بازگشت بورس به محدوده زیان

جنب پل حافظ

همایون دارابی: بورس اوراق بهادار در حالی که می‌رفت هفته گذشته با رشد جهش‌وار شاخص از کمند زیان در سال جاری جدا شود اما در نهایت نتوانست به این هدف جامه‌عمل بپوشاند. در بازار سهام هفته گذشته معامله‌گران در ابتدای هفته شاهد جهش 3/ 1 درصدی شاخص کل بودند اما شاخص در روزهای بعد یک درصد از این رشد را از دست داد تا همچنان در پایان هفته کارنامه سال جاری شاخص با 549 واحد افت معادل تقریبا یک‌درصد کاهش همچنان با زیان بسته شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در حال‌حاضر، بازار سهام از دو پدیده نگرانی از نتایج انتخابات آمریکا و کمبود نقدینگی ناشی از جهش دوباره نرخ بهره تحت‌فشار است. این دو عامل در کنار کاهش بهای جهانی نفت که به رقم 46 دلار در هر بشکه برای نفت‌برنت کاهش یافته است، مهم‌ترین‌ تهدیدات بازار به‌شمار می‌روند. از سوی دیگر، رشد ارزش دلار، رشد قیمت برخی کالاها در بازار جهانی از جمله روی، شکر، سنگ‌آهن و زغال‌سنگ و همچنین بروز دورنمای رشد تورم توانسته است تا حدودی به بازار کمک کند. در این شرایط به نظر می‌رسد بازار سهام در هفته آینده در انتظار نتایج انتخابات آمریکا بماند، جایی که همه بازارها در انتظار روشن شدن سیاست‌های 4 سال آینده کاخ سفید خواهند بود. در بازار سهام در تحولات سیاسی هفته گذشته رای اعتماد به 3وزیر کابینه دولت آقای روحانی آرامش نسبی را بر صحنه سیاسی حاکم کرد.

با لغو بخش‌نامه وزارت نفت درباره نرخ فرآورده‌های ویژه پالایشگاه‌ها، احمد مهدوی دبیر کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس پرس و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این دستور فوری ناشی از چه عامل یا عواملی بود، گفت: در صورت اجرای بخشنامه ابلاغی شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت‌های پتروشیمی که از خوراک مایع استفاده می‌کردند، مانند پتروشیمی‌های شازند، تبریز، اصفهان و… با زیان‌های سنگینی روبه‌رو‌ می‌شدند و شرکت‌های دارای سود 8 درصدی هم به زیان می‌نشستند. برهمین اساس طی روزهای گذشته فشارهای زیادی از سوی رسانه‌ها و نمایندگان مجلس و انجمن پتروشیمی ایجاد و در نهایت با لغو فوری همراه شد. در بازار جهانی بهای نفت با کاهش چشمگیر به مرز 46دلار در هر بشکه نفت‌برنت رسیده است. رشد تولیدات کشورهایی نظیر عراق، لیبی و روسیه موجب بروز مازاد شدید عرضه در بازار شده این در حالی است که به‌صورت سنتی ابتدای فصل سرما همواره بازار نفت با بهبود نسبی قیمت‌ها همراه بود.

 

در بازار چه خبر بود؟

در بازار پر تلاطم هفته گذشته چهارشنبه یک روز به نسبت آرامی بود که در آن شاخص کل با رشد 11 واحدی در رقم 79‌هزار و 671 واحد متوقف ماند. در گروه پتروشیمی، مدیرعامل پتروشیمی جم گفت: فضای هیجانی علیه صنعت پتروشیمی شکل گرفته است؛ این فضا در گذشته سبب تصویب طرحی برای افزایش قیمت خوراک متان از 5/ 2 سنت به 13 سنت شد. میرافضلی ادامه داد: اکنون نیز قیمت اتان از 140 به 240 دلار افزایش یافته که باعث کاهش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی خواهد شد. وی با بیان اینکه علاوه بر قیمت پایین خوراک، ریسک سرمایه‌گذاری نیز در کشورهای رقیب مانند عربستان کمتر است، افزود: با توجه به شرایط موجود، جذابیت سرمایه‌گذاری در ایران برای شرکت‌های خارجی کاهش می‌یابد. در حالی که انتقادات گسترده‌ای از تصمیم وزارت نفت در مورد نرخ اتان در جریان است، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ارائه درخواست شرکت‌های شل و توتال برای سرمایه‌گذاری در احداث واحدهایی با خوراک اتان خبر داد و گفت: اینکه برخی عنوان می‌کنند زیان‌ده شده‌اند، درست نیست؛ با همین نرخ ۲۲۰ دلاری، سودی کمتر از ۲۵ تا ۳۰ درصد ندارند.

