انعکاس تلاطم قیمت جهانی طلا در بورس/رشد ۱۳۶درصدی معاملات آتی سکه

مدیرعامل بورس کالا خبرداد:

مدیرعامل بورس کالا از انعکاس تلاطمات قیمت جهانی طلا در معاملات این فلز گرانبها در بورس کالای ایران خبر داد و گفت: قراردادهای معاملات آتی سکه ١٣٦ درصد رشد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک حامد سلطانی‌نژاد در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: در حوزه طلا آینده روشنی در بورس کالای ایران خواهد داشت که بر این اساس شاهد رشد ٢١٣ درصدی معاملات طلا در بورس بودیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: در عین حال هر دو هفته یکبار عرضه شمش طلا در بورس کالا صورت می‌گیرد. این در شرایطی است که معاملات طلا در بازارهای جهانی تلاطماتی را تجربه کرده است که این روند باعث افزایش حجم معاملات بازار شده است.

به گفته سلطانی نژاد، در حوزه شمش طلا و گواهی سپرده سکه طلا کار خوبی صورت گرفته و این معاملات اکنون به صورت آنلاین انجام می‌شود به نحوی که رشد ٢١٣ درصدی را در حوزه معاملات طلا شاهد هستیم.

وی ادامه داد: هم اکنون رشد ١٣٦ درصدی را در حجم معاملات قرارداد آتی سکه شاهد هستیم.

مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: در شش ماهه نخست امسال ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی انجام شده است که این رقم شامل قراردادهای سلف و نیز سلف موازی است. این در شرایطی است که بازار سرمایه توانسته نقش خود را ایفا کند.

سلطانی‌نژاد در خصوص ورود شورای رقابت به پرونده عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا گفت: ورود شورای رقابت به این پرونده به خاطر انحصاری بودن محصولات پتروشیمی بوده است و تمام مطالبات پتروشیمی‌ها در شورای رقابت پاسخ داده شد. بر این اساس دستورالعمل مربوطه پیش از ابلاغ هم برای نظرخواهی ارسال و در نهایت جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت برگزار گردید.

وی ادامه داد: قراردادهای بلندمدت ساز و کاری است که در بورس کالا وجود داشت و هم‌اکنون نیز اصلاحات در حال انجام است البته باید توجه داشت که کالاهای پتروشیمی بین مجتمعی هیچ‌گاه مورد پذیرش بورس کالا نبوده است.

سلطانی‌نژاد خاطرنشان کرد: محصولات پتروشیمی با یک تغییر کوچک قابلیت تبدیل به هم دارند و باید راجع به عدم شفافیت‌، تمام راه‌ها را ببندیم. البته ما مکانیزم عرضه‌های خاص را سال‌ها است که فراهم کردیم و آمار عرضه نیز نشانگر این است که توانسته‌ایم زیرساخت‌ها را فراهم نماییم.

وی ادامه داد: تسویه با کشاورزان با مکانیزم خاص انجام می‌شود و اطلاعات کشاورزان راستی‌آزمایی می‌شود؛ یعنی اطلاعات کشاورزان وارد شده و بانک اطلاعات را چک می‌کنیم و پس از تایید، پول به حساب کشاورزان واریز می‌شود؛ با این مکانیزم کشاورزان دو سوم پول محصولات خود را دریافت می‌کنند.

سلطانی‌نژاد تاکید کرد: از جهت محصولات پتروشیمی بالغ بر ٣٠٠ نوع محصول عرضه می‌شود و تعداد کمی از محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا خرید و فروش می‌شود.
منبع:مهر

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

63  ⁄  9  =