واکنش صندوق بین‌المللی پول به توافق ایران با FATF

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول که از سوی کارکنان این نهاد تهیه شده است، اجرای برنامه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، اتصال بانک‌های ایرانی به بانک‌های جهان را تقویت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، جدیدی اعلام کرد تولید ناخالص ملی ایران پس از اجرایی شدن برجام و رفع تحریم‌ها رشد قابل توجهی داشته و میانگین رشد تولید ناخالص امسال به ۴.۵ درصد می رسد.

این گزارش بر مبنای یافته‌های مقدماتی دیدار رسمی صندوق بین‌المللی پول از ایران منتشر شده و منعکس کننده دیدگاه کارکنان صندوق بوده و نظر مدیران هیات اجرایی این نهاد در آن لحاظ نشده است.

بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی واقعی ایران در نیمه اول امسال که تحریم‌ها پس از اجرایی شدن برجام تسهیل شد، بهبود قوی داشت و تولید و صادرات نفت به سرعت بهبود یافت و به سطح دوران پیش از تحریمها نزدیک شد و کمک کرد ایران در برابر تاثیر قیمتهای پایین نفت در بازار جهانی مصون بماند. فعالیت فزاینده در بخش تولید خودرو، تجارت و خدمات حمل و نقل هم به بهبود رشد در بخش غیرنفتی منجر شد.

صندوق بین‌المللی پول برآورد کرد که نرخ تورم در ایران در سال جاری به ۹.۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش بی بی سی، در گزارش این نهاد مالی عامل کاهش تورم نقطه به نقطه در ماه ژوئن، سیاست‌های مدبرانه مالی و پولی ایران خوانده و گفته شده است که دولت ایران اصلاحات گسترده و بلندپروازانه‌ای برای تثبیت رشد اقتصادی پایدار در پیش گرفته است.

صندوق بین‌المللی پول یکی از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان محسوب می‌شود و مقر آن در واشنگتن است.

گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول درباره ایران می‌گوید که برای کمک به رشد اقتصادی بیشتر بخش خصوصی در ایران، تحول اساسی در نظام بانکی این کشور الزامی است. طبق گزارش این وام دهنده جهانی، بانک مرکزی ایران طی یک سال گذشته تدابیر قابل توجهی برای ساماندهی و تحت نظارت درآوردن موسسات مالی فاقد مجوز انجام داده و چنین اقداماتی در رسیدگی به مسئله مهم بی‌ثباتی مالی اهمیت بالایی داشته است.

گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره ایران در مجموع سیاست‌های اقتصادی دولت را تشویق و حمایت می‌کند و بر لزوم اصلاحات بانکی و مالی تاکید دارد.
منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

75  +    =  85