ماموریت جدید بشارتیان در کاشف

نماینده حاکم بزرگ است و به سرکشی شرکت های سرزمین فناوری اطلاعات بانک مرکزی عادت دارد. حالا هم راهی «شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف» شده تا گره های این شرکت را باز نموده و زمینه پویایی هر چه بیشتر آن را فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک پس از آنکه هوشنگ بشارتیان از هیات مدیره شرکت شاپرک خداحافظی کرد برخی از اینکه گفته شد به بانک مرکزی باز گشت برآشفتند. آشفتگی از آن رو بود که هنوز برای وی حکم مشاورتی صادر نشده است در حالی که همگان می دانند که  وی از جمله مشاوران ارشد «کرمانشاه»معاون فناوری های نوین بانک مرکزی است چه حکمی برای وی صادر شده باشد چه نوشته ای با چند تعارف تکراری به نام حکم در میان نباشد.

اکنون اما ماموریت جدید بشارت در کاشف رقم خورده و قرار است به زودی به عنوان ریاست هیات مدیره در کنار سید علی هاشمی اقدم، این شرکت را متحول کند.

کسانی که در درون شرکت کاشف فعالیت دارند از انفعال درونی این شرکت حکایت می کنند و به نظر می رسد« می تی کومان »( اینجا را بخوانید) سرزمین فناوری بانک مرکزی به عنوان نماینده حاکم بزرگ، علی کرمانشاه حالا راهی  شرکت کاشف شده تا چرخ زنگ زده این شرکت را کمی روغن کاری کرده تا شاید  سرعت بخش فرایند تکاملی این شرکت باشد.

«می تی کومان» اکنون با حکم عضویت در هیات مدیره راهی کاشف شده و قرار است به عنوان ریاست هیات مدیره در این شرکت ایفای نقش کند. هم اکنون مراحل ثبتی در اداره امور ثبت شرکت ها در حال سپری شدن است تا بشارتیان در راس هرم هیات مدیره کاشف به خروج از انفعال این شرکت کمک کند.

بشارتیان پیش از این در شاپرک ماموریت داشت و معلوم نیست در کاشف چقدر ماندگار شده و و بعد از «شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف» راهی کدام شرکت شود.

در زیر تاریخچه کاشف را می خوانیم

تاریخچه و روند شکل‌گیری کاشف
«شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف» عضوی از گروه شرکت‌های مجری اهداف حاکمیتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که باهدف راهبردی «مدیریت و هدایت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی» تأسیس‌شده است. این شرکت در تاریخ 18/12/1392 با شماره 451233 در سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور به‌طور رسمی به ثبت رسیده است.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف مدیریت و هدایت متمرکز امنیت اطلاعات در حیطه زیرساخت‌ها و خدمات بانکی و گسترش، تعمیق و بهینه‌سازی همکاری و هماهنگی با بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری از یک‌ سو و از سوی دیگر با سایر نهادها و سازمان‌های حاکمیتی فعال کشور در حوزه امنیت، همچون: مرکز مدیریت راهبردی افتا، مرکز ماهر و پلیس فتا اقدام به تأسیس شرکت کاشف نمود. به این منظور مصوبه شورای پول و اعتبار در آذرماه سال 1391 بستر قانونی تأسیس این شرکت را -که از سال 1390 تحت عنوان «مرکز کاشف» فعالیت‌هایی در چارچوب وظایف مورد اشاره داشت – فراهم کرد.

 با توجه به وظایف تعریف‌شده، کاشف به پشتوانه تخصص، تعهد، ابزارهای قانونی مؤثرِ در اختیار و حسن تعامل با سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و مسئولین ذی‌ربط از یک ‌سو و شبکه بانکی و پولی کشور از سوی دیگر، ازاین‌پس تنها مسیر و حلقه پیوند سیاست‌گذاران و سازمان‌های مسئول درزمینه امنیت اطلاعات با نظام بانکی کشور و تسهیل گر این امر خواهد بود و تلاش می‌کند تا در سایه ایجاد هم‌افزایی میان تمامی بازیگران قانونی این حوزه، شرکتی مسئول و ایفاگر بخشی از وظایف حاکمیتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظام پولی کشور و مقوّم ثبات مالی، امنیت دارایی‌ها و اطلاعات مالی شهروندان و نگهبان حقوق مشتریان و ذی‌نفعان نظام پولی کشور باشد.

