بانک های ایرانی هنوز آمادگی روابط بین المللی را ندارند

شریف نظام مافی، رییس اتاق ایران و سوییس

بانک های ایرانی هنوز با بانک های خارجی ارتباطشان بر قرار نشده و همین موضوع باعث شده تا فعالان اقتصادی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، شرایط به وجود آمده باعث شده تا برجام در اقتصاد ایران بی تاثیر جلوه کند. تا جایی که برخی فعالان اقتصادی مانند شریف نظام مافی، رییس اتاق ایران و سوییس معتقدند برجام قرار بود گشایشی در اقتصاد ایران داشته اما بدعهدی غربی ها باعث شد تا بانک های خارجی با بانک های ایران مراودات مالی نداشته باشند.

وی می گوید در دنیا صحبت از بازل 4 است اما هنوز ران در این بخش از بازل 2 استفاده می کند. بازل به معنای استانداردهای بین المللی بانکی است که بخش های مختلف تقسیم می شود. گفت و گوی ما را با این فعال اقتصادی بخوانید:

اگر بانک های اروپایی چراغ سبز برای همکاری با ایران نشان دهند آیا شبکه بانکی آمادگی لازم را برای ارتباط دارد؟

به نظر من خیر. بیشتر بانک های ایران حتی بازل 2 را پیاده نکرده اند در حالی که حداقل ارتباط بانکی بین المللی بازل3 است. حتی در جهان، الان صحبت از بازل 4 می شود که این نشان دهنده عدم آمادگی بخش مالی ایران برای ارتباط خارجی است. هرچند ایران در زمینه سیاسی آمادگی برداشتن تحریم ها را داشت و افراد خبره در وزارت خارجه در این زمینه خوب عمل کردند اما از لحاظ اقتصادی کشور آماده برجام نبود. به خصوص در زمینه بانک ها، ایران اصلا آمادگی ارتباط بین المللی را نداشت.

دلیل این ناآمادگی جیست؟

شرکت های ما آنقدر عادت کرده اند با کشورهای جهان سوم مانند چین و هند کار کنند که اصول مراودات با کشورهای پیشرفته و اروپایی یادشان رفته است. اگر هم الان تاخیر هایی در اجرای بعضی قراردادها دیده می شود، به دلیل همین عدم آمادگی بخش های مختلف اقتصاد کشور است.

تکلیف هیات های تجاری خارجی که به ایران آمدند چه شد؟

در یکسال گذشته بعد از برجام، هیات های مختلفی به ایران آمدند و در طرف مقابل هم هیات های مختلفی از ایران رهسپار کشورهای خارجی شدند، اما در واقع، هیات آوردن و بردن اقدامی سمبلیک است و در آن از اجرای کار صحبت نمی شود. حتی در جهان صنعتی، کشورهای پیشرفته، هیات به کشور دیگر نمی فرستند. این موضوع فقط در ایران مرسوم است. به این ترتیب هیات ها بیشتر سمبلیک است و درواقع پشت درهای بسته قراردادها و پروژه ها بسته می شود. البته اگر هم در قالب این هیات ها قراردادی بسته شود، قراردادهای کلان است که بیشتر هم دولتی هستند و شرکت های زیرمجموعه دولت از این فرصت ها استفاده می کنند.

یعنی این رفت و آمدها هیچ تاثیری در روابط بین المللی ایران با کشورهای دیگر نداشت؟

برای شروع برگشتن ایران به ارتباط های بین المللی، رفت و آمد هیات ها خوب بوده است اما نیاز بیشتری به به روز شدن اقتصاد و دیپلماسی اقتصادی وجود دارد. قراردادهایی که به بخش خصوصی که ستون اقتصادی کشورها به حساب می آید، مربوط می شود، پشت درهای بسته صورت می گیرد.

شما رییس اتاق ایران و سوییس هستید. روابط اقتصادی ایران با سوییس چقدر است؟

در چند وقت گذشته، سوییس 4 هیات در قالب های متفاوت و مهم به ایران فرستاده است.  بانک های سوییسی، به خصوص بانک های ایالتی این کشور رغبت زیادی به همکاری با ایران دارد. چون فعالیت آنها با دلار کمتر است و زیر پوشش دولت نیستند، راحت تر می توانند با ایران ارتباط برقرار کنند.

بولتن

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =