برونسپاری باعث کاهش هزینه و بهبود کیفیت خدمات بانکها می شود

مدیر کل تحقیق و توسعه ایران ارقام:

مدیر کل تحقیق و توسعه ایران ارقام در کارگاه ” برون سپاری فعالیت های بانکی” گفت بانکها با برونسپاری قادر خواهد بود هزینه ها را کاهش داده و خدمات باکیفیت تری به مشتریانشان رائه دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک مازیار عربشاهی مدیر کل تحقیق و توسعه شرکت ایران ارقام  درکارگاه آموزشی «برون سپاری فعالیت بانکی» در نمایشگاه تراکنش  درباره کانال های مختلف ارائه خدمات بانکی و تغییرات آنها طی زمان به مخاطبان  گفت: بانکها اگر با تغییرات محیطی تغییر نکنند از بین می روند.

عربشاهی در تشریح به فعالیت های شرکت ایران ارقام اظهار کرد: این شرکت در زمینه ارائه دستگاه های سلف سرویس بانکی فعالیت می کند و توانسته بخشی از سرویس ها و خدماتی که مشتریان بانکی از آن ها استفاده می کنند را به بانک ها عرضه نماید. همچنین وظیفه این شرکت ارائه راه حل  به بانک ها است تا امور بانکی را به نحو احسن یا خود انجام دهند یا این فعالیت ها را برون سپاری کنند.

ضرورت تغییر

عربشاهی د ابتدای کارگاه با مثال آوردن از تصویر چند دایناسور  گفت:  اگر بانکها تغییر نکنند  من یاد دایناسورها می افتم که نتوانستند خود را با تغییرات محیطی هماهنگ کنند.در نتیجه منقرض شدند

وی با بیان اینکه صنعت بانک صنعت پیچیده ای است و شامل کسانی  میشود که بیرون و یا داخل بانک مشغول فعالیت هستند گفت:اگر یکی از این دو طیف نتوانند خود را  با تغییرات بانکی وفق دهند؛  موجب خواهد شد به زودی حذف شده و از دور خارج شوند.

روند تحولات

مدیرکل تحقیق و توسعه ایران ارقام  با طرح این سوال که  حال در صنعت بانکی چگونه می توان با تغییرات همسو شد ادامه داد: سیستم بانکی تاپیش خدمات عمده خود را از شعبه ای ادایه می کرد و مشتری هر کار بانکی که داشت مثل نقد کردن چک باید به شعبه مربوطه مراجعه می کرد و شعبات دیگر قادر به انجام امور شما نبودند اما با الکترونیک شدن بانکها و با آمدن  Corebanking  این خدمات  متمرکز شد و خدمات از طریق همه شعب قابل ارائه شد  و کم کم بانک ها بین خود شبکه های محلی نیز راه اندازی کردند.

عربشاهی خاطر نشان کرد: این اتفاق تحول بزرگی در حوزه بانکداری بود که درنهایت با آمدن شبکه های ملی مثل شتاب و دیگر  شبکه های بین بانکی معنای بانکداری و صنعت بانکداری   تغییر یافت و مراجعه کننده می توانست به راحتی از همه بانک ها خدمات دریافت کند.

او گفت: با توسعه  بانکداری الکترونیک بانکها توانستند از یک کانال، سرویس و خدمات ارائه می دادند تحولی بعدی اما  Multichannel یا کانال های چندگانه بود که بانک ها توانستند سرویس های مختلفی را از کانال های متعدد در سطح کل بانک ها و از شبکه بین بانکی به مشتریان عرضه کنند.

