آغاز فرایند انتقال مدیریت اینترنت از آیکان به آمریکا

فرایند طولانی مدت انتقال مدیریت زیرساخت های اینترنت به سازمان آیکان وابسته به سازمان ملل متحد، آغاز شده است، اما این امر منتقدان جدی در آمریکا و به خصوص در میان جمهوری خواهان دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از سی نت، در شرایطی که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نزدیک می شویم و فضای سیاسی این کشور به شدت دوقطبی شده، دولت ایالات متحده قصد دارد مدیریت فضای مجازی را به این سازمان غیرانتفاعی منتقل کند.

سناتور جمهوری خواه تدکروز و برخی همفکران وی خواستار توقف این رویه هستند و آن را به نفع آمریکا نمی دانند. اما یک قاضی فدرال جلوی تلاش ها این افراد را گرفت.

بر اساس حکمی که در این زمینه در روز جمعه صادر شد، درخواست تجدید نظر این افراد در فرایند انتقال مدیریت اینترنت رد شد و قرار است این اقدام مطابق برنامه ریزی قبلی از نیمه شب امروز آغاز شود.

در قالب این انتقال کنترل سیستم اسامی دامنه اینترنتی یا دی ان اس هم به طور کامل به آیکان منتقل می شود. دی ان اس وظیفه تبدیل آدرس های وب تایپ شده توسط کاربران در مرورگرها به زبان اعداد را بر عهده دارد تا ارتباط رایانه ها با اینترنت و تبادل داده میان آنها در فضای مجازی ممکن شود.

بر اساس برنامه ریزی که 18 سال قبل آغاز شده و سال ها به طول انجامیده، وزارت بازرگانی آمریکا کنترل دی ان اس را به سازمان آیکان منتقل می کند که متشکل از متخصصان فنی، نمایندگان صاحبان مشاغل و همین طور دولت هاست.

کروز و دیگر جمهوری خواهان که درکی از مباحث فنی مدیریت اینترنت ندارند، مدعی هساند که انتقال مدیریت اینترنت به آیکان به رژیم های به اصطلاح خودکامه امکان می دهد کنترل اینترنت را در دست بگیرندو محتوای مورد نظرشان را سانسور یا حذف کنند.

اما مدیران آیکان این ادعاها را رد کرده و آنها را ناشی از بی اطلاعی دانسته اند. به گفته آنها آیکان سازمانی فنی است که توانایی قانون گذاری در مورد محتوای اینترنت را ندارد و تصمیم گیری دولت ها در این زمینه در گذشته هم خارج از کنترل آمریکا بوده است.

علاوه بر تد کروز، دادخواست هایی توسط برخی مخالفان این فرایند در آریزونا، نوادا، اوکلاهام و تگزاس هم تقدیم دادگاه شد که همه انها رد شدند. آیکان در واکنش به این نگرانی ها تصریح کرده که مدافع استفاده از اینترنت به صورتی باز و آزادانه است.
منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  18  =  19