تناقض‌ در آمار مهاجرت کاربران میان دو اپراتور تلفن همراه

در حالی که اپراتور دوم موبایل با اعلام نتیجه طرح تغییر اپراتور با حفظ شماره، درخواست‌ جابه‌جایی بین همراه اول و ایرانسل را 6 برابر به ضرر اپراتور اول عنوان کرد، همراه اول با رد آن، نتایج ترابرد را 0.95 درصد به ضرر ایرانسل دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، طرح ترابردپذیری (انتخاب اپراتور با حفظ شماره موبایل) بین 3 اپراتور تلفن‌همراه کشور اجرا شده است.

در این طرح مشترکان می‌توانند با حفظ شماره موبایل اپراتور خود را براساس کیفیت و قیمت انتخاب کنند و دیگر مجبور به ماندن در اپراتوری نخواهند بود.

این طرح، برای اپراتور سوم رقابت در جذب مشتری و رقابتی بزرگ‌تر برای اپراتورهای اول و دوم در حفظ مشتری را رقم زد.

از این رو نتیجه ترابردپذیری و انتخاب اپراتور توسط مشترکان برای همراه اول و ایرانسل بسیار ارزشمند خواهد بود.

تاکنون مدیران اپراتورها و مسئولان وزارت ارتباطات به دلایلی از جمله پرهیز از جانب‌‌داری از اپراتوری، از اعلام نتیجه ترابردپذیری خودداری کرده‌‌اند، تا اینکه اخیرا مدیرعامل ایرانسل در نشستی به منظور افتتاح پروژه‌های جدید این شرکت، برای نخستین بار آماری از طرح ترابردپذیری اعلام کرد.

طبق انتظار اعلام این آمار چالش برانگیز شد.

 

* نتایج ترابردپذیری به روایت ایرانسل

علیرضا قلمبر دزفولی درباره آمار درخواست ورود به ایرانسل، گفته:‌ طبق آمار پورتال ایرانسل، تعداد درخواست ترابرد از همراه اول به ایرانسل 40 هزار مورد با درصد موفقیت 18 درصد و از رایتل به ایرانسل 7 هزار مورد با درصد موفقیت 24 درصد بوده است که در مجموع 47 هزار نفر درخواست مهاجرت به ایرانسل از اپراتورهای دیگر را داشته‌اند که 19 درصد با موفقیت جابجا شدند.

وی گفت: درخواست به خروج از همراه اول و ورود به ایرانسل 6 برابر خروج از ایرانسل و ورود به همراه اول بوده است.

دزفولی درباره آمار درخواست خروج از ایرانسل نیز، گفت: همچنین تعداد درخواست مهاجرت از ایرانسل به همراه اول 5 هزار مورد با درصد موفقیت 68 درصد و از ایرانسل به رایتل حدود 2500 مورد با درصد موفقیت 80 درصد بوده که در مجموع حدود 8 هزار نفر درخواست خروج از ایرانسل را داشتند که 72 درصد با موفقیت اپراتور خود را تغییر داده‌اند.

وی تأکید کرد: آمار ورود به ایرانسل بر اساس پورتال ایرانسل و آمار خروج از ایرانسل بر اساس مرکز ترابرد است و ممکن است آمارهایی که اپراتورهای دیگر ارائه می‌دهند متفاوت باشد و ما به آ‌ن آمارها دسترسی نداریم.

* نتایج ترابردپذیری به روایت همراه اول

همان طور که انتظار می‌رفت این آمار با واکنش همراه اول روبه‌رو شد.

محسن بهداری مدیر ترابردپذیری اپراتور اول در واکنش به این آمار اعلام کرده است: آمار اعلام شده که در حضور وزیر ارتباطات و جمعی از مدیران مرتبط و اصحاب رسانه مطرح شد هم از منظر آمار موجود و هم از منظر روش محاسباتی، کاملاً اشتباه است.

بهداری گفت: نسبت «خروجی همراه اول به ایرانسل» به «خروجی ایرانسل به همراه اول» نه تنها 6 برابر به نفع ایرانسل نبوده بلکه 0.95 برابر به ضرر ایرانسل است. نرخ خروجی موفق از همراه اول به ایرانسل 18 درصد نبوده بلکه 43 درصد است. همچنین نرخ خروجی موفق از ایرانسل به همراه اول 68 درصد نبوده بلکه تنها 26 درصد است.

بهداری با برشمردن اشکالات روش محاسباتی ایرانسل، اظهار داشت: آمار تعداد تقاضای ورود به شبکه ایرانسل از همراه اول 39 هزارو 910 تقاضا نبوده بلکه مطابق با آمار موجود، 23 هزارو 768 تقاضا است. از 23 هزارو 768 تقاضای ثبت شده تنها 16 هزارو 751 تقاضا منحصربه‌فرد (یکتا) وجود دارد؛ به عبارت دیگر مابقی تقاضاها یا چندین بار توسط یک مشتری درخواست شده یا شماره مشترک تقاضاکننده ناقص است. همچنین برای محاسبه درصد خروج موفق همراه اول به ایرانسل، باید تعداد مشترکین منحصربه‌فرد موفق برای ورود به ایرانسل (7174نفر) را بر تعداد کل مشترکین منحصربه‌فرد متقاضی (16751نفر) تقسیم کنیم؛ در نتیجه درصد واقعی خروجی موفق از همراه اول به ایرانسل 43 درصد است که ایرانسل ادعای 18 درصدی کرده بود.

وی افزود:‌ برای محاسبه درصد موفقیت خروجی از ایرانسل به همراه اول نیز باید تعداد مشترکین منحصربه‌فرد موفق به ورود به همراه اول (3466نفر) را بر تعداد کل مشترکین منحصربه‌فرد متقاضی (13139نفر) تقسیم کنیم؛ در نتیجه درصد واقعی خروجی موفق از ایرانسل به همراه اول تنها 26 درصد بوده که ایرانسل ادعای 68 درصد کرده است.

بهداری با بیان اینکه تعداد تقاضای مشترکین ایرانسلی برای ورود به همراه اول 25 هزارو 91 مورد و تعداد تقاضای مشترکین همراه اولی برای ورود به ایرانسل 23 هزارو 768 مورد است؛ گفت: نسبت ترابرد بین همراه اول و ایرانسل نه تنها 6 برابر به نفع ایرانسل نبوده بلکه 0.95 برابر (23768 تقسیم بر 25091)، به ضرر ایرانسل است.

 

فصل الخطاب این تناقض گویی آمار رسمی رگولاتوری از مرکز ترابرد خواهد بود که کسب اطلاع فارس حاکی از تصمیم رگولاتوری برای انتشار رسمی این آمار است.
منبع:فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  3