روسیه استفاده از تولیدات فناوری آمریکایی را متوقف می‌کند

بلومبرگ:

روس ها قصد دارند استفاده از نرم افزارهای تولیدی مایکروسافت را متوقف و نرم افزارهای داخلی را جایگزین کنند. برای اجرای این طرح هزاران رایانه در شهر مسکو به جای برنامه های آمریکایی به برنامه های محلی مجهز می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیکبه نقل از بلومبرگ، اجرای طرح مذکور واکنشی به فراخوان ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه است که خواستار کاهش وابستگی به فناوری های خارجی شده است. افزایش تنش و اختلاف نظر میان آمریکا و اروپا با روسیه نیز در صدور این فرمان بی تاثیر نبوده است.

قرار است در مسکو به جای استفاده از Exchange Server و نرم افزار اوت لوک بر روی 6000 رایانه از یک سیستم ایمیل جدید داخلی استفاده شود که توسط شرکت دولتی Rostelecom PJSC ابداع شده است.

این برنامه ایمیل مبتنی بر فناوری کلود در آینده بر روی 600000 رایانه و سرور در روسیه نصب می شود. روس ها برای استفاده از سیستم عامل و برنامه اداری جدید به جای ویندوز و آفیس هم قصد دارند برنامه هایی را به اجرا درآورند.

پوتین رییس جمهور روسیه شرکت های محلی و نهادهای مختلف دولتی را هم به استفاده از نرم افزارها و سیستم عامل های داخلی تشویق کرده است. اولین بار در سال 2014 و بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه شرکت های آمریکایی ارائه خدمات پولی در این منطقه متوقف کردند.

البته اجرای طرح جدید روسیه چالشی جدی برای شرکت هایی مانند مایکروسافت، SAP SE و اوراکل است که دوست دارند از بازار نرم افزاری این کشور که سه میلیارد دلار ارزش دارد بهره بگیرند. روسیه همچنین به دنبال افزایش دریافت مالیات از شرکت های فناوری آمریکایی است تا رقبای داخلی آنها مانند Yandex NV  و  Mail.ru Group بتوانند از اقبال بیشتری برخوردار شوند.

نیکولای نیکیفوروف وزیر ارتباطات روسیه در این مورد گفته است: ما می خواهیم پول مالیات دهندگان و شرکت های دولتی قبل از هر چیز برای نرم افزارهای محلی هزینه شود. نهادهای رگولاتوری مختلف روسیه قصد دارند از سال 2017 فشار بر سازمان های دولتی که به استفاده از نرم افزارهای داخلی روی نیاورند را افزایش دهند.

بر اساس امار موجود هزینه خرید نرم افزارهای خارجی در روسیه سالانه بالغ بر 295 میلیون دلار است و وزارت ارتباطات روسیه فهرستی از 2000 نرم افزار داخلی برای جایگزینی با نرم افزارهای آمریکایی و اروپایی را تهیه کرده است.

مقامات مسکو چندی قبل استفاده از محصولات سیسکو برای کنترل دوربین های نظارتی شهر مسکو را کنار گذاشتند و به استفاده از نرم افزاری محلی روی آوردند. برخی رسانه های دولتی و نهادهای حکومتی در شهر مسکو هم دیگر از پایگاه داده اوراکل استفاده نمی کنند و به استفاده از نرم افزار متن باز PostgreSQL روی آورده اند که توسط برنامه نویسان محلی تهیه شده است.
منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×  1  =