مدیرعامل مپنا از مذاکره شرکت یونیت با مپنا برای تامین مالی و تامین تجهیزات خبر داد و گفت: مطلقا نیازی به سرمایه‌گذار خارجی نداریم. آنچه که موجب نگرانی شرکت‌هاست، بازگشت سرمایه است. عباس علی‌آبادی در همایش «توانمندی‌های صنعت نیروگاهی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» در دانشگاه تهران اظهار کرد: آنچه خیلی مهم است اینکه یک تحلیل کلی از وضعیت صنعت برق صورت بگیرد تا ببینیم در منطقه ما هیچ کشوری نیست که به اندازه ما سرمایه‌گذاری کرده باشد. ما بیش از 80 میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و صنعت برق امروزه یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های کشور است. حدود 75 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و 20 هزار مگاوات نیروگاه در دست ساخت داریم. در گروه فلزی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: واحدهای زغالی شرکت در حال نابودی است و این امر به دلیل عدم توانایی برای شارژ بدهی‌ها اتفاق افتاده است. ذوب‌آهن ٧٢٠ میلیارد تومان فقط سود بانکی برای تسهیلات دریافتی می‌پردازد. به گزارش خبرگزاری مهر، احمد صادقی پیش از ظهر پنج‌شنبه در آیین افتتاحیه بزرگ‌ترین کارخانه تولید ریل خاورمیانه و چهار طرح شرکت سهامی ذوب‌آهن با بیان اینکه امیدواریم ذوب‌آهن از مشکلاتی که پیش‌رو دارد به سلامت عبور کند، اظهار کرد: در حال‌حاضر این شرکت 6 هزار و ٦٦٥ میلیارد تومان بدهی دارد و این در حالی است که در سال گذشته این شرکت یک هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان زیان داشته است. در گروه خودرویی هفت ماه امسال تولید انواع خودرو در ایران 1/ 26 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. به گزارش «ایسنا» در این مدت تولید انواع خودرو از مرز ۶۰۰ هزار دستگاه گذشته و از ۵۴۸ هزار و ۱۷۵ دستگاه در هفت ماه نخست سال گذشته به ۶۹۱ هزار و ۴۲۷ دستگاه رسیده است. تولید انواع سواری در هفت ماه نخست امسال افزایش ۲۷ درصدی داشته و از ۵۰۲ هزار و ۷۶۳ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۶۳۸ هزار و ۵۹۹ دستگاه رسیده است. هفت ماه نخست امسال تولید انواع وانت نیز با رشد ۱۸ درصدی همراه بوده و از ۳۸ هزار و ۲۵۵ دستگاه در مدت مشابه سال گذشته به ۴۵هزار و ۱۵۷ دستگاه افزایش یافته است. در گروه خودرویی، شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد تولیدات شرکت مگاموتور به‌عنوان تامین‌کننده دستگاه قوای محرکه مورد نیاز شرکت‌های سایپا، سایپاکاشان، سایپایدک، پارس خودرو، زامیاد و رنو به یک هزار و 800 دستگاه در روز رسید. به گزارش سایپانیوز، فاتح ژیان معاون برنامه ریزی مگاموتور در این ارتباط ادامه داد: در هفت ماه گذشته بیش از 220 هزار دستگاه انواع قوای محرکه شامل موتور، گیربکس و اکسل در این شرکت تولید شده است. این میزان تولید در شرکت مگاموتور در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 15 درصد رشد نشان می‌دهد. سازمان صدا و سیما در سال 94 در یک فراخوان عمومی برای نخستین بار در کشور نمایندگی رسمی صدا و سیما در ارائه خدمات (IPTV تلویزیون اینترنتی) را به 5 شرکت اعطا کرد. به این ترتیب 5 شرکت ایرانسل، توسعه بهنگام غدیر، آسمان (وابسته به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین متعلق به ستاد اجرایی فرمان  امام)، باران تلکام (متشکل از فناپ، آریا همراه، سام سرویس و مهندسی ایران برنا) و تراشه سبز (‌متشکل از چند عرضه‌کننده خدمات اینترنتی) به‌صورت رسمی مجوز اپراتوری تلویزیون اینترنتی را دریافت کردند.

