایط بازگشت احتمالی تحریم‌ها چه تمهیداتی در قرارداد گذاشته شده است، گفت: ما تمام مخاطرات ممکن را پیش‌بینی کردیم و بعد وارد مذاکره شدیم و بعد از آنکه به نتیجه قطعی برسیم آن را اعلام خواهیم کرد. وی در پاسخ به ورود ایرلاین‌های خارجی به کشور و احتمال از دست دادن بازار از سوی ایرلاین‌های داخلی گفت: باید توجه کنیم که صنعت هوانوردی یک صنعت جهانی است و باید به رقابت بین‌المللی پایبند باشیم. ما قطعا از بنگاه داخلی حمایت کامل می‌کنیم ولی حمایت یکجانبه از بنگاه داخلی نداریم و معتقدیم که کمکی به ارتقای صنعت هوانوردی نمی‌کند.

 

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاین‌های دیگری جز ایران‌ایر می‌توانند از ضمانت دولتی برخوردار باشند یا مذاکرات تنها برای تجهیز ناوگان ایران ایر است، گفت: درحال حاضر بوئینگ درحال مذاکره با همه ایرلاین‌های داخلی است و این مذاکرات منحصر به ایران ایر نیست؛ ما از همه پشتیبانی می‌کنیم و بقیه کمپانی‌ها نیز در حال مذاکره با شرکت‌های هوایی ایرانی هستند. درخصوص تامین مالی اتفاقا ایران ایر تنها شرکتی است که به دلیل دولتی بودن نمی‌تواند از خدمات صندوق توسعه ملی استفاده کند. آخوندی در پاسخ به اینکه آیا افزایش پروازهای بین‌المللی در آسمان ایران به آشوب‌ها در منطقه ارتباط دارد و اینکه چه میزان پیشرفت در پروازهای بین‌المللی وجود داشته، گفت: میزان پروازها نسبت به دوره قبل و بعد از برجام رشد ۱۰۰ درصدی داشته و از ۵۰۰ پرواز به بیش از هزار پرواز رسیده است. این افزایش پروازی به امنیت آسمان ایران و نیز اقتصادی بودن پرواز از آسمان ایران بازمی‌گردد.

آخوندی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد هواپیماهای درخواستی برای تجهیز ناوگان هوایی گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از ناوگان هوایی ما مسن است و ما بارها اعلام کرده‌ایم که برآورد ۱۰۰ فروند هواپیما برای پروازهای استانی و برد کوتاه و حدود ۴۰۰ فروند برای بردهای بلند و میانی نیاز داریم. برای داشتن این تعداد هواپیما باید از حالا تا سال ۱۴۰۴ سرمایه‌گذاری داشته باشیم. آخوندی همچنین درباره منع پرواز برای بوئینگ ۷۴۷ گفت: ما بر اساس مقررات و استانداردها عمل می‌کنیم و اگر هواپیمایی قابل پرواز باشد، مانع نمی‌شویم. ما نمی‌توانیم به درخواست‌های خارج از استاندارد بین‌المللی پاسخ دهیم. «پیتر هاربیسون»، مدیرعامل کاپا در اجلاس روز گذشته ضمن اشاره به اینکه این اجلاس برای دومین بار است که در ایران برگزار می‌شود، عنوان کرد: صنعت هوانوردی در زندگی مردم دنیا تاثیر زیادی دارد. سوءاستفاده از این صنعت نیز یک تهدید جدی محسوب می‌شود. این صنعت فراتر از حمل و نقل مردم است. وی افزود: آنچه امروزه در مورد همکاری با صنعت هوایی ایران مورد توجه است، موضوعات مالی و قانونی است. ایران مرکز مهم مهم جهانگردی با پتانسیل بالایی است و آینده خوبی را پیش‌رو دارد.

نورمن لامونت، نماینده نخست‌وزیر انگلیس در تجارت با ایران نیز در این اجلاس حضور یافت و درخصوص صنعت هوایی انگلیس و روابط تجاری این کشور با ایران توضیحاتی را ارائه داد. وی در این اجلاس عنوان کرد: با توجه به حل شدن اختلافات سیاسی بین ایران و انگلیس، این کشور تصمیم به توسعه همکاری در زمینه هوایی به منظور توسعه توریسم و تجارت با ایران دارد. وی افزود: اکثریت جمعیت ایران شهرنشین و مدرن هستند. از سویی منابعی همچون نفت و گاز در ایران فعال بوده و اقتصاد خوبی را برای ایران به دنبال آورده است. از سوی دیگر نیروی تحصیلکرده در ایران بسیار زیاد است که به‌عنوان پتانسیل این کشور محسوب می‌شود. به گفته لامونت، دسترسی به مسائل مالی در ایران بسیار مهم است و با گسترش صنعت مهم‌تر نیز می‌شود. البته در حال حاضر این گشایش با سرعت کم اتفاق می‌افتد. ما نیز با بانک‌های انگلیسی صحبت می‌کنیم که برخی از آنها حتما با ایران روابط خود را برقرار کنند. وی به نقش انگلیس در صنعت هوایی اشاره کرد و گفت: بال‌های بیش از 50 درصد هواپیماهای دنیا در این کشور ساخته می‌شود و با 400 ایرلاین هوایی همکاری موفق داریم.

