بانک‌ها‌ به شرکت‌ها‌ی بساز بفروش بدل شده‎اند

همیشه پای بانک ها در میان است!

فریال مستوفی عضو اتاق بازرگانی با انتقاد از ورود بانک ها به بخش مسکن گفت: بانک‌ها‌ی ایران به شرکت‌ها‌ی بساز بفروش تبدیل شده اند و تمام سرمایه خود را به املاک برده اند و از طرف دیگر وام‌ها‌یی را می‌دهند که هیچ توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، توانمندی شرکت‌ها‌ی فنی و مهندسی ایرانی بر کسی پوشیده نیست. اجرای پروژه‌ها‌ی عمرانی و مهندسی در حوزه مختلف نظیر راه سازی، تونل‌سازی، سدسازی، ساخت نیروگاه و… در داخل و نیز خارج از کشور نشان‌دهنده کارنامه موفق ایرانی‌ها در این زمینه است اما علیرغم تمام پتانسیل‌هایی که شرکت‌ها‌ی ایرانی از آن برخوردارند رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی در 5 سال اخیر منفی بوده است.

دلایل رشد منفی صادرات مهندسی
رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی در این خصوص تصریح کرد: از سال74 تا سال81 با شیب 12درصد در صادرات خدمات فنی و مهندسی رشد داشتیم، از سال81 این افزایش به 45درصد در سال رسید که نوعی جهش صادراتی بود، این روند تا سال 1390 ادامه داشت اما در سال90 جوایز صادراتی قطع شد و همزمان تحریم‌ها‌ اتفاق افتاد که در نتیجه این دو عامل منفی، رشد معکوس صادرات خدمات فنی و مهندسی را شاهد بودیم.محمدرضا انصاری گفت: این رشد منفی موجب شد که ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی از 4میلیارد دلار در سال به حدود یک میلیارد دلار کاهش یابد.وی با بیان اینکه ظرفیت صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور بسیار بالاست، به خبرگزاری صداوسیما گفت: با بدبینانه ترین محاسبه، از ظرفیت 25میلیارد دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال برخورداریم که با رفع موانع و مشکلات می‌توانیم این ظرفیت استثنایی را عملیاتی کنیم.نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود: صادرات به‌ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی رقبای زیادی در دنیا دارد و مسئولان عالی رتبه کشورها از صادرات خدمات فنی و مهندسی حمایت می‌کنند.انصاری با بیان اینکه صادرات خدمات فنی و مهندسی نمایانگر حضور اقتصادی کشورها در دنیاست، ادامه داد: خدمات فنی و مهندسی به همراه خود رشته‌ها‌ی مختلف صنعتی را به رقابت وارد می‌کند و 400رشته صنعتی نیز به خدمات فنی و مهندسی وابسته است.وی افزود: در کشورهایی که تولید صنعتی موفقی دارند به پشتوانه صادرات خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالایی هم به توسعه پایدار می‌رسد زیرا با احداث ساختمانی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی، سال‌ها‌ در آن کشور حضور خواهیم داشت و مانند صادرات کالا، حضور لحظه‌ای نخواهد بود.وی گفت: بیشترین مشکلات صادرات خدمات فنی و مهندسی، مسئله ضمانت نامه‌ها‌ست که اگر به صورت ویژه یا عام حل شود این امکان پیش می‌آید که بتوانیم در مدت 5سال ارزش صادرات خدمات فنی و مهندسی را به 25میلیارد دلار برسانیم.

بانک‌ها‌ به میدان بیایند
در همین حال، فریال مستوفی عضو اتاق بازرگانی و کارشناس و فعال اقتصادی در گفتگو با آفتاب یزد تصریح کرد: من دو مشکلی که آقای انصاری درباره دلایل کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی بیان کرده تایید می‌کنم اما می‌خواهم به یک مسئله دیگر هم اشاره کنم و آن مسئله، کمکی است که بانک و موسسات مالی ایرانی باید به صادرات خدمات فنی و مهندسی بکنند. مستوفی گفت: در همه جای دنیا شرکت‌ها‌یی که خدمات فنی و مهندسی ارائه می‌دهند وقتی می‌خواهند صادرات داشته باشند، یک تسهیلاتی به عنوان بیمه‌ها‌ی صادراتی برایشان در نظر گرفته می‌شود و این شرکت‌ها‌ می‌توانند پروژه‌ها‌ی خود را در کشورهای دیگر را با استفاده از بیمه‌ها‌ی صادراتی به صورت فاینانس انجام دهند ولی متاسفانه ما در ایران چنین چیزی را به ندرت داریم. کشورهایی مثل ایتالیا، آلمان، چین و… وقتی شرکت‌ها‌ی آنها در کشورهای دیگر پروژه‌ها‌ی مهندسی را اجرا می‌کنند این کشورها از طریق بانکهایشان فاینانس به کشورهای خود ارائه می‌دهند. به عبارت دیگر، بانک‌ها‌ی این کشورها با پوشش بیمه‌ها‌ی دولتی به شرکت‌ها‌ی فنی و مهندسی فاینانس می‌دهند. وی افزود: ما هم برای اینکه بتوانیم خدمات فنی و مهندسی خود را به دنیا عرضه کنیم باید چنین امکاناتی را به شرکت‌ها‌یمان بدهیم. باید وضعیت شبکه بانکی از چیزی که الان هست خیلی بهتر شود. بانک‌ها‌ی ما به شرکت‌ها‌ی بساز بفروشی تبدیل شده اند و تمام سرمایه خود را به املاک برده اند که اکنون وضعیت مسکن هم قفل شده است. از طرف دیگر وام‌ها‌یی را می‌دهند که هیچ توجیه فنی و اقتصادی ندارد. در کل بانک‌ها‌ی ما باید نگرش و دید خود را به صورت کلان تغییر دهند. از طرف دیگر باید دولت کوچک شود و اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارد. تا زمانی که اقتصاد دولتی است همین وضعیت ادامه خواهد داشت. مستوفی در پاسخ به این سوال که آیا رشد منفی صادرات خدمات فنی و مهندسی متوقف خواهد شد؟ گفت: من خیلی امیدوارم که این اتفاق بیفتد اما باید در نظر داشت که هنوز مسئله نقل و انتقال بانکی‌ها‌ به طور کامل حل نشده و بانک‌ها‌ی بزرگ دنیا هنوز با ما کار نمی‌کنند. از طرف دیگر ما باید استانداردهای نظام بانکی خودمان را بالا برده و شفافیت بیشتری داشته باشیم.
مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  10