Social Banking بانکداری را متحول می‎کند

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه پول مجازی به بازارهای پول دنیا معرفی و در حال توسعه است گفت: دلیل اینکه در دنیا به سمت استفاده از ابزار بانکداری اجتماعی رفته اند این است که مردم زمان زیادی از اوقات خود را در این بستر می گذرانند و در شبکه های اجتماعی حضور دارند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بابک تیمورپور درباره برگزاری ششمین همایش سالیانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در روزهای ۱۳ و ۱۴ دی ماه سال جاری گفت: بحث کسب و کارهای نوین در حوزه بانکی بعضا بانکداری را به چالش می کشاند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهارداشت: در حال حاضر پرداخت هایی به صورت غیررسمی و خارج از شبکه بانکی اتفاق می افتد و بحث پول مجازی نیز در دنیا خیلی پیشرفت کرده ولی در ایران هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است.

تیمورپور تصریح کرد: البته شرکت ها به صورت خصوصی وارد این کار شده اند ولی دولت هنوز تصمیم مشخصی در این زمینه نگرفته است؛ بنابراین پیگیری این موضوع در همایش می تواند از موضوعات جذاب باشد.
وی هوشمندسازی،‌ داده پردازی و داده کاوی را از موضوعات همایش سال گذشته برشمرد و افزود: در سال های قبل این حوزه هنوز به بلوغ نرسیده بود و منجر به استفاده سودآورانه برای بانک ها و شرکت های پرداخت PSP ها نشده بود ولی امروز به مرحله ای رسیده که به نظر می رسد شرکت ها از داده کاوی برای ایجاد ارزش در امور و کسب درآمد بیشتر استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره ارائه خدمات بانکی از طریق شبکه های اجتماعی و چگونگی رفتار بانک ها با این موضوع ادامه داد: دلیل اینکه در دنیا به سمت استفاده از ابزار بانکداری اجتماعی رفته اند این است که مردم زمان زیادی از اوقات خود را در این بستر می گذرانند و در شبکه های اجتماعی حضور دارند.

تیمورپور بیان داشت: مردم عادت کرده اند در این شبکه ها فعالیت کنند و بانک ها نیز می بینند که برای ارتباط با مردم باید از ابزاری استفاده کنند که مردم به آن عادت کرده و کار می کنند؛‌ بنابراین وارد آن حوزه ها و کانال ها می شوند و سعی می کنند عملیات بانکی را در این فضا نیز ارائه دهند.

به گفته وی، در ایران هنوز تصمیم گیری در این زمینه ها شفاف نیست و برای بانک ها ۱۰۰ درصد مشخص نیست که در آینده چه برخوردی با این شبکه ها خواهد شد و اگر این مسائل روشن باشد بانک ها می توانند سرمایه گذاری کنند و کانال های ارتباط با مشتری را از این طریق ها دنبال کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: شاید بتوانند در شبکه های اجتماعی بتوانند ابزارهایی را ایجاد کنند که بتوانند برای پرداخت ها از آن بهره بگیرند و ممکن است در موارد دیگری نیز بحث تسهیلات را از طریق این شبکه ها بتوانند پیگیری کنند.

تیمورپور اظهارداشت‌: همچنین اعتبارسنجی و ارزش سنجی مشتریان نیز بتواند از طریق این شبکه ها انجام شود. البته تصمیم گیری در این زمینه ها از حوزه بانک ها خارج است و به دولت و حاکمیت مربوط است.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال در قالب یک برنامه پنج ساله برنامه ها مشخص شود تا بتوان سیاست گذاری انجام داد. یک دغدغه امنیتی در این زمینه وجود دارد چون کسانی که این شبکه ها را اداره می کنند در خارج از کشور هستند ولی بعضا خواست امنیت سازی وجود دارد.

این استاد دانشگاه گفت: امنیت سازی باید به نحوی باشد که وقتی کار بانکی انجام می شود در پروسه انتقال کسی نتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند. در حال حاضر ما از طریق اینترنت عملیات بانکی انجام می دهیم این خودش نیز یک ابزار است ولی مکانیزمی ایجاد شده که وقتی تراکنش انجام می شود با اینکه ممکن است در دنیا قابل مشاهده باشد ولی محتوی آن قابل مشاهده نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهارداشت: چنین مکانیزمی را در برخی شبکه های اجتماعی و ابزارهای چت می توان اجرا کرد. ما باید این موضوع را بررسی کنیم که کدام یک از این شبکه های اجتماعی را می توان امن کرد.

وی درباره این موضوع که تغییرات تکنولوژیکی سریعی اتفاق افتاده و به نظر می رسد بانک ها نتوانستند خود را برای استفاده از بسترهای جدید آماده کنند ، خاطرنشان کرد: نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز بانکداری اجتماعی جدید است.

تیمورپور با اشاره به اینکه سوشال بنکینگ (بانکداری اجتماعی) در دنیا نیز موضوع تازه ای است بیان داشت: البته ممکن است لازم باشد در برخی حوزه ها خودمان را به دنیا برسانیم ولی ایجاد امنیت فکری از آن سمت باعث می شود که از اینطرف نیز اقدامات جدی تر صورت پذیرد.

منبع:بولتن نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

43  −  41  =