بومی سازی سامانه های پرداخت/ شروط ورود کارت های اعتباری بین المللی

مدیر امور برنامه‌ریزی و پایش عملکرد شرکت‌های ملی داده‌ورزی با تاکید بر خودکفایی در سیستم های ملی پرداخت در کشور گفت: در امنیت داخلی حوزه پرداخت، ایران سرآمد است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سید فرشید یعسوبی گفت: امنیت در حوزه پرداخت از دو بُعد قابل‌ بررسی است، یکی امنیت در تعامل با دنیا و دیگری امنیت پرداخت در داخل کشور است و ایران در حوزه امنیت داخلی مشکلی ندارد از اینرو  برای داشتن پروتکل‌های ارتباطی با دنیا نیز باید از استاندارهای مشابه با دنیا بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: میزیان آسیب‌های سایبری در ایران به نسبت میزان نرخ رشد آن در دنیا بسیار پایین و کشور در حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت از آخرین فناوری‌ها روز دنیا بهره‌مند است؛ همچنین در دوران تحریم نیز از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده می‌کردیم.

یعسوبی در خصوص آثار ابعاد مختلف تحریم در بانکداری الکترونیک اظهارداشت: آثار تحریم در این حوزه از بُعد فناوری‌ها در بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار، همچنین از بُعد مقررات، نهاد ناظر و ارتباطات بین‌المللی قابل‌بررسی است.

وی افزود: تمام سیستم‌های ملی پرداخت در کشور به خودکفایی رسیده و تمام سامانه‌های پرداخت در کشور بومی‌شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یعسوبی تصریح کرد: بیشترین ضعف بانکداری الکترونیک در بخش سخت‌افزار است، همچنین در بخش نرم‌افزاری در حوزه کربانکینگ نیز فعالیت‌های خوب و ارزشمندی در کشور صورت گرفته که کافی نیست از اینرو به‌ منظور تعامل با خارج از کشور و ایجاد یک سیستم یکپارچه جامع نیازمند استفاده از فناوری‌های خارجی هستیم.

وی یادآور شد: در ابتدا با واردکردن و انتقال این فناوری به داخل کشور با کوشش فعالان این عرصه در چند سال آتی قادر به بومی‌سازی آن نیز به‌ صورت کامل خواهیم بود.

این فعال حوزه بانکداری الکترونیک با اشاره به اقدامات عملی در حوزه بانکداری الکترونیک بعد از برجام، اذعان داشت: ارتباط با سوئیفت یکی از این اقدامات بوده البته تنها از نظر فناوری بدین معنی که جاده به‌ منظور تعاملات بین‌المللی هموار شده ولی در شرایط فعلی این جاده مسافران کمی دارد.

مستر کارت به‌ صورت کارت هدیه با قابلیت شارژ در دسترس است

مدیر امور برنامه‌ریزی شرکت‌های ملی انفورماتیک در خصوص همکاری وزارت ارتباطات و شرکت پست‌ بانک در خصوص صدور مستر کارت برای ایرانیان گفت: این موضوع در خصوص شرکت پست بوده که این موسسه ادعا کرده بود که توانسته مستر کارت وارد کشور کند که اصل قضیه صدور آن به‌ صورت کارت هدیه با قابلیت شارژ است.

وی افزود: این کارت در بیرون از کشور صادر و در داخل به متقاضیان داده می‌شود که از این قابلیت نیز برخوردار است که اسم مشتری نیز روی آن درج شود و به‌ صورت معمول یک حساب در خارج از کشور افتتاح و به این بخش اختصاص می‌یابد که از قبل هم وجود داشت.

یعسوبی با اشاره بر نحوه شارژ این کارت‌ها گفت: در دفاتر پست‌ بانک درخواست برای شارژ این کارت داده و کارهای اجرایی از طریق این بانک انجام می‌شود.

مقدمات ورود کارت‌های اعتباری بین‌المللی مستلزم یک بازه زمانی شش ماه

وی در خصوص ورود کارت‌های اعتباری بین‌المللی در کشور گفت: در این بخش نیازمند آماده کردن زیرساخت‌های فنی هستیم و بانک مرکزی در نقشه راه ۱۴۰۰ پروژه‌های متعددی را برای این منظور تدارک دیده که متولی آن نیز گروه ملی انفورماتیک است.

یعسوبی یادآور شد: مهم‌ترین بخش نیز در این حوزه سوئیچ زیرساخت‌ها برای انتقال پیام‌های مالی با فرمت‌های استاندارد است که در دستور کار قرار دارد و در فاز مطالعه و هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه مالی و نظارتی قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود برای فراهم آوری مقدمات آن نیز یک دوره شش ماه حداقل نیاز است.

عملیاتی شدن پرداخت با فناوری NFC نیازمند همکاری‌های بانک مرکزی و بانک‌های عامل

وی در خصوص ورود سیسم کارت‌های ایرانسل با فناوری NFC که می‌تواند پرداخت موبایلی را انجام دهد اظهارداشت: NFC به معنای ارتباط نزدیک است و این فناوری به معنای ارتباط موبایل با دستگاه پرداخت است بدین معنا که اگر دستگاه پرداخت برفرض مثال پایانه‌های فروشگاهی یا کارتخوان‌ها به فناوری NFC مجهز باشد با نزدیک کردن دستگاه موبایل با اخذ تأییدهای با آن پرداخت انجام می‌شود.

یعسوبی خاطرنشان کرد: موضوعی که به‌ صورت معمول به آن توجه نمی‌شود این است که در این بخش یک مقوله موبایل پی منت و موبایل بانکینک داریم که به‌ صورت معمول با هم اشتباه گرفته می‌شوند و در مورد موبایل بانکینگ بانک محور قرار می‌گیرد در صورتی‌ که موبایل پی منت محور می‌تواند بانک، اپراتور یا شخص دیگری باشد که مختص پرداخت خُرد و کیف پول است.

این کارشناس بانکداری الکترونیک تصریح کرد: در بانکداری امروزه مدیریت ریسک یکی از مواردی است که باید به آن توجه جدی شود و در پرداخت‌های خُرد مدیریت ریسک پایین است؛ بنابراین سطح امنیتی مدیریت ریسک در پرداخت‌های خُرد با موبایل بانکینگ و دیگر مقوله‌های کلان بیسار متفاوت است.

وی اذعان داشت: در پرداخت‌های موبایل همواره با افزایش امنیت سرعت کاهش می‌یابد و برعکس به همین خاطر مقرون‌ به‌ صرفه هم نیست و این بخشی که رونمایی شد یعنی سیم‌کارت‌هایی که به فناوری NFC مجهز باشد تنها ارتباط را برقرار می‌کند و باید مواردی از قبیل اینکه این پرداخت به‌ وسیله موبایل از کجا برداشت و به کجا واریز شود و امنیت بستر آن مورد توجه و تعیین شود.

یعسوبی ادامه داد: رگولیشن و مقررات پرداخت نیز باید در این بخش مدیریت شود، همچنین بحث امضای دیجیتال که در این‌ بین وجود دارد خود دارای پیچیدگی‌هایی است و اجرایی شدن این پروسه نیازمند همکاری‌های مؤثر بانک مرکزی و بانک‌های عامل است.

منبع: ایبنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  1