راهبردهای «آپ» برای حضور موثر دربورس

در گفتگو با مديرعامل آسان پرداخت مطرح شد:

ما برنامه توسعه براي شرکت در نظر گرفته ايم. ما در حال بررسي راهکارهاي جديدي براي حوزه پرداخت موبايل هستيم.همچنین در کنار افزایش 200هزارتایی کارتخوان ،در پاييز دو محصول جديد و دو خدمت جديد در حوزه پرداخت را رونمايي خواهيم کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، «شرکت آسان پرداخت پرشین درسال 1388 با 20 نفر راه اندازی شد.، ابتدا به صورت خيلي ابتدايي و فقط با فروش شارژ. از ابتدا قرار نبود که به عنوان يک مدل کسب و کار جديد کوچک و محدود بمانيم و براي تحقق همين مسئله رفتيم دنبال کسب مجوز از بانک مرکزي و پرداخت الکترونيک و عقد قرارداد با بانک مسکن. شايد ارديبهشت سال 88 براي آسان پرداخت مهم ترين ماه و مهمترين اتفاق باشد.» این گفته های  مدیرعامل شرکت آسان پرداخت پرشین است. پس از نهايي شدن حضور این شرکت  در بورس ، حامد منصوری  به چگونگی علاوه بر مرور روند شکل گیری و فعالیت های شرکت آپ تا کنون نحوه ورود این شرکت به بورس را تشریح کرد. گفتگو روابط عمومی آسان پرداخت با منصوری  از پی می آید:

**************************

حضور شرکت آپ در بورس به عنوان یک نقطه عطف در روند فعالیت های این شرکت محسوب می شود. این تصمیم با توجه به چه راهبردهایی اتخاذ شد؟

شايد اين خيلي طبيعي باشد البته براي ما، وقتي سالهاست خيلي شفاف و روشن در حال انجام فعاليت اقتصادي هستيد و اتفاقا نوع فعاليت شرکت هم به گونه اي هست که با مردم و اعتماد و همراهي آنها سر و کار دارد. طبيعتا هيئت مديره و سهامداران اين نياز را احساس مي کنند که مي توانند در بورس و در دسترس همه مردم قرار بگيرند.بنابراین ورود به بورس به نوعي شفاف سازي عمومي است. از سوی دیگر با وورد به بورس امکانات زیادی از جمله جذب سرمایه فراهم است. در تمام دنیا شرکتها با ورود به بورس در واقع امکانات توسعه ای خود را گسترش می دهند و در عین حال اعتبار یک شرکت نیز به شکل معناداری افزایش خواهد یافت.

برآورد ميزان استقبال از سهام شرکت را تخمين زده ايد؟ قيمت هر سهم را چطور؟اصلا چه ميزان سهام در بازار بورس از شرکت آسان پرداخت ارائه خواهد شد.

، تجربه حضور در بورس براي ما  تجربه جديد و هم  متفاوت است.  اما اينکه در حال حاضر بگويم ميزان استقبال مردم چقدر خواهد بود واقعا پيش بيني سختي است هر چند با توجه به مقبوليت برند آسان پرداخت و همان بحثي که در ابتدا به آن اشاره کردم که برند آسان پرداخت به برند ملي تبديل شده است براي خودمان گمانه زني هايي داريم ولي اجازه بدهيد که به اين مسئله و ديدگاه هاي خودمان اشاره اي نداشته باشم.

در مورد قيمت سهم هم که طبيعتا شرکت و ما تابع اتفاقاتي هستيم که در بازار بورس اتفاق خواهد افتاد. در اين مورد هم نمي توانم در حال حاضر اظهار نظر نمايم. شايد اينطور بگويم بهتر باشد که ما تابع اتفاقات بورس هستيم اما طبيعتا نمي خواهيم فقط نظاره گر اتفاقات بازار بورس هم باشيم. ما در شرکت آسان پرداخت تمام تلاش خودمان را براي وقوع بهترين اتفاق به کار خواهيم گرفت و البته اميدوار هم هستيم که نتيجه تلاش و زحماتمان را هم ببينيم.

در مورد ميزان سهام ارايه شده در بورس هم بايد اشاره کنم که تمام سهامداران و شرکا 10 درصد از سهم سهام خود را براي ارائه به بورس ارائه کرده اند و اين در واقع يعني اينکه 10 درصد از سهام شرکت آسان پرداخت جهت ارائه در بازار بورس در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.