اما شهاب جوانمردی، دارنده مجوز رسمی ارائه خدمات تلویزیون اینترنتی در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، از لغو تمامی مجوزهای صادره برای اپراتورهای تلویزیون اینترنتی توسط سازمان صدا و سیما خبر داد و اظهار کرد: این سازمان مجوزهای صادره را کان لم یکن اعلام کرده است. در گروه شیمیایی، نیروکلر اقدام به شفاف‌سازی کرد. طی این شفاف سازی به نبود فعالیت با اهمیت و قرارداد جدیدی که اثر قابل توجهی بر سود آوری شرکت داشته باشد، اشاره شدتا سهام این شرکت با کاهش مواجه شود. همچنین درباره طرح‌های آتی شرکت و اخذ تسهیلات جدید برای افزایش ظرفیت توضیحاتی ارائه شد. در گروه واسطه‌گری مالی سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه آتیه دماوند را صادر کرد. وآتی مجوز افزایش سرمایه 150 میلیارد تومانی را از سازمان بورس دریافت کرد تا از محل مطالبات و آورده‌های نقدی به شرکتی 450 میلیارد تومانی تبدیل شود. با این رویداد، «واتی» زمان جلسه هیات‌مدیره را 22 آبان‌ماه اعلام کرد. در گروه داروسازی نیز دارو‌سازی امین زمان جلسه هیات‌مدیره برای افزایش سرمایه را اعلام کرد. بر‌اساس این اعلام دامین می‌تواند سرمایه 58 میلیارد تومانی را از محل سود انباشته به بیش از 9/ 82 میلیارد تومان برساند. در گروه بانکی روز شنبه بانک پارسیان برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه متوقف خواهد شد باید منتظر ماند و دید آیا عدم صدور مجوز برای مشارکت ایران خودرو در این افزایش سرمایه به رای منفی سهامداران برای افزایش سرمایه منجر خواهد شد یا خیر؟ در گروه بانکی پست بانک بعد از مجوز بانک مرکزی با ذخیره ۷۲ میلیارد تومانی، زمان دو مجمع سالانه و عادی به‌طور فوق العاده را مشخص کرد. به این ترتیب، سهامداران «وپست» ابتدا ساعت 10 صبح شنبه 22 آبان اقدام به برگزاری مجمع سالانه نوبت دوم خواهند کرد و سپس ساعت 11، با برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده، هیات‌مدیره را تعیین می‌کنند. در گروه شوینده، با هماهنگی کانون کارگزاران بورس، گروهی از کارشناسان و کارگزاران ضمن بازدید از خطوط شرکت پاکسان و شنیدن توضیحات مدیران، از آخرین وضعیت مالی و عملیاتی، سوالاتی را مطرح کردند. در این دیدار غلامرضا حیدری ملایر مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر با سرمایه 100 میلیارد تومانی که سهامدار عمده سه شرکت پاکسان، گلتاش و ساینا است، در فرابورس پذیرش شده و سهام آن ماه آینده عرضه اولیه می‌شود. وی همچنین افزود: 80 درصد قیمت تمام شده محصولات شامل مواد اولیه با ترکیب 60 درصدی واردات و با نرخ مبادله‌ای بوده و در صورت تک نرخی شدن ارز، قیمت محصولات پاکسان هم افزایش خواهد یافت. طی یک ماه آینده، بودجه سال مالی آینده با لحاظ کردن نرخ دلار شناور به بورس اعلام خواهد شد. در این جلسه اعلام شد بزرگ‌ترین‌ چالش شرکت، تولید 4 میلیون تنی محصولات شوینده به رغم نیاز 5/ 1 میلیون تومانی و رقابت شدید در ‌این صنعت است. در گروه معدنی پس از بازگشت مثبت کالسیمین به تابلو، روز چهارشنبه نماد باما نیز با رشد 8 درصدی به تابلوی بازگشت. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری آرام و به دور از تلاطم بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 175میلیارد تومان و در فرابورس به 115میلیارد تومان بالغ شد.

دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  24