 عربشاهی افزود: پس از آن به Crosschannel رسیدیم که تقریبا در سال های گذشته چیزی شبیه به آن را تجربه کرده بودیم در همین زمان با فراگیر شدن موبایل های هوشمند پرداخت های موبایلی، پرداخت داخل مغازه های توسط کارتخوان و پرداخت های اینترنتی  در اختیار کاربران قرار گرفت

وی با بیان اینکه   Omnichannel   تغییر دیگری است که امروزه همه بانک ها و شرکت ها  به آن سمت حرکت می کنند  خاطر نشان کرد: بانکها با پیاده سازی  Omnichannel   توانستند همزمان با چند کانال مختلف ارتباط خدمات ارائه کنند و  به این صورت ممکن است یک تراکنش از موبایل شروع و روی پوز فروشگاه تمام شود یا روی ATM شروع و برروی موبایل خاتمه یابد.این تحولات نشان دهنده آن است که صنعت بانکداری و پرداخت  توانسته خود را با تغییرات و نیازهای مشتریان همسو کند.


وی همچنین به مبحث سلف سرویس ها که تحول دیگری در امر بانکداری بود اشاره  و اظهار کرد:تحولات بانکی ما را از مراجعه حضوری به بانک و شخصی که در بانک خدمات ارائه می کند به سلف سرویس رساند وما به سمتی رفتیم که خود مشتری امور بانکی خود را انجام دهد که البته ورود دستگاه های خود پردازشروع این فرآیند بود و موجب شد این تغییرات در بانک ها شکل گیرد.

توجه به ماهیت ها

عربشاهی  ادامه داد:  این تغییرات موجب شد تا بانک ها انعطاف بیشتری نشان دهند و  زیر ساخت ها و ابزار های  مورد استفاده  خود را تغییر دهند، افزود: ما نیز در  بانک ها مجبور به انجام تغییراتی شدیم؛ فرایندهای مورد استفاده بانک ها، نوع خدمات ارائه شده توسط بانک ها، تغییر در زیر ساخت های حقوقی و حتی تغییرات  فرهنگی به مرور در بانک ها اتفاق افتاد.
  در این بین بانک های هوشمند و بانک های چابک تری که نمی خواستند به زودی و به راحتی منقرض شوند، سریعتر از بانک های دیگر این تغییرات را پذیرفتند.

وی خاطر نشان نشد: تعریف های اصلی بانک بسیار فراتر از سرویس هایی است که به مشتری ارائه می شود مثل همین تسهیلاتی که از طریق ارائه کارت های اعتباری توسط بانک مرکزی انجام شد و بدین ترتیب تسهیلات را از دل بانک ها خارج کرد و از طرق دیگری به جریان انداخت.

برونسپاری خدمات

عربشاهی در ادامه با نشان دادن اسلایدی به بعد دیگری از ارده خدمات اشاره کرد و  گفت:در بانکهای بزرگ دنیا بخش اعظم  خدمات بانکی برون سپاری می شود و فقط بانکها به وظیفه اصلی خود می پردازند این روش باعث می شود هزینه تمام شده پول کاهش یافته و  همچنین بانکها خدمات با کیفیت تر به مشتریان عرضه کنند.

عربشاهی با بیان این نکته که با تغییرات انجام شده و جایگزینی فرایند های مکانیزه پیچیده،  سازمان بانک بزرگتر شده و هزینه عملیات بانکی بالاتر رفت، تشریح کرد:تنها راهی که موجب می شود بانک ها در دام این پیچیدگی ها گرفتار نشوند و چابک تر بتوانند به وظایفشان عمل کنند، هوشمند سازی و برون سپاری است تا بدین صورت  بتوانند  فعالیت هایی که قسمت اصلی کسب و کار آن ها نیست را از دورن بانک خارج کنند و قادر باشند به ماموریت اصلی خود بپردازند .

مدیرکل تحقیق و توسعه بانکی شرکت ایران ارقام  با بیان  اینکه در برخی بانکهای دنیا حتی مدیریت منابع انسانی بانک را نیز برون سپاری می شود ، ماموریت اصلی بانک را مدیریت منابع مالی بانک از سمت پس انداز به سمت سرمایه گذاری دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  32