همزیستی مسالمت آمیز اقلیت های نژادی و مذهبی میراث گرانبهای فرهنگ تایلند است

سفیر ایران:

‘محسن محمدی’ سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند با تاکید بر توسعه روابط بلندمدت و سابقه دار دو کشور، همزیستی مسالمت آمیز بین اقلیت های نژادی و مذهبی در این کشور جنوب شرق آسیا را ناشی از ‘میرات گرانبهای فرهنگ تایلند’ دانست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سفیر ایران در تایلند در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ‘ان.بی.تی’ این کشور به روابط حدود 400 ساله دو کشور اشاره کرد و ضمن اعلام تسلیت دولت و مردم ایران به خانواده سلطنتی، مردم و دولت تایلند به دلیل درگذشت پادشاه این کشور، به تشریح روابط دو کشور در گذشته پرداخت.

وی همچنین پیام تسلیت دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران به دولت و مردم تایلند به مناسبت درگذشت پادشاه این کشور را قرائت کرد.

محمدی در این گفت وگو به سفر شیخ احمد قمی در گذشته به تایلند اشاره کرد و گفت: شیخ احمد قمی در آن زمان با سفر به تایلند مورد احترام جامعه تایلند قرار گرفت و توانست به یکی از بالاترین رده ها در دولت سلطنتی تایلند دست یابد و تاثیر سیاسی، مذهبی و اقتصادی عمده ای بر تایلند داشت.

بلندپایه ترین دیپلمات ایران در تایلند تصریح کرد: شیخ احمد قمی به عنوان یک دوست صادق در جامعه تایلند روابط خوبی با خانواده سلطنتی داشت و به عنوان نخستین شیخ الاسلام این کشور معرفی شد.

وی افزود: باید اعتراف کنم در برخی کشورهای اسلامی، مسلمانان اقلیت نمی توانند به چنین رده های که شیخ احمد قمی دست یافت، برسند و نیاز است در این مورد از دولت تایلند تشکر شود.

شیخ احمد قمی، بنیانگذار اسلام در تایلند در نخستین سال های قرن هفدهم میلادی و پس از انجام سفری پرمخاطره به قصد مهاجرت و اقامت، رهسپار شهر ‘آیوتایا’ پایتخت سابق تایلند شد که در آن زمان ‘سیام’ نامیده می شد.

وی فعالیت دوگانه ی تجاری – مذهبی را آغاز کرد و به واسطه ازدواج با دختر پادشاه وقت تایلند و انجام خدمات شایان به این کشور، به مقام صدراعظمی نیز رسید و نهاد شیخ الاسلامی را در تایلند تأسیس کرد. از همان زمان، مسلمانان تایلند دارای نهادی شدند که متولی امور آنان است.
سفیر ایران در ادامه این گفت وگو با اشاره به همزیستی مسالمت آمیز بین اقلیت های نژادی و مذهبی در تایلند، آن را میرات گرانبهای فرهنگ این کشور عنوان کرد.

وی گفت: پادشاه تایلند نقش اصلی را در حفظ این میراث داشته است و ما برخی از مصادیق آن را در رفتار پادشاه، حتی با جامعه مسلمان و شیعیان که اقلیت مذهبی در تایلند محسوب می شوند ، مشاهده کردیم.

محمدی با اشاره به اینکه پادشاه متوفی تایلند دستور ترجمه قرآن را به زبان تایی صادر کرده بود، گفت که پادشاه روابط نزدیکی با جامعه مسلمانان داشت و نسبت به ساخت مساجد و مدارس اسلامی اقدام کرد و مسلمانان باید این نوع رفتار دولتمردان تایلند را تحسین کنند.

وی با بیان اینکه حدود پنجهزار ایرانی در تایلند زندگی می کنند، به سفر پادشاه و ملکه تایلند در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به کشورمان اشاره کرد و گفت که بعد از انقلاب اسلامی ایران نیز در سال 2004 ملکه تایلند به ایران سفر کرد .

محمدی همچنین به روابط بین مسلمانان و بودایی ها که بر اساس چارچوب گفتمانی انجام می شود اشاره و اظهار امیدوای کرد که این روابط به ویژه در مورد میانمار بتواند به پیشرفت هایی دست یابد.

سفیر ایران در پایان شعر ‘سعدیا مردم نکونام نمیرد هرگز/ مرده آن است که نامش به نکویی نبرند’ را به مردم تایلند تقدیم کرد.

ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  4