تحلیل نیویورک‌تایمز درباره قرارداد دو اپراتور تلفن همراه ایرانی و آمریکایی

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی با اشاره به توافق یک شرکت مخابراتی آمریکا با اپراتور رایتل در ایران، نوشت: این رویداد نشانه‌ای از بهبود روابط با ایران و تحقق وعده‌های اقتصادی روحانی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، تا همین چند وقت پیش خطوط تلفن همراه آمریکایی هیچ سیگنالی را در ایران دریافت نمی‌کردند اما این وضعیت به تازگی کمی تغییر کرده است. هفته گذشته یک سخنگوی شرکت AT&T اعلام کرد که این شرکت با کمک رایتل یک شرکت داخلی ایرانی برای مشتریان خود با خطوط تلفن همراه آمریکایی خدمات مکالمه صوتی و دیتا در ایران ارائه می‌کند.

یک مقام شرکت رایتل ایران نیز که دولتی محسوب می‌شود، این همکاری را تأیید کرده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: اگرچه خبر صدور مجوز صادرات شرکت هواپیماسازی بزرگ بویینگ و ایرباس به ایران در ماه گذشته صدر اخبار تمام رسانه‌های جهان را به خود اختصاص داد، توافق شرکت AT&T در ماه مارس که اکنون تنها اپراتور آمریکایی محسوب می‌شود که در ایران خدمات خطوط تلفن همراه ارائه می‌دهد، توجه کمی را به خود جلب کرد.

این توافق یکی از چندین نشانه از تحقق وعده‌های حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران مبنی بر جذب و استقبال از تجارت خارجی و پایان دادن به انزوای ایران است که سرانجام در حال بروز و ظهور است.

مسعود دانشمند، یک مقام اتاق بازرگانی ایران گفت که توافق شرکت AT&T با رایتل یک گام در مسیر درست است. این حقیقت که تلفن‌های همراه در ایران و آمریکا دارای پوشش هستند، نشان دهنده حسن‌نیت در هر دو طرف است.

به نوشته نیویورک‌تایمز، ایران با 80 میلیون جمعیت و سرمایه نفت و گاز خود یک بازار خوب برای شرکت‌های غربی محسوب می‌شود. پس از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌های اقتصادی ایران انتظاراتی در هر دو کشور به وجود آمده بود که به نظر می‌آید این روز سرانجام فرا رسیده است اما تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران هم‌چنان به قوت خود باقی است که برای دلسرد کردن بانک‌های غربی نسبت به تعامل با تهران و تأمین مالی قراردادها با این کشور کافی هستند. به نظر می‌آید این امر فرصت‌های تجاری را بیرون از بخش نفت و گاز و خطوط هوایی در نطفه خفه کرده‌اند. با این حال، شرکت AT&T به هر دلیلی تصمیم به این کار گرفته و از تبلیغات هم اجتناب کرده است. البته هنوز هم مشخص نیست که با وجود این مشکلات رایتل و شرکت AT&T چگونه می‌خواهند حساب‌های مالی خود را حل و فصل کنند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: با این اوصاف، این که شرکت‌های تلفن همراه آمریکایی در ایران فعال شده‌اند حامل این پیام است که زمانه در حال تغییر است، هرچند به آرامی.

منبع:ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

90  ⁄    =  10