 چشم‌انداز
با عنایت به سیاست‌های راهبردی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و تصمیمات هیئت محترم وزیران، آرمان‌ها و نیازهای بانک مرکزی و شبکه پولی و بانکی و همچنین مصوّبه یک هزار و یک‌صد و پنجاه و یکمین‌ جلسه‌ شورای پول و اعتبار، تصویر آینده مطلوب «شرکت کاشف»، هم‌جهت با چشم‌انداز 20 ساله کشور، برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، سند راهبردی افتا و راهبردهای نظام جامع فناوری اطلاعات کشور چنین خواهد بود:
 «کاشف در افق ایران 1404، نهادی است مورد اعتماد، مجهز، کارآمد، اثربخش، دانش‌بنیان و چابک با جایگاهی ممتاز و نقشی سازنده در ایجاد و صیانت از امنیتی اعتماد ساز، ارزش افزا، متوازن، پایدار، کارآمد، مشارکت محور، همه‌جانبه و هم‌راستا با اهداف و راهبردهای پولی و مالی در فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی کشور».

مأموریت
در راستای ارتقای امنیت و تاب‌آوری شبکه پولی و بانکی کشور و درنهایت دستیابی به فضایی مطمئن برای تولید و تبادل اطلاعات بانکی، مأموریت شرکت کاشف به شرح ذیل می‌باشد:
 «کاشف به‌عنوان نماینده بانک مرکزی و عالی‌ترین مرجع هدایت و مدیریت امنیت در فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی، مأموریت دارد تا از طریق پایش، ارزشیابی، جهت‌دهی، برقراری تعاملات و به اشتراک‌گذاری اطلاعات، امنیت و تاب‌آوری زیرساخت‌ها و خدمات بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و بازار غیرمتشکل پولی کشور را ارتقا بخشد».

اجزای مأموریت
اجزای اصلی مأموریت شرکت کاشف در نظام بانکی به شرح زیر تعریف می‌شود:
1) تدوین و تعیین اهداف، سیاست‌های کلان، راهبردها و الزامات امنیت اطلاعات.
2) نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلان، راهبردها و الزامات امنیت اطلاعات.
3) تدوین و تعیین چارچوب مدیریت ریسک امنیت اطلاعات.
4) پایش ریسک امنیت اطلاعات.
5) تحقیق و توسعه درزمینه امنیت اطلاعات.
6) هماهنگی و مدیریت یکپارچه رخدادهای مرتبط با امنیت اطلاعات در سطح نظام بانکی، در ساختاری سلسله مراتبی و با همکاری گوهرهای فعال در بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری و بازار غیرمتشکل پولی.
7) طراحی و تأمین نظام گزارش دهی رخدادها و وضعیت امنیت اطلاعات.
8) تعامل و همکاری با نهادها و مراکز امنیتی، نظارتی، قضایی و تقنینی کشور، مجامع و سازمان‌های بین‌المللی و بخش خصوصی، در حوزه‌های مرتبط با تدوین قوانین، مقررات و رسیدگی به رخدادهای امنیت اطلاعات.
9) افزایش سطح آگاهی امنیتی نظام بانکی از طریق انتشار و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مرتبط با تهدیدات، آسیب‌پذیری‌ها و حوادث امنیت اطلاعات.
10) ایجاد هماهنگی جهت ارائه آموزش‌های لازم در خصوص اهداف، ساختارها، سیاست‌های کلان، راهبردها و الزامات امنیت اطلاعات.

حوزه‌های راهبردی فعالیت
حوزه‌های راهبردی، قلمروهای اساسی هستند که نقش محوری در تعاملات و جهت‌گیری‏های شرکت کاشف دارند. این حوزه‏ها عبارت‌اند از:
1) رویارویی با حوادث امنیت اطلاعات
2) مدیریت امنیت و تاب‌آوری
3) نظارت
4) آموزش و آگاهی‌رسانی
5) مشارکت و همکاری
6) تحقیق و توسعه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  ⁄    =  11