چرا بورس را انتخاب کرديد؟ فرا بورس که روند آسان تري براي حضور دارد.

 شرکت ما با توجه به وسعت و حجم معاملات طبيعتا بايد وارد بورس مي شد کما اينکه اگر بنا بود وارد فرابورس شويم مي توانستيم از دوسال پيش اين اقدامات را انجام بدهيم.ما به اين دليل بورس را انتخاب کرديم که براي حضور در بورس شفافيت مالي و مشخص بودن صورتهاي مالي از موارد مهم و اساسي و لازمه آن است ما هم اين موارد را از نخستين روز تاسيس رعايت کرديم پس بهتر ديديم که از ابتدا کار درست را انجام بدهيم. نکته دوم هم اينکه سرمايه اوليه شرکت بسيار بيشتر از اندازه شرکتهايي است که در فرابورس حضور دارند طبيعتا حضور در فرابورس با اين حجم سرمايه طبيعتا کار درستي نبود.

سرمايه اوليه شرکت شما چقدر است؟

ما 75 ميليارد در نظر گرفته بوديم که در حال حاضر به 100 ميليارد افزايش پيدا کرد.

اين روزها در مورد حال نا مساعد و البته خراب بازار سرمايه حرف بسيار است، با توجه به اين مسائل به نظر خودتان زمان مناسبي براي حضور در بورس انتخاب کرده ايد؟

اتفاقا به همين دليل زمان عرضه را تا مهرماه به تعويق انداختيم وگرنه قصد ما اين بود که تا اوسط شهريور کار عرضه سهام در بورس را به صورت کامل پيش برده باشيم و سهاممان را نيز عرضه کرده باشيم.

برنامه توسعه هم قطعا داريد، مختصري در مورد برنامه توسعه هم توضيح مي دهيد؟

بله حتما در واقع يکي از اصلي ترين اهداف همه شرکتهايي که وارد بورس مي شوند توسعه شرکت است. ما هم برنامه توسعه براي شرکت در نظر گرفته ايم. ما در حال بررسي راهکارهاي جديدي براي حوزه پرداخت موبايل هستيم. طبيعتا راهکارهاي جديدي که روند اجرايي پرداخت را ساده تر کند. ما حتما در پاييز دو محصول جديد و دو خدمت جديد در حوزه پرداخت را رونمايي خواهيم کرد. در مورد ديگر نيز مي توان به افزايش دويست هزار دستگاه پوز تا پايان امسال اشاره کرد و همچنين پلن VIP  براي پذيرندگان و البته برنامه هاي ديگري که حتما در ارزش سهم تاثير خواهد داشت.

من براي روشن شدن اين مورد يک مثال بزنم يکي از شرکتهايي که حوزه فعاليت مشترکي هم با ما دارد  اتفاقا در بازار بورس هم فعاليت مي کند با اينکه سهم بازاري به مراتب کمتر از ما دارد پس از ورود به بورس ارزش سهامش سه برابر شد. دليل اين مسئله بسيار واضح است وقتي شما در بازار با رکود مواجه مي شويد يا به قول شما حال و اوضاع بازار سرمايه کشور حال و اوضاع مناسب و خوبي نيست ورود شرکتهايي مثل آسان پرداخت در اين بازار مي تواند تعادل ايجاد کند و جذب سرمايه بوجود آورد. اين جذب سرمايه رکود بازار را از بين مي برد و در نهايت مي توان به تغيير فضاي بازار هم اميدوار بود. اين امر نه تنها براي خود شرکت خوب است بلکه با سينرژي که ايجاد مي کند مي تواند به بهبود کلي فضاي حاکم بر اقتصاد جامعه هم کمک کند.

در روند پذيرش بورس دچار مشکل نشديد؟

نه اصلا واقعيت اين است که مواردي که براي حضور در بورس حائز اهميت است و معمولا شرکتها در آنها دچار مشکل مي شوند براي ما اصلا مشکل ساز نبود چرا که اساس شرکت ما بر همين موارد استوار است. ما شفافيت مالي برايمان از اهميت بسيار بالايي برخوردار است به خاطر رعايت همين موارد بود که ما هيچ مشکلي برايمان پيش نيامد.در کل همکاري و تعامل بسيار خوبي داشتيم.

