توافق نامه تجدید ساختار بدهی کوبا به ایران به امضا رسید

صندوق ضمانت صادرات ایران اعلام کرد:

توافق سه جانبه بین بانک توسعه صادرات ، صندوق ضمانت صادرات و بانک خارجی کوبا برای تجدید ساختار بدهی های این کشور به صندوق ضمانت صادرات امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از روز شنبه روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات، این مراسم با حضور «ریکاردو کاپریساس» معاون رئیس جمهوری کوبا، «مانول ماررو» مدیرعامل بانک اکستریو کوبا، «سیدآرش شهرآئینی» عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات و سیدحسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت ایران که رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا را عهده دار است، برگزار شد.

این بدهی مربوط به خط اعتباری است که در سال های 1383 تا 1385 به دولت کوبا اعطا شده تا این کشور بتواند بخشی از نیازهای وارداتی خود را از ایران تامین کند. این خط اعتباری 200 میلیون یورو بود که به دلیل فسخ بخشی از قرارداد، کمتر از 80 میلیون یورو از آن مورد استفاده قرار گرفته است.

پس از یک وقفه، کوبا موافقت کرد که این بدهی را به صورت اقساط ماهانه یک میلیون یورو پرداخت کند که بخشی از آن تا سال 2012 پرداخت شد، اما از ابتدای این سال دوباره به بهانه تحریم های بانکی ایران، پرداخت ها متوقف شد.

بدهی های معوقه کوبا در آن مقطع حدود 43 میلیون یورو بود که محاسبه سود دوره تاخیر به حدود 50 میلیون یورو می رسد. براساس این تفاهم نامه مقرر شده بدهی کوبا از اواخر سال جاری میلادی تا نیمه اول 2019 در قالب اقساط ماهانه که از یک میلیون یورو شروع خواهد شد و به مرور افزایش خواهد یافت، بطور کامل پرداخت شود.

بر اساس این گزارش، مذاکره برای تجدید ساختار بدهی های کوبا از سفر ماه گذشته معاون رئیس جمهوری این کشور به ایران آغاز و در جریان سفر چندی پیش محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان به کوبا، توسط «سیدکمال سیدعلی» مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات دنبال شده بود و اکنون در جریان سفر اخیر حسن روحانی به این کشور، پس از پنج دور نشست با مقام های ارشد بانک مرکزی و بانک «اکستریو دو کوبا» BEC به سرانجام رسید.
«آرش شهرآئینی» عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، در مورد خط اعتباری ایجاد شده بین ایران وکوبا می گوید: این منابع از محل حساب ذخیره ارزی تامین شده و خط اعتباری ازسوی بانک توسعه صادرات ایران به بانک «اکستریو دو کوبا» پرداخت شد.

به گفته وی، در مکانیسم اعتبار خریدار یا Buyer’s Credit، شرکت های صادرکننده ایرانی از همان ابتدا پول خود را از این محل دریافت می کند و این بانک تامین مالی کننده و صندوق به عنوان بیمه گر است که درگیر بدهی های احتمالی خریدار خارجی می شوند.

شهرآئینی معتقد است که اعطای خطوط اعتبار خریدار به کشورهای خریدار کالا و خدمات ایرانی یکی از ابزارهای موثر توسعه صادرات غیرنفتی است که ازسوی دولت ارائه می شود.

این عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادارت خاطرنشان ساخت: در مقابل، چند شرکت ایرانی از جمله «انستیتو پاستور» و «واگن پارس» به طرف کوبایی بدهی نزدیک به 6.5 میلیون یورو دارند که طرف کوبایی مذاکره برای آغاز دوباره بازپرداخت را منوط به کسر این بدهی از بدهی خود کرده بود.

به گفته شهرآئینی، مقرر شده پرداخت ها با یک میلیون یورو آغاز شود و در سال 2018 میزان بازپرداختها افزایش یابد تا در نهایت در اواسط 2019، کل بدهی ها بازپرداخت شود.

وی عنوان داشت صندوق ضمانت صادرات ایران، متناسب با وضعیت سیاسی و اقتصادی هر کشور، سیاست پوششی (cover policy) خود را در قبال کشورها تعیین می کند، بنابراین با توجه به اینکه کوبا متقاضی خط اعتبار جدید است، ایران ایجاد این خط اعتباری جدید را به تعیین تکلیف بدهی گذشته موکول کرده است.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری کشورمان هفته گذشته در سفر به آمریکای لاتین، به کوبا رفت. یکی از مهمترین نقاط عطف این سفر نشست مشترک هیات های عالی رتبه ایران و کوبا بود؛ نشستی که در آن روحانی با تاکید بر ضرورت همکاری کشورهای مستقل در حوزه علم و فناوری تصریح کرد 2 کشور باید سطح همکاری های خود را در عرصه فناوری های نوین از جمله نانو و بیوتکنولوژی افزایش دهند تا از طریق این همکاری ها بر توان خود در برابر سلطه جویان بیافزایند.

رییس جمهوری همچنین فعال کردن بیش از پیش کمیسیون اقتصادی ایران و کوبا با هدف پیگیری توافق ها و تعمیق روابط اقتصادی را ضروری خواند.

توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی همیشه یکی از مهمترین محورهای گفت وگوهای میان ایران و کوبا بوده است. تاکنون بیش از 40 سند همکاری میان سران و مقام های تهران و هاوانا در زمینه های گوناگون امضا شده که عمده آن در بخش اقتصادی است. در جریان سفر ماه گذشته ظریف به کوبا نیز 2 طرف یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی امضا کردند.
منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

38  +    =  45