وزیرخارجه ساحل عاج، کمک تهران در زمینه انرژی و تامین اجتماعی را خواستاریم

توافق برای تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ساحل عاج

وزیر امورخارجه ساحل عاج در دیدار با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران با استقبال از پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک، کمک تهران در زمینه نفت و گاز، تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی را خواستار شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «تواکوس مایری» در این نشست که در تهران برگزار شد، گفت: ما کمک های شما را در زمینه های نفتی و گازی خواستاریم.

مایری که پیش از این در جایگاه وزیر بهداشت و وزیر حمل و نقل به ایران سفرهایی داشت، ادامه داد: در زمینه تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی کشوری نیز مایلیم از تجربه شما بهره مند شویم.
وی ادامه داد: بانک های زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می توانند برای تخصیص خط اعتباری با هدف پیشبرد برنامه های ما موثر باشند.

وزیر امورخارجه ساحل عاج همچنین برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در زمینه تولید مواد اولیه، انرژی، ساخت مسکن، کشاورزی، تولید کاکائو، حمل و نقل، ساخت خودروهای جمعی (اتوبوس و مینی بوس) و ایجاد نهادهای تحقیقاتی مرتبط ابراز امیدواری کرد و گفت: برای تحکیم و تقویت روابط میان ساحل عاج و ایران همواره آماده ایم و همه توان خود را در این زمینه به کار می بریم.


** پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک با ساحل عاج

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران در این نشست پیشنهاد تشکیل کمیسیون مشترک با ساحل عاج را به منظور پیشبرد برنامه ها مطرح کرد.
با توجه به استقبال وزیر امورخارجه ساحل عاج از این پیشنهاد قرار شد این کمیسیون اوایل سال 2017 میلادی (زمستان امسال) با محور انتقال دانش فنی از ایران به ساحل عاج در زمینه های تامین اجتماعی، صندوق های بازنشستگی کشوری، دارو، مسکن، گاز، انرژی و سیمان تشکیل شود.
«علی ربیعی» چشم انداز روابط ایران و ساحل عاج را «روشن» دانست و اعلام کرد از آنجا که برخی موارد مطرح شده از سوی وزیر امورخارجه ساحل عاج به مذاکره نیاز دارد در فرصت باقیمانده برای تشکیل کمیسیون مشترک در سال 2017 سازوکار تحقق این موارد بررسی و درباره آنها مذاکرات می شود.
وی در پاسخ به درخواست وزیر امورخارجه ساحل عاج برای تبادل دانش در زمینه تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی پیشنهاد کرد یک گروه مرتبط به ساحل عاج یا ایران سفر کنند که وزیر امور خارجه ساحل عاج موافقت خود را در این زمینه اعلام کرد.

ربیعی با تاکید بر لزوم گسترش روابط جنوب-جنوب گفت: بخشی از نیازهای ساحل عاج را می توان به کمک هلدینگ ها و شرکت های زیرپوشش وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و دستگاه های مربوط تامین کرد و بخش دیگر با سرمایه گذاری بخش خصوصی به سرانجام می رسد.

در این نشست دو طرف درباره تقویت بخش های مرتبط با صنایع دستی و گردشگری توافق کردند و قرار شد در این زمینه نیز تصمیم لازم گرفته شود.

به گفته وزیر امورخارجه ساحل عاج، این کشور از لحاظ وسعت یک ششم و از نظر جمعیت یک سوم ایران است و 40درصد کاکائوی جهان را تولید می کند و دومین تولیدکننده نارگیل به شمار می رود.

همچنین ساحل عاج نخستین تولیدکننده قهوه در جهان محسوب می شود و از زمینه مناسب سرمایه گذاری برای تولید بادام زمینی برخوردار است.

ارزش صادرات ایران به ساحل عاج در پنج ماهه نخست امسال دو میلیون و 520 هزار و 209 دلار و ارزش واردات از این کشور 240 هزار و 987 دلار بود.

منبع:ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  4  =  1