شما جز شرکتهاي PSP هستين و دستگاه هاي شما طبيعتا ساخت ايران نيست، اين بحث واردات و تامين تجهيزات براي شرکت شما تهديد به حساب نمي آيد؟

در اين مورد چند مسئله قابل اشاره است، اول اينکه در زماني که تحريمهاي بسيار زيادي عليه ايران اجرا مي شد ما چنين مشکلي را نداشتيم و تمام سرويسهاي خود را به بهترين نحو در اختيار مشتريان و پذيرندگان خود قرار مي داديم و حتي هيچگاه از کيفيت محصولات و خدمات خود نيز خللي وارد نکرديم. در حال حاضر به اين نکته توجه کنيم که دوران تحريم به اتمام رسيده و در حال حاضر در دوران پسابرجام به سر مي بريم نوع تجارت و دريافت خدمات ما از شرکتهاي خارجي تسهيل شده است و حتي هزينه براي ما به نوعي کاهش پيدا کرده است اما نکته قابل توجه اين است که ما تهديد همان روزها را که شما اشاره کرديد را به فرصتي براي خودمان تبديل کرديم و اتفاقا جز مزيت هاي رقابتي ما هم همين موارد بود. البته هم اين نکته موثر را نيز بايد بگويم که اين موارد تاثيري در روند فعاليت ما در بورس به هيچ وجه نخواهد داشت.

در مورد بحث کارمزد هم توضيح مي دهيد؟ با توجه به ريسک بالاي اين صنعت (صنعت پرداخت)

ما استراتژي خودمان را کاملا مشخص ترسيم کرده ايم. شايد اين نکته براي شما و البته مردم که طي چند روز آينده سهامداران شرکت آسان پرداخت مي شوند حائز اهميت باشد. ما هيچ وقت در شرکت آسان پرداخت حيات و ممات خود را وابسته به کارمزد ها نکرده ايم. بازهم براي اينکه اين موضوع واضح تر شود مثالي مي زنم. ما در اين صنعت آموخته ايم که هيچگاه تمام تخم مرغ هاي خود را در يک سبد قرار ندهيم. مخصوصا اينکه در اين شرايط مردم سهام داران ما هستند و با اميد به سهيم شدن در سود اين شرکت و با توجه به سابقه فعاليت آسان پرداخت کنار ما قرار دارند. پس طبيعتا نوع فعاليت ما کاملا متفائت خواهد بود و البته استراتژي ما از روز نخست هم همين بوده است. ما وابسته به بحث کارمزد نيستيم فعاليتهاي ديگر شرکت آسان پرداخت هم متمرکز بر اين نوع فعاليتها نيست. ما بخش عمده اي از فروش شارژ اپراتورهاي تلفن همراه را داريم و …. فعاليتهاي ديگري که ما را محدود به بحث کارمزد نخواهد کرد.البته نويد اين موضوع را هم بايد بدهم که نوع کارمزد و دريافت آن هم دارد به سمت تعرفه ها و قوانين جهاني مي رود.

اين موارد جز تهديدات اين صنعت هست اما اگر با دانش و اصولي به آن نگاه شود مثل موارد ديگري که در اين صنعت وجود دارد تبديل به فرصت مي شود و اتفاقا فرصتي هم هست که استفاده از آن مي تواند در سودآوري شرکت بشدت موثر باشد.

بد نيست من در پايان به اين نکته اشاره کنم شرکت ايران کيش و تجارت الکتريک پارسيان که در بورس هم حضور دارند و البته از رقباي ما نيز به حساب مي آيند ، سهم بازار ما بر اساس تراکنش و با توجه به آمار رسمي شاپرک از اين دو شرکت بيشتر است.

 اين در حالي است که سهم ما از دستگاههاي پوز(کارتخوان) کمتر است. و بايد دقت کنيم که هزينه آسان پرداخت نسبت به اين شرکتها به مراتب کمتر است و البته آن هم نه به دليل تعداد پرسنل و مواردي از اين دست، بلکه بخاطر سرانه تعداد تراکنش بر روي پوز، ما با 400 هزار پوز در مقابل بيش از يک ميليون پوز ساير شرکتهاي رقيب سهم بيشتري از بازار را در اختيار داريم. بر اساس اين موارد است که مي گويم هم هزينه آسان پرداخت از ساير شرکتهاي رقيب کمتر است و بازده بسيار بيشتري هم نسبت به ساير شرکتها داريم.اين دقيقا جز مواردي است که در صحبتهاي بالا به آن اشاره شد، همين موارد باعث شده است تا ما با ديد مثبتي به آينده آسان پرداخت در بورس نگاه کنيم و مطمئن باشيم که سهام ارزشمندي را در اختيار مردم قرار خواهيم داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  6  =  48