 

 

پشت صحنه خریدهای ارزان هوایی

رئیس سازمان هواپیمایی ‌کشور معتقد است که در فاصله اما و اگرهای آمریکا برای فروش هواپیماها به ایران دو اقدام مهم باید انجام شود که شامل «‌دنبال‌کردن خرید هواپیماهای نو و دیگری تغییر در ساختارهای بازرگانی و اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی» است. «تغییر سیاست‌های سازمان هواپیمایی در صورت ادامه کار با هواپیماهای قدیمی، دلایل ورود ۲۰۰ فروند هواپیمای ارزان در ۳۰ سال اخیر و برنامه‌های جدید برای جذب مشتری»، از دیگر موضوعاتی بود که علی‌عابدزاده به آنها پرداخت. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است که سیاست‌های حمل‌ونقل هوایی در طول سه دهه اخیر سیاست‌های درست و منطبق با سیاست‌های جهانی که در کشورهای دیگر اعمال می‌شود، نبوده است. به گفته عابدزاده، سیاست‌های اقتصادی حمل‌ونقل هوایی در این سال‌ها بر پایه نرخ‌های تکلیفی بوده که از سوی دولت تعیین می‌شد و این بزرگ‌ترین ضربه را به حمل‌ونقل هوایی کشور وارد کرده است. علی عابدزاده درگفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: اعمال سیاست‌های صحیح در حوزه حمل‌ونقل هوایی در سی سال اخیر به مراتب اثرگذارتر از سیاست توسعه حمل‌ونقل هوایی است. به اعتقاد وی، چیزی که در سال‌های اخیر نداشته‌ایم و اگر سیاست‌های درستی اتخاذ می‌شد، حتی نسبت به ضررهایی که تحریم می‌توانست برای ایران داشته باشد، مقاوم‌تر بودیم. عابدزاده تصریح کرد: ناکارآمدی ساختار اقتصادی حمل‌ونقل هوایی موجب شد تا آثار تحریم‌های ظالمانه آمریکا بیشتر ملموس باشد، درحالی که چنانچه ساختار درست بود، از تحریم‌ها کمتر آسیب داشتیم. رئیس سازمان هواپیمایی کشور با اعلام ورود ۲۰۰ فروند هواپیما در سال‌های اخیر به کشور، بیان کرد: ورود این هواپیماها پیامد نوسازی ناوگان را در زمان خود به همراه داشته و چنانچه شرکت‌های هواپیمایی نتوانسته‌اند هواپیمای جوان وارد کشورکنند، به این دلیل بود که ساختار اقتصادی ضعیفی داشتند. به گفته عابدزاده زیرساخت‌های مالی ضعیف خطوط هوایی، آنها را مجبور به آوردن هواپیمای ارزان قیمت کرده و دلیل ورود هواپیماهای ارزان قیمت تحریم نبود بلکه مشکل مالی شرکت‌ها و ایرلاین‌ها بود. وی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های یک سال گذشته از قبیل آزادسازی نرخ‌ها اشاره کرد وگفت: به لحاظ اقتصادی در خط‌های هوایی شرایط بهتری خواهیم داشت، اما نتیجه این آزاد‌سازی دو تا سه سال طول می‌کشد تا به لحاظ مالی در سر فصل‌های مالی شرکت‌های هواپیمایی بنشیند. به گفته عابدزاده، شرایط اقتصادی خطوط هوایی بهبود کامل پیدا نکرده و اکنون بهترین انتخاب در فاصله رفتارهای متناقض آمریکا برای فروش هواپیما، پیگیری خرید هواپیماهای نو و اصلاح ساختار مالی برای این منظور است. وی تاکید کرد: چنانچه دشمنی غرب ادامه پیدا کند و امکان واردات هواپیمای نو فراهم نشود، باید تلاش شود تا به فرآیند بهره‌برداری از هواپیماهای موجود کیفیت بخشید. به اعتقاد رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، بهره‌برداری از ناوگان فعلی هوایی نیازمند تغییر روش و اعمال سیاست‌های جدید است. وی گفت: چنانچه قرار باشد هواپیمای نو وارد کشور شود، باید خود را برای رقابت در سطح منطقه و بین‌المللی آماده ساخت. به گفته عابدزاده به‌دست آوردن سهم هوایی مستلزم مشتری‌مداری است که تنها با اتکا به هواپیماهای نو حاصل نخواهد شد اگر قرار باشد مسیرمان را با هواپیماهای قدیمی‌تر ادامه دهیم حتما باید سیاست‌هایمان را تغییر دهیم و شکل نظارت‌هایمان تغییر کند.
منبع:نیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

60  −  57  =