وزیر خارجه نروژ، ایران به سبب ثبات سیاسی و رشد اقتصادی یک شریک خوب تجاری است.

خط اعتباری یک میلیارد دلاری نروژ برای تسهیل صادرات به ایران

وزیر خارجه و توسعه همکاری های بین الملل نروژ در دیدار با وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران گفت: معتقدیم ایران به سبب ثبات و امنیت بالای سیاسی و روند تصاعدی رشد اقتصادی، می تواند شریک خوب تجاری و مالی برای ما باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،  به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، «بورگ برند» که برای شرکت در نشست سالیانه بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده بود، در این دیدار تاکید کرد شرکت ها و موسسه های مالی و بانک های کشور خود را برای همکاری با ایران تشویق می کند.

بورگ برند گفت: برای توسعه روابط تجاری با ایران خط اعتباری یک میلیارد دلاری صادراتی برای شرکت های نروژی در نظر گرفته ایم که تاکنون و به سرعت نزدیک به 400 میلیون دلار از این خط برای صادرات فناوری های پیشرفته به ایران مورد استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: «دی اند بی» به عنوان بزرگ ترین بانک نروژ قرار است در بازار ایران مشارکت داشته باشد.
وزیر خارجه و توسعه همکاری های بین الملل نروژ ادامه داد: از همکاری در زمینه دریایی، شیلات و نفت و گاز نیز استقبال می کنیم.

** گشایش خط اعتباری یک میلیارد دلاری بیانگر لزوم توسعه همکاری های تهران- اسلو است
وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار گفت: گشایش و اعطای خط اعتباری یک میلیارد دلاری از سوی موسسه بیمه اعتبار صادراتی نروژ به ایران، بیانگر لزوم توسعه همکاری های دو کشور است.
«علی طیب نیا» افزود: حجم همکاری های اقتصادی دو کشور با وجود ظرفیت های بسیار، اندک است و علاقه مندیم روابط خود را در بخش های مختلف اقتصادی با اسلو ارتقا دهیم.
این مسئول، درباره دستاوردهای اقتصادی ایران اضافه کرد: تاکنون پیشرفت های خوبی در زمینه فروش نفت و تفاهم با سایر کشورها داشتیم اما هنوز مشکلاتی در مسیر توسعه همکاری ها با اروپا وجود دارد که امید می رود با تلاش و همکاری همه کشورهای این منطقه بویژه نروژ در آینده نزدیک رفع شود.
وی افزود: نفت و گاز، شیلات و مسائل مالی از زمینه های موجود همکاری است و دو کشور می توانند توسعه روابط دوجانبه را در اولویت قرار دهند.
طیب نیا گفت: ما در گذشته شاهد حضور موثر شرکت های نفتی نروژی در توسعه میدان های انرژی ایران بوده ایم اما این حضور در دوران تحریم های ظالمانه علیه کشور ما به کمترین میزان رسید.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه به علاقه و اعلام آمادگی شرکت های نروژی، همکاری ها در این زمینه از سرگرفته شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: امضای موافقتنامه های پایه ای همچون موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، موافقتنامه گمرکی و سرمایه گذاری برای ارتقای سطح همکاری ها اهمیت دارد و پیشنهاد می شود عملیاتی شدن امضای این موافقتنامه ها در دستور کار قرار گیرد.
وی گفت: در مذاکره های اخیر، مقرر شد خط اعتباری یک میلیارد دلاری توسط موسسه بیمه اعتبار صادراتی نروژ به ایران اعطا شود و این موضوع بیانگر لزوم توسعه همکاری های دو کشور است.
طیب نیا افزود: برقراری رابطه بین بانک های دو کشور، برای سهولت تجارت و ارتقای همکاری های اقتصادی بسیار مهم است.
به گزارش ایرنا، شامگاه بیست و ششم دی ماه 1394 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره انجام تعهدات هسته ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اجرای تعهدات طرف مقابل (گروه 1+5) یعنی روند لغو تحریم های هسته ای غرب علیه تهران آغاز شد.
مردادماه گذشته وزیر خارجه و توسعه همکاری های بین الملل نروژ در سفر به تهران و دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران، بر ضرورت استفاده هر چه بیشتر از فضای پسابرجام برای توسعه همکاری ها و روابط میان ایران و کشورهای اروپایی تاکید کرد.
بورگ برند با ابراز خرسندی از توافق های صورت گرفته با تهران گفت: ایده های مختلف همکاری با ایران را به عمل تبدیل کرده ایم و در این زمینه پس از یک دهه، ضمانت های لازم برای روابط اقتصادی با ایران را صادر کرده ایم.
وی تاکید کرد باید همه کانال های ارتباط بانکی با ایران هر چه زودتر فعال شود.

منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =