تمايل شركت‌هاي امريكايي براي سرمايه‌گذاري در ايران

مديرعامل شركت پتروشيمي جم با بيان اينكه شركت‌هاي بزرگ امريكايي حاضر به سرمايه‌گذاري در ايران هستند، گفت: شركت‌هاي خارجي منتظر فراهم شدن بستر براي آغاز سرمايه‌گذاري در ايران هستند، اما نحوه اجراي قانون افزايش قيمت اتان و غيره مانع از سرمايه‌گذاري آنها در كشور مي‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سيد حسين اميرافضلي با اشاره به تحريم‌ها عليه ايران، اظهار كرد: در هشت سالي كه ايران تحريم بود، كشورهاي ديگر از جمله عربستان و چين رشد كردند.

 زماني كه ما كارشناسان خود را براي بازديد به كشورهاي ديگر اعزام مي‌كنيم الان هم مي‌خواهيم مطالعات انجام دهند تا براساس آن مطالعات ببينيم كه در چه حوزه‌اي بايد سرمايه‌گذاري كنيم. وي با اشاره به فعاليت كشور چين در زمينه صنعت پتروشيمي، گفت: كشور چين از كشورهاي ديگر LPG مي‌خرد و در كشور خودش پروپيلن توليد مي‌كند.

 ارزش برخي از محصولاتي كه چين از اين طريق توليد مي‌كند ۱۸۰۰ دلار است، در حالي كه ما همه محصولات خود را خام صادر مي‌كنيم. مديرعامل شركت پتروشيمي جم با اشاره به توانايي‌هاي كشور در زمينه‌هاي مختلف، ادامه داد: مزيت كشور ايران در كشاورزي نيست. در سال ۱۳۹۵، ۱۰ ميليون تن گندم توليد كرديم كه براي آن سه ميليون هكتار زيركشت رفت و ۲۰ تا ۳۰ ميليون مترمكعب آب مصرف شد، اما در نهايت ۱۲هزار ميليارد تومان درآمد داشت. در حالي كه اگر دو كارخانه PDH راه‌اندازي مي‌كرديم با خرج كمتر، درآمد بيشتري كسب مي‌شد. اميرافضلي گفت: عربستان PDH با هزينه بالا توليد مي‌كند در حالي كه ايران از دل چاه LPG استخراج كرده و خام صادر مي‌كند. حتي يك تن از اين مواد خام تبديل به محصول نمي‌شود. وي با تاكيد بر اينكه ريسك سرمايه‌گذاري در كشور ايران بالا است، اضافه كرد: در حال حاضر در جايگاه شش هستيم كه جايگاه بسيار بدي است و در اين شرايط چگونه توقع داريم كه سرمايه‌گذار جذب كنيم. سرمايه‌گذار خارجي به معني امنيت و تعامل با جهان است، اما ريسك سرمايه‌گذاري در ايران بالا است. مديرعامل شركت پتروشيمي جم با اشاره به محصولات پتروشيمي كه در كشور توليد مي‌شود، توضيح داد: عمده محصولات پتروشيمي در كشور ما آمونياك، اوره، متانول و انواع الوين‌ها است، اما بايد بررسي كنيم چند درصد گازي كه توليد مي‌كنيم به سمت پتروشيمي مي‌رود. مسلما زير ۱۰ درصد است، اما بخش عمده‌اي از سود كشور از سوي پتروشيمي‌ها حاصل مي‌شود.

اعتماد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

31  +    =  37